Viesti verkossa

Ensimmäisenä pahoitteluni blogihiljaisuus. Tämä kevät on ollut niin kiireinen minulla, että kalenterit pursuavat post-it lappuja, kun ei enää ole tilaa kirjoittaa ylös tekemisiä. Tänään tapahtui se mitä olen koko kevään pelännyt, paniikki ja sekoaminen. Tulin sitten blogiin vuodattamaan tuskaani.

061.JPG

Nuoruusvuosinani luin todella paljon. Pikkukaupungin tyttönä kahlasin pikkuisen kirjaston valikoimaa tehokkaasti läpi niistä päivistä lähtien kun lukemaan opin. Sitten kävi niin, että kun sain kaksi tutkintoa puskettua neljään vuoteen, alkoi kyllästyttää koko lukeminen. Siitä on jo neljä vuotta ja tällä välillä olen lukenut, noh helposti laskettavissa olevan määrän kirjoja. Aika ei ole ollut viime aikoina puolellani ja tämän kirjan avattuani ja kaksi riviä luettuani olen seuraavan kerran havahtunut sohvalle nukahten ja kirja mukavasti kainalossa. Jos ei muuta, niin ainakin unilääkkeenä toimi tälle tytölle.

Verkkoviestinnän kurssin sisältöön kuului lukea Viesti verkossa, Digitaalisen viestinnän käsikirja (Iiro Pohjanoksa, Eevi Kuokkanen, Timo Ruuska, Infor) kirja. Aluksi kauhistelin, miksi saimme luettavaksi seitsemän vuotta vanhan julkaisun aiheesta, joka on tässä ajassa muuttunut niin paljon. Kurssin sisällön tulisi tarjota meille opiskelijoille nimenomaan uusinta tietoa kaiken jo ennestään tiedetyn päälle. Itselleni kirja ei tarjonnut mitään uutta, mutta muutamia hyviä pointteja sieltä löytyy, jotka pätevät verkossa toimimiseen vielä tänäkin päivänä.

054.JPG

Kurssikirjaksi en tätä suosittelisi missään tapauksessa. Aiheesta löytyy nykyaikaisempiakin julkaisuja, jotka tarjoaisivat oleellisempaa tietoa. Itse olen aikoinani perehtynyt hieman aiheeseen hakiessani Tampereen yliopistoon. Sen jälkeen muotoilun opinnot ja kaikki julkaisu opintoihin liittyen on vienyt sen verran aikaa muilta aiheilta, että piti oikein muistella miten asiat menivätkään.

Seitsemässä vuodessa on verkkoviestintä muuttunut enemmän vuorovaikutteiseksi yritysten ja kuluttajien välillä. Sosiaalinen media ja sen aktiivinen päivitys ja kommenteihin vastaaminen kertoo aktiivisesta yrityksestä. Sosiaalinen media ja sen eri kanavat on kasvanut kirjan julkaisun jälkeen huimasti ja siellä toimiminen muuttunut. Kirja sopisi varmaan henkilölle, joka ei ole koskaan toiminut verkossa. Itseltäni se tuntui vievän vain turhaan aikaa.

Toivottavasti kaikilla on ollut mukava, rentouttava ja auringon lämmittämä pääsiäinen! (itselläni ei ollut)

Musiikkia uudelle viikolle, joka tuo tullessaan uusia ja jännittäviä juttuja. Pelonsekaisin tuntein eteenpäin.

