5 vinkkiä työn ja vapaa-ajan tasapainottamiseen

Työn ja vapaa-ajan yhteensovittaminen ja niiden välillä tasapainoilu voi ajoittain muodostua meille haasteeksi arjen vyöryessä eteenpäin. Jos emme ehdi palautua työpäivistä, työn kuormittavuus lisääntyy ja vapaa-ajan laatu heikkenee. Siksi onkin tärkeää tehdä pieniä valintoja ja tekoja, joilla ylläpitää tasapainoa työn ja vapaa-ajan välillä. Se vaatii tietoisia päätöksiä oman hyvinvoinnin eteen sekä itsensä kuuntelua. Jokaisella on omat keinonsa palautua työpäivästä ja viettää vapaa-aikaansa. Tässä minun 5 vinkkiä työn ja vapaa-ajan tasapainottamiseen. Ne ovat sinulle helppoja ja täysin ilmaisia toteuttaa 😀 Toivottavasti näistä vinkeistä on apua joko tällaisinaan tai ainakin esimerkkinä siihen, miten lähteä miettimään itsellesi sopivia vikkejä arjessa jaksamiseen.

5 vinkkiä työn ja vapaa-ajan tasapainottamiseen:

1. Jätä työt työpaikalle (klisee, tiedän :D)

Itse keksin vasta hijattain, kuinka saan tämän vikin toimimaan käytännössä ja olen tästä super-innoissani. Kun työasiat päivän päätteeksi pyörivät mielessä, pahimmillaan koko bussimatkan kotiin ja vielä illalla nukkumaan mennessä, on hyvä hetki tarttua kirjaan. Lukeminen on hyvä keino antaa mielelle muuta ajateltavaa. Ajatukset siirtyvät muualle ja mieli rauhoittuu. Itse tykkään lukea jo kotimatkalla, mutta ilalla rauhoittuminen kirjan kanssa kuulostaa myös toimivalta ratkaisulta. Olen yllättynyt siitä miten toimiva vinkki tämä on 😀

2. Anna aikaa ystäville

Joskus kuitenkin työasioista ( ja kaikesta taivaan ja maan välillä) on saatava puhua ja silloin kannattaa hyödyntää ystäviään. Sen sijaan, että joka ilta suuntaisi töistä kotiin, ystävien näkeminen virkistää huomattavasti. Kun yksikin arki-ilta vaihtuu kahvihetkeen tai lasilliseen viiniä ystävän seurassa, viikkoon saa mukavasti lisää energiaa.

3. Harrasta

Tämän vinkin periaate on sama kuin edellä. Kun yksikin ilta viikossa tulee käytettyä johonkin muuhun kuin tavallisesti, mieli virkistyy. Ystävien kanssa vietetty aika virkistää henkisesti, mutta harrastus voi olla tarpeen, silloin kuin palautumiseen tarvitaan fyysistä kuormitusta. Toisinaan rasittava työ- tai opiskeluviikko voi aiheuttaa levottomuutta ja ärsyynnystä, jolloin paras apu on usein liikunta. Harrastaessa saa myös omaa aikaa sekä mahdollisuuden kehittää itseään ja nauttia onnistumisen kokemuksista.

p.s. Kaikkien harrastusten ei suinkaan tarvitse olla liikunnallisia, joten valitse itsellesi mieluinen tapa viettää aikaa.

4. Nauti pienistä asioista  (toinen klisee, mutta niin toimiva vinkki 😉 )

Aamukahvi, puhtaan pyykin tuoksu ja Netflix-maraton. Pieniä arkisia asioita, jotka tulevat usein tehtyä ”suorittamalla” tai huomaamatta, pahimmassa tapauksessa jopa syyllisyyttä tuntien, etenkin ne tunnit sohvalla viettäen voivat aiheuttaa painavaa syyllisyyden tunnetta.

Nain ei kuitenkaan pitäisi olla. Pienistä asioista nauttiminen kannattelee meitä päivän läpi ja pitää meidät hyvällä tuulella. Kun kiinnittää huomiota pieniin yksityiskohtiin omassa päivässään, hyväntuulisuus pitää mielen virkeänä ja vastoinkäymiset työpaikalla tai kotona eivät välttämätttä näyttäydy meille niin suurina ja merkityksellisinä, että koko päivä menisi pilalle.

Voit laatia vaikka listan huomaamistasi pienistä asioista, joista nautit ja saat enegiaa arjessasi. Tässä vielä muutama esimerkki:

Täydellisen kypsä avokado, iloinen tervehdys bussikuskilta, aurinkoinen päivä.

5. Ole ylpeä tekemästäsi työstä 

Mieti työpäivästäsi ainakin yksi hetki, josta voit olla ylpeä. ”Tämän minä tein hyvin”. Auta työkaveria tai tykitä kunnolla koko päivä. Pieni tai iso teko, jonka tiedät tehneesi hyvin. Näin, kun lähdet töistä kotiin et mieti vain kaikkea sitä mikä töissä stressaa, vaan mielessäsi on  myös jotain positiivista tekemästäsi työstä. Seuraavana päivänä on mukava palata takaisin töihin ja olla jälleen ylpeä itsestään ja osaamisestaan.

Tämän vinkin toteuttaminen voi vaatia harjoittelua, enkä itsekään vielä muista hyödyntää sitä niin usein kuin pitäisi. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan, sillä fiilis siitä, että työnsä on tehnyt hyvin on aika huikea.

Jos koit vinkkini hyödyllisinä, jaa ihmeessä postaus kavereillekin 🙂 Käy myös lukemassa ihka ensimmäinen postaukseni ammatinvalintaan liittyen täältä.  

<3 Hanna Lydia

tyo-ja-raha tyo hyva-olo oma-elama
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *