How to handle the pain in yoga

Heyy there. Olen hieman lomaillut ja niin on blogikin. Rakastan kirjoittamista, mutta toisinaan se tapahtuu useimmin päivyriini tai journaliin, miksi sitä nyt haluaakaan kutsua. Olen myös pyrkinyt välttämään ”valoruutuja” eli elektroniikkaa, mutta tähän sitä koneeni eteen kuitenkin päädyttiin myöhäisenä iltana. Syyni tähän ovat olleet monitahoiset. Haluan keskittyä enemmän hetkeen, välttää stressiä sekä välttää kaiken näköistä ”säteilyä”, mitä elektroniikka valittetavasti tuo elämäämme. En kuitenkaan tullut tänään paasaamaan elektroniikan negatiivisista puolista vaan yogasta. Tästä uudesta niinkin rakkaasta tuttavastani. 

Yoga on koukuttanut minut täysin itseensä, ja en fyysisesti tai henkisesti kestä jos se antaa pakit minulle jossain vaiheessa. Olen pakkomielteinen häntä kohtaan enkä ikinä halua lupua siitä. Se tuo tuskaa, kun sitä tekee, mutta voi että se olo, minkä se tuo sen jälkeen. Sitä oloa ei voi verrata. Mikään huume, ihminen tai alkoholi ei sinne pääse. Se lämmittää sekä vapauttaa niin mielen kuin kehonkin. Se kipu ja tuskan hiki saattaa olla kuitenkin osalle meistä, myös minulle toisinaan, liikaa. 

Kipu on kuitenkin vain tunne, eikö? No näin haluan uskoa, ja niin tulisi sinunkin. Joten haluan jakaa kanssasi omat niksini tuon rakkaan kivun sietämiseen!

TRICKS TO HOLD YOGA POSES

1. Okei no ensinnäkin, yoga on valttikorttisi pitkään ikään. Jokaikinen tuskan hiki pelastaa sinua, joten pidä se mielessä seuraavan kerran kun luovuttaminen tuntuu mukavammalta kuin asennossa pysyminen.

2. Niinkuin aikasemmin sanoin kipu on vain tunne. Se on tunne jonka tunnet vain lyhyen hetken. Hetki, joka kestää sekunneista minuuttiin, on naurettavan lyhyt aika siihen verrattuna minkä istut päivän aikana.

3. Wautsi, tunnetko kipua. No onneksi olkoon olet terve ja elossa. Meistä kaikki eivät tunne tai koe asioita. Ole sinä iloinen siitä että sinä tunnet ja todellakin tunnet sen yogan ihanan pistävän tunteen raajoissasi

4. Olet tullut yoga-tunnille. Olet siis nostanut ahteriasi tullaksesi tänne yogamaan. Olet mahdollisesti vielä maksanut tästä tunnista, ehkä matosta sekä muusta yoga roinasta ympärilläsi. Siinä tapauksessa eikö olisi hullua olla antamatta kaikkeasi. 

5. Ja sitten siihen tärkeimpään, konkreettisimpaan, niinkin yksinkertaiseen, mutta niinkin haasteelliseen kuin hengittäminen! Hengitä syvemmin, kovemmin, eri tekniikoilla sekä useimmin. Tiedosta hengityksesi, sillä se tuo sinut tähän hetkeen, läsnäksi siitä mitä teet. Oman kokemukseni kautta voin myös sanoa, että se helpottaa. Hengitys taitoni ovat kehittyneet huimasti yogan ansiosta. Joten jaksa keskittyä siihen, sillä se kehittää sinua joka kulmastasi. Pienenä extra pojona voin vielä kertoa hengittämisen olevan hyvä kehon detox väline, kyllä vain. Se puhdistaa kehoasi valtavasti etenkin raikkaassa ilmassa syvään hengittely. 

6. Jos hengittäminen tuntuu liian lällyltä keinolta, niin antaa palaa huuda, kilju, kiroa. Sillä jos se auttaa mikset tekisi sitä? Jos pelkäät ihmisten reaktioita, älä tule yoga-tunnille vaan pysyttele kotona huutamassa tai vaikkapa pimeässä metsässä. Kaikki se kipu menee sinun elämäntilillesi, joten oletko mielemmun nolaamatta itseäsi vai keräämättä enemmän terveitä vuosia itsellesi. Sillä niinkuin aina jankutan, ketään ei kiinnosta. Anna palaa, huuda.

7. Sitten jos kaikki se negatiivisuus on päässyt höyrynä ulos niin annappa kehollesi ihana leveä hymy. Hymy, joka tulee syvältä rinnuksistasi. Tämä hymy kohottaa mielialaasi, mutta se myös auttaa sinua hengittämään. Sillä hymyillessäsi sieraimesi (toivottavasti) levenevät (jos jollakulla on pulaa tästä niin voin mielelläni jakaa sitä kanssanne), jolloin hengittämisestä loogisestikkin tulee helpompaa. Kaiken tämän lisäksi eihän kehosi ole sinulle mitään pahaa tehnyt. Se kuuntelee ja tekee juuri niin kuin käsket sitä. Se on täysin syytön tuolle kivulle ja tuskalle. Kipu on mielesi ja tekojesi tuottoa. 

