Koneiston kosto

keitto ja leipä.jpg

Tästä tulee hyvä olo.

On se vain myönnettävä, oma kroppa reagoi syömisiin paljon herkemmin kuin vaikkapa viisi vuotta sitten. Tai ehkä siitä nyt välittää enemmän kuin silloin, en tiedä. Viikonloppuna leivoin pullaa ja mansikka-raparperipiirakkaa, mussutin molempia ilman kontrollin häivääkään, maanantaina lapsi sai nimipäivälahjaksi jätskiä ja Suukkoja, mussutin niitäkin ja eilen korvasin välipalan suklaalla ja kahvilan croissantilla. No niin, ja illalla sainkin mennä nukkumaan hirvittävän päänsäryn ja omituisen kihisevän ja heikottavan olon kanssa.

Olen nyt kohta kolme vuotta totuttanut itseni lapsen kanssa samaan ruokailurytmiin eli viiteen ateriaan päivässä. Tarvitsen ruokaa säännöllisesti ja pääaterioita ei enää niin vain korvata leivällä tai suklaalla. Kostona on nimittäin heikotus, kiukkuinen olo tai päänsärky tai kaikki mukavuudet samalla kertaa. Liiasta herkuttelusta seurauksena on närästys ja fyysisesti paha olo – henkisen morkkiksen lisäksi.

Olen jopa listannut kalenterin muistiinpanosivulle, mitkä asiat tuntuvat kropassa hyviltä ja mitkä pahoilta, mutta hyvien asioiden noudattaminen ja pahojen asioiden välttäminen on välillä todella vaikeaa. Mieli huijaa itseään haluamaan karkkia ja jäätelöä, ja vaikka tiedän että seurauksena on ällöttävä olo, hankin niitä joskus siitä huolimatta! Säännöllinen ateriointi, kasvikset, vesi ja kuitupitoinen ruoka saavat hyvän ja kevyen olon, mutta miksei sellaista ruokavaliota voi noudattaa joka päivä, erityisesti kun tiedän lipsumisen seuraukset?

IMG_4272.JPG

Tästä tulee huono olo.

Minä syön lohduttaakseni itseäni. Herkuttelen, koska on ollut raskas tai huono päivä, mies ei huomioi tarpeeksi, tunnen itseni yksinäiseksi tai on ollut muuten vain hankalaa. Syön myös palkitakseni itseäni. Tiedostan herkuttelun tarpeen, halun ja syyt, kuten tiedostan myös sen, mitkä ruoka-aineet aiheuttavat hyvän ja pahan olon. Jokapäiväiset oikeat valinnat ovat välillä todella vaikeita, koska ne vaativat toisinaan rautaista itsekuria. Kaikki menee hyvin, kunhan kaapissa ei ole mitään herkkuja (eikä siellä yleensä olekaan, koska ne syötäisiin heti pois kuitenkin) eikä kaupassa tarvitse käydä nälkäisenä. Meillä ei myöskään enää ole ihan nurkan takana olevaa lähikauppaa, jossa voisi pistäytyä makeannälän iskiessä. Kaikki menee myös hyvin, jos on niin paljon tekemistä, ettei ehdi miettiä syömisiä liikaa, tai jos on tehnyt valmiin ruokalistan useammalle päivälle ja hankkinut tarvikkeet sitä varten valmiiksi.

Mutta auta armias, jos joku tuo meille jotain hyvää! Mussuti mussuti, kaikki katoaa.

Hyvinvointi Liikunta Mieli

Leluosastolla

My-Little-Pony uusi.jpg

Kuva täältä.

Lapsi sai mummoltaan nimipäivälahjaksi vähän rahaa ja lupasin, että se saa valita ja ostaa jonkin lelun kaupasta. Eilen käytiin illalla pikavisiitillä keskustan marketissa sitten katselemassa leluja. Nostalgiaa tai ei, mutta jotenkin ihmetyttää valikoima, mikä ainakin marketeissa on. (Me ei kovin usein käydä varsinaisissa lelukaupoissa eikä ylipäänsä leluosastoilla, koska lapsi saa niitä jonkin verran lahjaksi ja niitä on meidän vanhempien mielestä ihan tarpeeksi jo nyt.)

Legovalikoima näytti olevan isoja Duploja, niitä ihan pieniä keltapäisiä ukkeleita ja niiden rakennettavia härpäkkeitä sekä ilmeisesti lähinnä tytöille suunnattuja Friends-legoja. Sukupuolijako oli kovin selkeä: pojille avaruusaluksia ja poliisiasemia ja tytöille vaaleanpunaisia ja liloja leipomoita ja kahviloita. Okei, joo, mutta olisko mitään välimuotoa? Missä on niitä eläinpäisiä legoukkeleita, joilla ainakin itse tykkäsin lapsena leikkiä? Ei taida enää olla missään. Eikä lasta legot kiinnostaneet kaupassa yhtään.

Barbit nyt on barbeja, ja se on ihan okei. Lapsi ohitti ne ihan suvereenisti. Ilmeisesti kaksi kotona olevaa riittää.

Mutta My Little Ponyt! Mitä ihmettä niille on tapahtunut? Ne on ihan kamalia! Lapsi leikkii minun vanhoilla poneilla ja ponitalolla ja ne 80-luvun ponit on ihanan pulleita ja söpöjä ja ponimaisia, mutta nämä nykyiset ponit on vääntyneitä ja venyneitä ja jos minä heräisin yöllä ja sattuisin sellaista vilkaisemaan, varmaan huutaisin kauhusta. Ei siis poneja. Eivätkä ne kiinnostaneetkaan. Mutta entä jos olisivat? Mitäs sitten? Lupasin ostaa minkä lelun tahansa (No, tietyissä rajoissa kuitenkin. Rahaa ei postissa ihan satasia tullut.) ja jos lapsi olisi halunnut sen minun mielestäni karmeimman ponin, olisinko voinut kieltää? Että saat ottaa minkä tahansa muun muttet juuri tätä, koska äiti ei tykkää siitä?

Kimbleä muistuttavan Muumipelin se sitten nappasi hyllystä. Ei todellakaan ollut mikään ”mä haluun ton ja sit ton ja sit ton”-reissu vaan pikemminkin lapsi katseli ja hypisteli vain joitain pienen pieniä muoviukkeleita eikä sitä muut lelut oikein tuntuneet kiinnostavan. Peli oli minustakin hyvä valinta.

En nyt välttämättä halua tehdä tästä leluasiasta mitään sen suurempaa sukupuolikysymystä, mutta ihmetyttää vain kahtiajaon voimakkuus. Tytöille on sitä söpöä ja vaaleanpunaista ja pojille jopa hurjaa, avaruutta, taisteluja ja takaa-ajoa. Tytöt istuvat nukkejensa kanssa kahvilla ja pojat painelevat pitkin Linnunrataa? Se, mitä kaipaan, olisi jotain siltä väliltä. Vaihtoehtoja, neutraaliutta.

Ja vanhoja poneja.

PS. Monien markettien valikoima tuntuu muutenkin olevan kovin sukupuolittunut lasten tavaroissa ja etenkin leluissa ja vaatteissa. Kyllä niitä neutraalejakin vaihtoehtoja on, mutta ei ehkä ihan samassa hintaluokassa. Pikaisesti kurkistin Legon nettisivuille ja kyllä se niin taitaa olla, että valikoima on suureksi osaksi sitä taistelua, seikkailua, takaa-ajoa ja rosvoa ja poliisia. Onko se sitten suunnattu jommallekummalle sukupuolelle on toinen juttu, mutta jotenkin tulee ainakin minulle selkeä sukupuolijakofiilis. Itse uskon yksilöllisiin eroihin ja siihen että lapset ovat sukupuolesta riippumatta kiinnostuneita erilaisista asioista eikä sitä pitäisi rajoittaa ainakaan sillä perusteella mitä ”tytöt saavat tehdä” tai mitä ”pojat saavat tehdä”. Toisaalta lelukauppoihin ja -osastoille valikoima valitaan tietyin perustein, jotka hyvin todennäköisesti ovat kaukana siitä, mikä lelunvalmistajien oma valikoima on. Kauppoihin ei siis välttämättä oteta mahdollisimman monipuolista valikoimaa, vaan sitä mikä todennäköisimmin myy parhaiten.

Puheenaiheet Ajattelin tänään