 

Kulttuuri Kirjat Opiskelu

Kun lukijoita halajan

Mitä minusta on esillä netissä, määrittää minuuden aivan eri tavalla. Mistä pidän, ketä seuraan, mitä linkitän ja millaisia kuvia jaan. Kaikki määrittää millainen ihminen olen (tai millaiseksi minua voidaan luulla) ja mihin minut voidaan luokitella. Sosiaalinen media on käyntikortti. Se mitä itsestäni annan ulospäin näkyy kaikille, nykyiselle, entisille ja tuleville työnantajille, työkavereille, yhteistyökumppaneille ja, no kaikille. Olen sosiaalisessa mediassa oma itseni, mutta mietin hyvin tarkkaan mitä ja milloin laitan mihinkin. Ystävieni kesken käytän sosiaalisen median kanavia aivan eri tavalla, mutta niin sanotusti kaikille näkyvillä olevan informaation sisältöä ja julkisuutta suodatan sekä rajoitan melko tarkasti.

Blogeja ja blogilajeja löytyy niin montaa erilaista kuin muroja muropaketista – ei kiinnosta kaikkia tutkia yksitellen. Itse seuraan blogeja omien mielenkiintojen mukaan ja arvostan visuaalisesti laadukkaita blogeja. Jos ulkoasu ja kuvat ovat kunnossa, kiinnostun lukemaan. Blogeissa informaatio on aina yhden ihmisen subjektiivinen näkemys aiheeseen jota käsitellään. Itseäni ei niinkään kiinnosta lifestyle-blogit, joissa henkilö selittää mitä söi aamiaiseksi ja kaiken siitä lähtien aina kuinka pesee hampaansa iltaisin. Blogilla täytyy olla jokin muukin sisältö kuin minä. Itse en ainakaan koe olevani niin kiinnostava henkilö, että jaksaisin kirjoittaa omista tekemisistäni päivittäin.

Blogeja tulee ja menee, mutta kuinka oma blogini säilyisi hengissä ja olisi potentiaalinen kasvulle? Kuinka blogia ruokitaan ja hoivataan? Blogin aloittaessa on tärkeää tehdä itselleen selväksi millaista polkua pitkin lähtee kulkemaan ja rakentaa siitä vankka tie itselleen, jolloin blogin sisältö pysyy johdonmukaisena ja mielenkiintoisena. Tekstit tulee olla puhuttelevia, koska itse ainakin haluan aiheuttaa keskustelua. Kaikkien ei tarvitse eikä tule olla samaa mieltä kanssani asioista. Mielipiteissä tulee kuitenkin olla asiallinen ja perustella. Blogia tulee päivittää tarpeeksi usein, joka tarkoittaa useampana päivänä viikossa. En kuitenkaan usko, että kenelläkään on niin paljon mielenkiintoista sanottavaa, että päivittäisi blogia useamman kerran päivässä.

Uusi blogi tarvitsee itselleen siis hyvän ruukun, jonka puitteissa se elää, mutta miten sen saa kasvamaan. Blogi tarvitsee ravinteikasta multaa, jonne kasvattaa monihaaraisen juuriston.  Aluksi on hyvä lähteä linkittämään omaa blogiaan itseään lähimpänä olevalle sosiaaliselle kentälle. Ystävät, kaverit, perhetuttavat ja tuttavan tuttavat. Linkitä blogisi sivuistoille, joita itse käytät aktiivisesti kuten esimerkiksi Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Tumblr, muutamia mainitakseni. Nämä ovat hyviä kasvualustoja blogillesi. Kun ihmiset kerran linkkaavat itsensä blogiin, he tekevät melko nopeasti päätöksen pitävätkö blogista vai ei. Koukku tulee olla heti alussa joka saa lukijan mielenkiinnon heräämään ja palaamaan uudelleen blogin pariin. Näitä koukkuja joudun itse vielä hieman opettelemaan ja pohtimaan jatkossa mahdollisesti bloggaamisen jatkamisesta ja millaiseksi haluan luoda oman blogiympäristön ja mitä sillä haluan henkilökohtaisesti saavuttaa. Nyt minulla on mahdollisuus harjoitella tätä touhua ja koskaan en tule olemaan valmis missään vaan kasvu on jatkuvaa.

 

Vähän tulevalle viikolle musiikkia, enjoy!

 

Puheenaiheet Opiskelu Työ Syvällistä