8. Aina kun tunnet kipua, niin voit olla varma siitä että se kehittää sinua. 

9. Ja seuraavalla kerrallahan se ei satu enään näin paljon. Pääset aina alemmas, syvemmälle ja lähemmäksi sitä minne sinun kuuluu mennä kun tunnet kipua.

10. Niinkuin alussa mainitsin se tunne yoga-harjoituksen jälkeen on kaiken sen tuskan arvoista.

11. Näin joulun jälkeen voi olla hieman tunkkainen olo, ja moni meistä kaipaa kunnon detox kuuria. Mikään purkki taikka tökökki ei kuitenkaan voita yogan mahti voimia puhdistaa kehoasi. Se vilkastuttaa aineenvaihduntaasi jolloin kaikista kehosi kolkista lähtee nuo öttimönniäiset liikkelle valmiina eliminimoitaviksi. 

12. Se vie istumisen negatiiviset turmeltumat pois.

13. It’s gonna make you glow. Ihan tosi mikään vaate, meikki tai mikään muu tuote ei tee sinusta yhtä kaunista. 

14. Ja sitten kun siinä asennossa nyt törrötät, niin älä kuuntele sitä mukavuuden haluista ihmistä sisälläsi vaan paina ja paina, mene syvemmälle, pidemmälle. Se tuo tulosta, ei mukavuus. 

15. Arvosta sitä, että sinulla on mahdollisuus olla yoga-tunnilla. Arvosta jokaista ohjetta minkä saat, ja vaali kehoasi ja tee jokainen asento 200% :lla. 

Joten heti kun mukavuuden haluinen hahmo huutaa ja itkee sisälläsi, muistuta sitä näillä viidellätoista asialla niin eiköhän hänkin kasva aikuiseksi. Oma kehityksesi on ainostaan sinun käsissäsi, ja olet ainoa tekijä joka pystyy viemään sitä eteenpäin. Mieli on vain mieli, se on ajatuksia pullollaan, mutta jos mukaudut mukavuuden mieleesi pelkäänpä pahoin, että sinulta jää mahtavia asioita näkemättä, tuntematta sekä kokematta. Harjoittele siis mielesi hallinnointia, niitä kaikkia ajatuksia pystyy sivuuttamaan, ja tulee sivuuttaa jos haluat saavuttaa jotain. Omapasi se mieli on. Kaikki ne ajatukset kerääntyvät kalloosi oman elämäsi kautta. Jos et pidä niistä, muuta niitä. Kyllä vain, niinkin yksinkertaista. Sano niille ei. Älä anna niiden ottaa valtaa sinun mielessäsi. Ala miettiä niitä ajatuksia, jotka vievät sinua sinne missä haluat olla, elää ja rakastaa. Sillä mielellä on valtava kosketus siihen elämään mitä elät. Kaikki teot lähtevätkin ajatuksesta, joten jos ajatuksesi eivät tue niitä tekoja mitä haluaisit tehdä, et varmastikkaan tule niitä silloin tehdeeksi. Nyt uuden vuoden neljältenä päivänä onkin täydellistä alkaa rempata ajatuksiasi. Näitä vinkkejä, joita ylempänä teille luettelin voit soveltaa mihin tahansa elämässäsi. Kaikki on kiinni siitä miten päätät ajatella. Vanhat tavat saattavat toki puskea läpi, mutta ajan kanssa mikä tahansa on mahdollista. 

IMG_0675.JPG

So with these tricks have you all an amazing and healing next yoga class, xoxo: Catarina B.-Made in Finland 

 

 

 

Kommentit (4)
  1. Kirjoituksesi on jo vanha, mutta oli ihan pakko vielä kommentoida: Somaattisen lähestymistavan kannattajana ja erilaisia keho – mieli -lajeja (myös jooga on tällainen) harjoittaneena tuntuu kamalalta lukea tällaista kivun ylistämistä ja ruumiin rääkkäämistä. Täytyy erottaa toisistaan kireyksistä johtuva ns. tylppä kipu ja terävä, varsinainen kipu. Jälkimmäistä ei pidä yrittää sietää vaan välttää, ettei riko itseään. Tärkeintä on kehon kuuntelu ja se, että ”kivun yli ei mennä”. Jooga ei saisi olla suorittamista, pakottamista. Tai jos se on sitä, se typistyy pelkästään fyysiseksi, urheiluksi.

  2. ammattilainen
    5.1.2015, 01:01

    Moi! Kiva, että olet tykästynyt joogaan, se on omia suosikkejani. Jooga itsessään on mielen ja kehon tasapainon yhdistämistä ja harjoittamista, liike- ja hengitysharjoitusten avulla. Joogan perusajatus on, että liikkeet ja harjoitukset tehdään sopivasti venyttäen, jolloin kipuja ei yleensä tule. Jos kipuja taas tulee kannattaa tarkistaa onko liikkeiden harjoittaminen ja hengitys tasapainossa keskenään. Suosittelen kokeilemaan syvävenyttelytuntia, jossa liikkuvuus ja hengitys saadaan yhteistyöhön, joogaa kovemmin. Ja myös pilatesta, joka on ehkä kaikista varmin kehonhuolto keino. Se vahvistaa kehon syviä lihaksia ja parantaa keskivartalonhallintaa, kun taas joogassa keskitytään enemmän kehon mielelliseen rauhaan ja tekemiseen.:)

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *