Minne menet, Akateeminen Kirjakauppa?

akateeminen_kirjakauppa_2_0.jpg

 

Muuttaessani Helsinkiin Akateeminen Kirjakauppa edusti minulle jännittävää uutta maailmaa, joka oli yhtäkkiä tullut käden ulottuville. Tuntui suorastaan hienolta käyskennellä sen käytävillä. Kävin äskettäin kaupan kirja-alessa, ja jokin tuntui muuttuneen. Paikka ei enää ollut samanlainen kuin muistoissani. Akateeminen, mitä sinulle on tapahtunut?

Loppuvuodesta eräs aikakausi sai päätöksensä, kun Stockmann julkisti myyneensä Akateemisen Kirjakaupan ruotsalaiselle Bonnier Booksille. Toimitusjohtajaksi valittiin Louis Vuittonin Helsingin myymäläpäällikkö Venla Silanterä. Konsernijohto kutsui häntä brändiasiantuntiajaksi, ja lehdistötiedotteessa hän julisti uskovansa Akateemisen perinteeseen.

Helsingin keskustan Stockmannin kukkaosaston tilalle on tulossa Musti & Mirri, elektroniikkaosaston tilalle tuli jo viime vuonna Expert. Hiljattain Stockmann ilmoitti vetäytyvänsä Venäjän tavaratalomarkkinoilta. Akateemisen Kirjakaupan myynti oli varmasti jatkoa samalle strategialle. (Onko Stockan Herkun tilalla kohta S-Market?)

Bonnier-konserniin kuuluvat muun muassa Adlibris, WSOY, SF Films, MTV ja tukku monenlaisia lehtiä. Ala keskittyy, ja isot konsernit hallitsevat koko ketjua kustantamisesta jälleenmyyntiin. Kilpaileva Otava-konserni osti joitain vuosia sitten Suomalaisen Kirjakaupan, joten Bonnierin konsernirakenteessa oli varmasti kirjakaupan kokoinen aukko.

 

akateeminen_kirjakauppa_1.jpg

 

Helsingin keskustan Akateemisen lehtiosaston tilalla on jo pitkään ollut suosittu Starbucks, ja hyllyjärjestystä vaihdettiin jo ennen uutta omistajaakin. Entistä paremmin esillä ovat ruoka- ja sisustuskirjat, kun tietokirjoja on siirretty sivummalle. Kolmas kerros on kokonaan remontissa. Se jäi kaupassa Stockmannille, joka on ottamassa siihen uutta vuokralaista.

Olin joskus seuraamassa keskustelua, jossa Long Play -lehden päätoimittaja Anu Silfverberg kertoi toivovansa kaikkea hyvää Hesarille. Hän perusteli ajatustaan sillä, että jos Hesari menee nurin, kaikki lehdet menevät nurin. Akateemisen muutoksesta tulee vähän sama mieleen. Jos Akateemisen loiston päivät ovat ohi, niin onko koko alalla enää mitään toivoa?

Sitä toki myydään, mitä asiakas haluaa ostaa. Verkkokaupat ovat hieno asia ja digikirjat oikein käteviä. Silti valehtelisin, jollen myöntäisi pienen haikeuden kaihertavan rintaa. Toivottavasti Bonnier Books todistaa, että kirjakauppa voi uudistua lopettamatta kirjojen myyntiä. Siitäkin on esimerkkejä, kuinka runohyllyt on poistettu yleisen tipehöörin tieltä, koska eihän niitä runoja kuitenkaan kukaan osta.

kulttuuri kirjat uutiset-ja-yhteiskunta
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.