Yhden loppu on aina jonkun uuden alku

Huuh, tämä tyttö alkaa olla aika lopussa. Olen joutunut tässä priorisoimaan töitäni aika rankalla kädellä. Blogi on jäänyt tarkoituksella nyt hiljaisuuteen hetkeksi, mutta nyt kevään suurin projekti alkaa olla aika viimeisiä vaille valmiina, joten pääsen tästä tekemään miljoona muuta tekemätöntä tehtävää. Asiat ovat nyt joutuneet venymään ja paikkumaan. Aikaisemmat tiukat suunnitelmani ja aikatauluni joutuivat uusiokäsittelyyn ja viimeisten viikkojen aikana kehoni on huutanut hätähuutoja, joita päätin aloittaa kuuntelemaan, NYT. Hieman myöhässä, mutta mikään koulutyö ei ole niin tärkeä, että leikkisin omalla terveydelläni sen vuoksi.

IMG_7452[1].JPG

Menipäs syvälliseksi aloitukseksi ja älkää ymmärtäkö väärin. Mennäänpä sitten itse asiaan. Jatkan hieman sosiaalisen median pohdiskelua. Pari viikkoisessa postauksessa hieman kerroin omista tottumuksistani käyttää sosiaalista mediaa ja sivusin pienyritykselle sopivista kanavista. Otan tähän nyt oman alan näkökulman, koska en osaa asiaa muuten selittää. Luovalla alla rahavirrat usein ovat todella tiukassa, joten massiiviseen markkinointiin ei ole varoja laittaa. Suunnittelijan työtä markkinoivat ystävät, sukulaiset ja tutun tutut. Itseään pitää markkinoida foorumeilla, joissa potentiaaliset asiakkaat liikkuvat.

IMG_7625[1].JPG

 

Facebook on erinomainen kanava ilmoittaa tapahtumista ja uutuuksista. Mitä ikinä tapahtuukaan yrityksen sisällä, Facebook päivityksellä asiakkaat saavat tiedon nopeasti ja helposti omalle uutisseinälleen. Usein sähköpostit hukkuvat muiden joukkoon ja se on oikeastaan melko hidas ja vaivalloinen keino informoida suurta joukkoa. Instagram on nykyisin myös Facebookin omistama, joten sen yhdistäminen viestintään on mainio tapa viestittää missä mennään. Kaikkein nopein tiedonjakopalvelin on kuitenkin Twitter.

Omiin verkkosivuihin panostaminen on tärkeää. Visuaalisen ilmeen tulee olla viimeistelty ja henkiä brändin ilmettä ja filosofiaa. Verkkosivuilla tulee olla linkit eri somen palveluihin, kuten esimerkiksi Facebook, Instagram ja Twitter. Itsensä ja omien töiden markkinointi tuntuu olevan meille suomalaisille todellinen haaste ja kompastuskivi, joten pyrkikäämme vain äänekkäämpään markkinointiin. Massasta erottautuminen omalla suunnittelulla ja ideoilla on aina haasteellista, koska tarjontaa on paljon. Uskon siihen, että kun tuntee itsensä ja on uskollinen omalle näkemyselle ja tuon sen esille muille on jo erityinen. Aion olla jatkossakin oma itseni ja tästä kuljen eteenpäin kohti tuntematonta ja sen yli.

IMG_7578[1].JPG

Verkkokirjoittamisen kurssi on ollut mielenkiintoinen ja hyvin poikkeava muista opinnoistani. Siitä syystä sen valitsinkin. Ajankohta oli itselleni kuitenkin väärä. En ihan ajatellut loppuun haaliessani tälle keväälle näin paljon eri kursseja. Yhdellä ihmisellä on vain rajallinen tuntimäärä käytettävissä ja ihan kaikkea ei kannata käyttää työntekoon. Ihan burnoutin partaalla tässä ei vielä keikuta, mutta onneksi tämä lukuvuosi alkaa olla pian ohi. Luin taannoin artikkelin Hesarista, että nykyisin työelämässä eivät enää pärjää tunnolliset ja ahkerat työntekijät. Joudun siis jatkossa löysäämään hieman omaa asennettani ja opetella chillaamisen jalo taito.

IMG_7427[1].JPG

Kurssin sisältöön jäin ehkä kaipaamaan enemmän blogin sisällön rakentamista. En tunne saaneeni aiheesta tarpeeksi tietoa kurssin aikana ja onhan aihe todella laaja ja eri blogikategorioiden välillä toimii hieman eri säännöt. Ymmärrän sen, että olemalla muotoilija tradenomien keskellä, tunnen käsiteltävät aiheet hieman vieraaksi. Esimerkit, jotka tulivat kurssin aikana esille eivät aina auenneet minulle taustani vuoksi, koska liikun erilaisilla aihealueilla kuin muut kurssilaiset. Koin kuitenkin rikkaudeksi seurata lyhyen ajan ihan erilaisia toimintatapoja ja muiden blogeja oli hauska lukea.

Katsotaan mihin tämä blogipolkuni vielä johtaa. Ihan näissä aiheissa en luultavasti enää tule pyörimään enää, vaan keskityn siihen mistä tiedän eniten ja missä olen hyvä. Hyppy mukavuusalueeni ulkopuolelle on aina hyvä ja olen tässä viime aikoina tehnyt sitä paljon. Kaikille kurssilaisille toivotan oikein mukavaa kesää! Itse jatkan tästä todellakin kohti tuntematonta, koska koulutyöt kun olen saanut tehtyä, alkaa uusi aikakausi tämän tytön elämässä. En lisääkään perinteiseen tapaan musiikkivieota loppuun. Tänään on kuunnellut repeatilla Glass Animals – Gooey biisiä. Kiinnostuneet voivat etsiä kappaleen käsiinsä.

IMG_1382[1].JPG

 

Kommentit (2)
  1. Hauskaa, että otit puheeksi myös sähköpostimainonnan. Minustakin se on melko tehoton keino markkinoida, sillä sähköpostit on niin helppo ohittaa lukematta. Facebookissa omalla seinällä ne tulee edes jollain tavalla vilkaistua.

    Mukavaa kesää sinullekin!

    1. Ja tuossa edellisellä kommentissani ”niillä” tarkoitin tietysti yrityksen markkinointiviestejä. Ajatukset katkeilevat näemmä pahasti tässä vaiheessa kiireistä kevättä 😀

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *