Vinkkejä suoliston tasapainoon

FBE78758-B470-41D1-B860-AC09F392964B.jpeg

BD3302E2-181B-4817-9EB5-46E74214A24D.jpeg

87863723-DF59-49BC-AEA3-353919BC442E.jpeg

Yhteistyössä Ihohoitola Lupaus

Viime viikolla pääsin osallistumaan Ihohoitola Lupauksessa järjestettyyn luentoiltaan, jonka aiheena oli ”Miksi suolisto on tärkeä”. Luennon pitäjä oli Lupauksen uusin vahvistus Tuija Tilander-Leppä, joka on koulutukseltaan proviisori ja jooga-opettaja. Hän luennoi eri kohderyhmille muun muassa hyvinvointiin, ravitsemukseen, ravintolisiin ja lääkkeiden käyttöön liittyen.

Meitä oli paikalla Tuijan, Lupauksen perustajan Tarjan ja Lupauksen kosmetologin Ida-Marian lisäksi neljä Lupauksen kanta-asiakasta. Istuimme rennosti Lupauksen olohuoneessa sohvilla ja yksi mukavasti isolla tyynyllä lattialla. Meininki oli tunnelmaltaan siis kaukana perinteisestä koulun luennosta ja opettaja-oppilas-asetelmasta. Ennemminkin tuli olo, että tässä sitä ollaan tuttavaporukalla juttelemassa kaikkia kiinnostavasta aiheesta Tuijan johdolla.

0E0DA3B9-D815-4629-AB7E-962DE56CD509.jpeg

E39223C2-C667-4B69-A899-C4F2B3781580.jpeg

Suolistosta ja sen vaikutuksesta useisiin eri tyyppisiin ihmiskehon toimintoihin on alettu puhua vasta viime vuosina oikein kunnolla. Sanotaan, että suolisto on ihmisen toiset aivot ja suoliston kunto vaikuttaa meihin todella kokonaisvaltaisesti.

Epätasapainossa oleva suolisto voi viestiä monin eri tavoin. Suoliston kunnolla sanotaan olevan vaikutusta muun muassa ihon hyvinvointiin, vastustuskykyyn, mielialaan, painonhallintaan, sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetekseen.

Sain luennolla monia hyviä vinkkejä siihen, miten ylläpitää suoliston tasapainoa. 

Jokaiseen päivään kannattaisi sisällyttää rentoutumisen hetkiä. Rentoutumisen aikana hermosto lepää ja suolisto saa toimia rauhassa. Ja tietenkin rentoutumisen ohella pitää muistaa panostaa unen laatuun ja määrään. 

Suoliston hyvinvoinnin kannalta ravinnolla on tottakai suuri merkitys. Tuija kertoi, että prebioottiset ruuat hellivät suoliston mikrobeita. Näitä ovat esimerkiksi hapanmaitotuotteet, vihreät kasvikset, sienet, pähkinät ja siemenet. Samoin niin kutsuttu resistentti tärkkelys on hyväksi suoliston mikrobeille ja sitä on esimerkiksi raa’assa banaanissa ja keitetyssä, jäähtyneessä riisissä, pastassa ja perunassa.

Jotkut ruuat ovat suoliston pahimpia vihollisia. Vältettävien listalle menee muun muassa sokeri, keinomakeutusaineet ja GMO-ruuat.

Suolisto ei tykkää kovasta stressistä. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta neuvo kuuluu näin: ”stressaa vähemmän”. Koska yksittäisenä tekijänä stressi vaikuttaa negatiivisesti suoliston tasapainoon, niin omaa ruokavaliotaan ei kannata aivan liiallisuuksiin stressata. Kun syö suurimman osan ajasta terveellisesti, niin pienissä määrissä nautitut yksittäiset pahis-ruuat ei pitäisi hetkauttaa suoliston kuntoa. Ennemmin pahaa tekee se, jos koko ajan vahtii syömisiään eikä nauti ruoka-hetkistä.

C3685A1B-BE6C-4116-AC31-099A6AC60107.jpeg

Tuija tiivisti lopuksi luennon sanoman ytimekkääksi lauseeksi: ”Nuku, syö ihmisten kanssa ja naura”.

Jos suoliston hyvinvointi ja terveyden ylläpito kiinnostaa, niin Ihohoitola Lupauksessa järjestetään jatkossakin näitä Tuijan luentoja. Kannattaa siis pysyä kuulolla Lupauksen some-kanavissa, Facebookissa ja Instagramissa. Jatkossa Tuija tekee myös henkilökohtaisia konsultaatioita Ihohoitola Lupauksen tiloissa, joten jos tällainen kiinnostaa, niin kannattaa olla yhteydessä suoraan Lupaukseen ja varata sitä kautta aika.

Ihohoitola Lupaus. Ratakatu 11-13, Helsinki. www.ihohoitolalupaus.fi

A27F754D-D898-4B4A-8FEE-6C0E910B6CB3.jpeg

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *