Friends and the City

satc.jpg

                                                                        Kuva täältä.

Minun piti kirjoittaa ystävyydestä ja Sex and the City -leffasta, jota jäin eilen katsomaan televisiosta. Ja tein klassisen mokan: kirjoitin pitkän pätkän tekstiä, en tallentanut välillä, kävin etsimässä sopivaa kuvaa, löysin sen, palasin takaisin ja – plop! – näytölle lävähti jokin ikkuna mainostamassa jotakin eikä se lähtenyt pois. Palasin edelliselle sivulle ja teksti hävisi.

Sinkkuelämää-sarjan viimeisissä tuotantokausissa ja erityisesti leffoissa (pakotin itseni katsomaan jälkimmäisen leffan, vaikka se oli äärimmäisen puuduttava, tylsä ja mauton) ne jutut, jotka sarjasta tekivät 2000-luvun alussa uudenlaisen, valloittavan ja kiehtovan, käännettiin päälaelleen. Jättämällä bikinirajauksen vahaamatta ajaa miehensä toisen naisen syliin – whaat?! Carriekin sekoaa hääpukuihin niin, ettei enää muista mikä naimisiinmenossa on tärkeää – ja oliko se?

Mutta joka tapauksessa yksi sarjan kantavista voimista on neljän naisen välinen ystävyys. Se kantaa, vaikka maailma sortuisi ympäriltä. Usko siihen, että jos putoaa, joku ottaa kiinni. Jos soittaa keskellä uudenvuodenyötä, on joku, joka tulee luokse syömään noutoruokaa ja viemään surua ja yksinäisyyttä pois.

Yksin oleminen on mukavaa, yksinäisyys on ahdistavaa. Se tekee ihmisestä onton, epävarman, pienen. Jos avioliitossa on ongelmia, onko ketään kenelle soittaa? Jos elämä näyttää kauniit ja hymyilevät kasvonsa, onko ketään, kenen kanssa sen jakaa? Minun ystäväni ovat ripoteltuina ympäri eteläisen Suomen. Monia ajattelen joka päivä, monia kaipaan ja muutamiin haluaisin luoda suhteen uudelleen, mutta en uskalla. Ehkä sitä pelkää, ettei ole enää mitään sanottavaa, ei ole enää yhteisiä asioita, että on lipunut liian kauas. Sitä pelkää myös sitä, että itsessä on jotakin sellaista, että yhteys on katkennut.

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli Leffat ja sarjat

Kutsumattomia vieraita

Hiljaiseloon on kaksi syytä: muuttohulina ja netittömyys. Jälkimmäinen alkoi ottaa koville viikon jälkeen, toki olin päässyt piipahtamaan sähköpostissa ja Facebookissa muuallakin. Mutta nyt toimii yhteys kotonakin! Tauolla olleet opinnot toivottavasti edistyvät ja muutenkin elämä alkaa hymyillä uudessa mukavassa kodissa.

Edellinen koti ei nimittäin ollut ihan sitä, mitä kutsuisin itselleni ja perheelleni ihanteelliseksi asuintavaksi. Alakerrasta ja tuuletusparvekkeelta levisi erityisesti keittiöön ja lapsen huoneeseen jatkuva ja ajoittain todella voimakas tupakanhaju, joten asuimme koko ajan ikään kuin tuhkakupissa. Lähikaupan liepeillä hengaili enemmän ja vähemmän sekavaa porukkaa eikä oman talon asukkaat jaksaneet välittää ympäristön siisteydestä. Mutta pahin paljastui jonkin aikaa ennen muuttoa: muutamia turkiskuoriaisia ja muita ällötyksiä hiimaili pitkin lattioita. Ne taitavat olla yllättävän yleisiä, vaikkei niistä ainakaan minun kaveripiireissäni juuri puhuta. Ehkä niissä on epäsiisteyden leima, tyyliin se joka ei siivoa saa näitä kutsumattomia vieraita? Eihän se ihan niin ole, mutta ei se siisteys varsinaisesti haittaakaan tee.

Mutta kyllä ällöttää! Olen viimeisen kuukauden ajan pessyt kaikki lakanat, ostanut kannellisia muovilaatikoita, pakannut lakanoita ja vaatteita laatikoihin, käynyt vaatteet läpi melkein suurennuslasin kanssa, heittänyt pois kankaita ja lankoja, pyyhkinyt kaappeja, imuroinut laatikoita ja huonekaluja ja tutkinut suurin piirtein kaikki mitä vain kodissa voi olla. Ja nyt toivon, etteivät kutsumattomat vieraat ole hypänneet mukaamme salamatkustajiksi ja siirtyneet uuteen paikkaan. Sinänsä turkiskuoriaiset ovat ihmiselle täysin vaarattomia, mutta ajatuskin niistä mussuttamassa vaatteita iljettää.

Ihmettelen kyllä, että olemme onnistuneet välttelemään niitä näinkin pitkään, koska ne viihtyvät tavallisesti vanhoissa taloissa ja niissä mekin olemme viihtyneet. Tampereella muuttaessamme keskustan reunalta 80-luvun kerrostalosta 50-luvun kerrostaloon Kalevaan kuulimme, että juuri niissä taloissa oli turkiskuoriaisia, mutta emme nähneet niitä koskaan, vaikka asuimme kahdessa eri asunnossa samassa talossa. Elimme kyllä nyt ajateltuna hyvin huolettomasti: vaatteet olivat vanhoissa kaapeissa ihan sellaisenaan yhdessä villalankojen ja kankaiden kanssa.

Nyt yritän elää jopa vainoharhaisuuteen menevän syynäämisen kanssa. Läpikäymättömät laatikot, joita vielä muutamia ajelehtii erityisesti olohuoneessa, pelottavat ja nyhdän jokaisen epäilyttävän suikeron irti vaatteista tai lakanoista – vain todetakseni että se oli nöyhtää. Mies pitää touhuani huvittavana, mutta minua ei kyllä naurata yhtään. Tänään kävin ostamassa torjuntasuihketta, ihan vain varmuuden vuoksi.

Koti Sisustus