Ruman sisustuksen kulmakiviä I: eteinen

IMG_4222 mv.jpg

IMG_4226 mv.jpg

Eteinen on käyntikortti koko asuntoon: ensimmäinen ja viimeinen asia, joka kodista nähdään. Eteisen perusteella voi päätellä paljon asukkaista ja heidän elämäntavastaan. Sisustuslehdissä eteisessä säilytettävät tavarat on usein piilotettu erilaisiin kaappeihin, avonaulakossa on pari tyylikästä takkia parissa tyylikkäässä henkarissa ja kenties muutama laukku ja kenkäpari ja tilavimmissa eteisissä saattaa olla jopa tuoli tai penkki, jolle voi istua pukemaan kengät jalkaansa.

No ei meidän eteisessä. Eteisen ainoa kaappi on varattu siivousvälineille. Avonaulakossa pyritään säilyttämään vain käytössä olevia takkeja, mutta ei se ihan toimi. Kolmihenkisessä perheessä käytössä olevia takkeja ja kenkiä on vähintään kolme takkia ja kenkäparia per tyyppi, joten ahdasta on. Tämän asunnon eteinen on sentään niin pieni ja lapsi niin suuri etteivät rattaat enää sisälle mahdu – toisin kuin edellisessä kodissa. Tilaa eteisessä vie myös mummultani saatu senkki, joka ei mahdu minnekään muualle.

Yritän olla näkemättä näitä kaikkia väliaikaisia ratkaisuja ja eri paria olevia kenkätelineitä. Avonaulakko on sinänsä ihan kiva ja toimivakin hetkittäin, mutta kokonaisuus on kaukana kivasta ja toimivasta. Lisäksi tilannetta mutkistaa ja sisustusintoa laimentaa se, että emme koskaan ole kotiutuneet tähän asuntoon ja ympäristöön, vaan olemme jo tänne muutosta asti suunnitelleet ja hakeneet toista kotia. Siksi kaikki säilytysratkaisut ovat jääneet vähän vaiheeseen eivätkä eteisen seinätkään ole saaneet mitään koristuksia. Muutto onkin edessä muutaman viikon kuluttua, joten yritän sietää tätä käyntikorttia vielä hetken.

IMG_4227.JPG

PS. Seuraavan kodin eteinen on vielä pienempi ja kenkätelineet saa suosiolla viedä varastoon. Tuleva koti on pienkerrostalon ylimmässä kerroksessa, joten kenkiä säilytetään todennäköisesti edellisten asukkaiden tapaan rappusilla ulko-oven ulkopuolella.

Koti Sisustus

Lukemisen ihanuus

sekalaisia 060.jpg

Lukeminen on ihanaa ja hyvien kirjojen lukeminen vielä ihanampaa!

Sinänsä hullua, mutta minulla pitää olla aina jokin kirja kesken. Siis kaunokirjallinen sellainen. Muuten ahdistaa, on tyhjä olo. Joudun opintoja varten lukemaan ihan järjettömät (ainakin siltä usein tuntuu) määrät tieteellistä tekstiä, joten jonkun mielestä vapaa-aikansa voisi käyttää johonkin muuhun kuin, noh, lukemiseen. Lukeminen on minulle kuin hengittäminen tai syöminen tai nukkuminen. Välttämätön tarve siis.

Nuorempana jätin vain harvoin kirjan kesken. Kesken lopettaminen olisi ollut jotenkin häpeällistä tai noloa sekä minulle että kirjalle. Täytyy myöntää, mutta kahlasin Hemingwayn Kenelle kellot soivat loppuun pakolla, ja lopussa sain sentään ahaa-elämyksen ja palkinnon siitä, että jaksoin raahustaa tylsältä tuntuvat sivut. Sodan ja rauhan luin teini-ikäisenä puoleen väliin ja sitten oli pakko luovuttaa. Minua olisi kiinnostanut rakkaustarina (en enää muista keiden välinen), mutta liian pitkä ja uuvuttava sotatarinointi vei voimat ja kiinnostuksen. En ole kirjaan sen jälkeen yrittänytkään palata.

Lapsen saamisen ja oman ajan kutistumisen jälkeen olen antanut itselleni luvan lopettaa kesken, jos kirja ei muutaman sivun jälkeen imaise mukaansa. Idiootti jäi kesken, Puhdistuskin melkein. Hanne-Vibeke Holstin Mitä he toisilleen tekivät -teoksen ollessa kesken luin Khaled Hosseinin Ja vuoret kaikuivat. Holstin ajattelin ensin jättää kesken, mutta onneksi luin loppuun. Muitakin kirjoja olen jättänyt suosiolla kesken, esimerkiksi Patricia Cornwellin Punaisen usvan alkumetreillä päätin, että nyt tämä tappaminen ja veren roiskuttaminen riittää. Scarpetat olen aiemmin lukenut uskollisesti ja järjestyksessä, mutta nyt tuli jokin raja vastaan.

Ihan viime aikoina olen kerännyt kirjastosta pelkästään hyviä kirjoja. Jo edellä mainittu Mitä he toisilleen tekivät oli paikoin loistava, vaikkakin petyin hieman loppuun. (Lopetukset ovat minulle lukijana niitä kirjan tärkeimpiä osia: hyvä loppu pelastaa hieman keskinkertaista ja huono loppu latistaa hyvää teosta, loistava loppu kruunaa loistavan kirjan, huono loppu huonolle kirjalle jää todennäköisesti lukematta.) Tänään luin yhden päivän aikana Natasa Dragnicin (sori puuttuva hattu s:n ja ´ c:n päältä) Kanssasi aina, jota olin odottanut pitkään, mutta joka vangitsevuudestaan huolimatta oli hieman pettymys.

Olen muuten ihan sen kyllästymiseen asti kliseytyneen lausahduksen kanssa aivan samaa mieltä: Lukeminen kannattaa aina. Ei se aika ainakaan nenä kirjassa hukkaan mene.

Hyvinvointi Mieli Kirjat