Epiktetos: Ojennusnuora
Reinhold Niebuhrin sanotaan kynäilleen kuuluisan tyyneysrukouksen, jota AA-kerho käyttää ohjelmassaan:
God grant me the serenity to accept the things I cannot change,
Courage to change the things I can,
And the wisdom to know the difference.
Tämä protestanttinen neo-ortodoksiteologi on tuntenut stoalaisensa hyvin.
Epiktetos oli stoalainen filosofi, joka eli Rooman valtakunnassa 100-luvulla. Marcus Aurelius viittaa Epiktetoksen sanoihin omissa stoalaisissa mietteissään. Tässä teoksessa jonka luin, Enkheiridion, joka on suomennettu sekä nimellä Ojennusnuora ja Käsikirja, kerta toisensa jälkeen toistuu ajatus sen erotuksesta, minkä voi itse hallita, ja siitä mitä ei voi. Muutoin kirja on täynnä varsin tavallisia elämänohjeita: älä mässäile! jos olet juhlissa älä kahmi parhaita paloja seurahengen ylläpitämiseksi! kunnioita isääsi! jos olet pulassa, mieti mitä Sokrates tai Zeno tekisi! Välillä Epiktetosen ajatukset tuntuvat kääntää parhain päin niiden kurjien olot, joilla ei ole mitään eivätkä saa kutsuja kekkereihin: ei kannatakaan haluta mitään ja kutsut olisivat vain alhaista vaihtokauppaa johon ei kannata osallistua. Paha ruoka, parempi mieli.
Mutta toki stoalaiset ajatukset ovat ajallemme oivallisia. Ihmiset panikoivat tälläkin hetkellä ajatuksesta, eivätkä itse asiasta. Omat ajatukset ja toiminta tulee ottaa hallintaan, kuten myös se, jolle jotain voi tehdä.
”Kun korppi koikkuu onnettomuutta ennustaen, älköön se näky sinua säikäyttäkö, vaan heti selitä ja sano itsellesi: tuo ei aavista mitään minulle, vaan ehkä raukalle ruumiilleni tai vähäpätöisille varoilleni tai mukamalle maineelleni tai lapsilleni tai vaimolleni. Minulle ennustaa kaikki onnea, jos minä tahdon, sillä mitä hyvänsä niistä tapahtuneekin, on minun vallassani käyttää sitä hyödykseni.”
Suomalaisessa ajattelussa miehen identiteetti rakentuu neljästä A:sta: akka, asunto, ammatti, ajokortti. Epiktoteksen ajattelussa yhdelläkään näistä ei ole minuuden kannalta mitään merkitystä, sillä ne eivät ole ihmisen itsensä vallassa (paitsi ehkä ammatti). Stoalainen minuus rakentuu hyveistä, joita olivat kohtuullisuus, viisaus, oikeudenmukaisuus ja rohkeus. Stoalaisuus näyttää äärimmäiseltä individualismilta, jossa vaikka ihmissuhteille onkin sijaa, ne eivät määrittele identiteettiä. Tältä kannalta stoalaisuus on täydellinen modernin ihmisen filosofia. Epiktetos kirjoittaa myös:
”44. Nämä päätelmät eivät ole oikeita johtopäätelmiä: minä olen rikkaampi kuin sinä, siis olen sinua parempi; minä olen puhetaitoisempi kuin sinä, siis olen sinua parempi. Seuraavat päätelmät sen sijaan soveltuvat yhteen: minä olen varakkaampi kuin sinä, siis on minun omaisuuteni suurempi kuin sinun; minä olen puhetaitoisempi kuin sinä, siis on minun puhetaitoni parempi kuin sinun. Mutta sinä itse et ole rikkautta etkä puhetaitoa.”
Mitä ihminen sitten on? Vaikka yllä viittaan hyveisiin ja stoalaiseen kosmologiaan, Epiktetos ei puhu niistä mitään. Siksi hänen ihmiskuvansa on helppo sovittaa kaikkiin aikoihin. Nämä ikuiset totuudet tulivat mieleen toisesta siteerauksesta. Shakespeare tunsi antiikin kirjallisuuden hyvin ja näyttää saaneen alla olevasta tai jostain muusta antiikin lähteestä innoitusta kuuluisalle ”All the world’s a stage/ And all the men and women merely players”-lauseelleen, vaikka näytelmäkirjailija nyt varmaan muutenkin ajattelee tällä tavoin.
”17. Muista olevasi sellaisen näytelmän esittäjä kuin johtaja tahtoo: joko lyhyen tai pitkän. Jos hän tahtoo sinun näyttelevän köyhää, tee se taitavasti, samoin jos rampaa, virkamiestä, yksityistä, sillä sinun asiasi on annetun osan suorittaminen hyvin; sen valitseminen on toisen asiana.”
Yllä olevasta lainauksesta mieleeni muistui viime aikoina kuuntelemistani Rooma-aiheisista podcasteista, kuinka muinaiset roomalaiset noin yleisesti uskoivat Kohtaloon tai Onnettareen ja erilaisiin ennusmerkkeihin. Toisin kuin Epiktetuksella, jolla kohtalo tässä kirjassa tuntuu korvaavan tyydy osaasi tyynesti-mentaliteettia, oli kohtalo vaikkapa Mariukselle tai Julius Caesarille jotain muuta. Kohtalo oli lupaus siitä että, maailmanvalloitus tai seitsemäs konsulikausi tulisivat toteutumaan, olivatpa nykyiset vaarat ja vastoinkäymiset kuinka suuria ja uhkaavia tahansa. Palatakseni kuitenkin takaisin sen erottamiseen mitä voi tehdä ja mitä ei voi tehdä, tämähän tietenkin on riippuvaista ihmisen maailmankuvasta. Jos maailmankuva on sellainen, että ulkoiset voimat määräävät kohtaloni, olen syntymähetkieni tähtien, historiallisten olosuhteiden, Kelan ja yhteiskunnan uhri, niin tietenkin olettaa että sen mille jotain voi tehdä olevan hyvin vähän. Jos on Caesar, olettaa sen mille jotain voi tehdä olevan todella paljon.
Ei ihme että epiktetoksen stoalaisuus on säilynyt hyvin, sillä sen osaansa tyytymisen korottaminen ja sen hyväksyminen on hyvin lähellä kristinuskoa. Suomentajan alkupuhe keskittyykin osoittamaan yhtäläisyyksiä Epiktetoksen ja UT:n välillä. Toisaalta, Paavali oli Rooman kansalainen, niin kaipa hänkin oli perehtynyt aikansa filosofisiin virtauksiin. Donald Kagan muistaakseni luennoissaan Antiikin Kreikasta kertoi tästä länsimaalaisen perinnön ristiriidasta: samaan aikaan kristinusko sanoo kuinka nöyrä tulee olla ja köyhät ja yksinkertaiset maan perivät, kun kreikkalainen (ja roomalainen) perintö panostaa jatkuvaan kilpailuun parhaimmuudesta sekä maineen kuolemattomuudesta. Nyt luettuani kolmea stolaisiksi miellettyä kirjailijaa, Epiktetosta, Marcus Aureliusta ja Senecaa, heidän ajattelunsa ja teosten kirjallisen tyylin eroavan huomattavasti toisistaan. Itselleni mieluisinta luettavaa olivat Senecan kirjeet.

Viime aikoina olen miettinyt kuinka työn puolesta riippuvainen muista ihmisistä olen. Olen tällä hetkellä työtön työnhakija, enkä näe saavani duunia lähiaikoina. Joko voin olla työtön ja anella duunia, työtön ja sivistää itseäni tai ryhtyä riippumattomaksi yksityisyrittäjäksi, jonka onni on HR-henkilöstön sijaan vain globaalien talouskriisien heiteltävissä. Ensimmäinen näistä vaihtoehdoista ei ole stoalainen. Vielä lopuksi: jokaisesta selfhelpistä löytyy kohtia, jotka tuntuvat koskevan lukijaa. Tässä oma omakuvani:
”29.6. Arveletko, että tietoviisaaksi pyrkien saisit samalla lailla syödä, juoda, haluta, kenkkuilla? Etpä vaan! Täytyy valvoa, ponnistaa, erkaantua omaisistasi, joutua lapsenkin ylenkatsottavaksi, vastaantulijoitten ilkuttavaksi, kaikessa olla alempana, — kunniassa ja viroissa, oikeuden edessä ja kaikissa toimissa.”
Luettu: 2.5.20