M.I.A + H&M
Toimittaja Jukka Hätinen kirjoitti Rumban sivuille hyvän kommentin liittyen H&M:n uuteen vaatteidenkierrätyskampanjaan, jonka keulakuvana on tiedostavasta imagostaan tunnettu artisti M.I.A. Kommentissa ihmeteltiin, miten juuri yhteiskuntakriittinen M.I.A halusi antaa kasvonsa vähittäiskauppakonsernille, joka on ollut useasti otsikoissa kyseenalaisten ja epäeettisten toimintatapojensa vuoksi.
Nähdessäni Facebookissa ensimmäiset lyhyet kamppisvideot, ihmettelin valehtelematta ihan samaa.
Koko kampanja itsessään ei minua juuri ärsytä, sillä ymmärrän, että H&M haluaa (ainakin yrittää) parantaa imagoaan ja olla mukana trendikkäässä kierrätysbuumissa. Kamppiksen ideahan on pohjimmiltaan hyvä, mutten usko sen tiimellyksessä kenenkään totaalisesti unohtavan vanhoja, brändiä negatiivisesti leimaavia uutisia. Tai en minä ainakaan.
Rumban artikkelin mukaan M.I.A. puolustelee yhteistyökuviota toteamalla että on hyvä, jos H&M inspiroi jotain muuta tunnettua merkkiä ympäristötietoisuuteen tai saa kritiikkiä valmistusprosesseistaan ja että ainakin he ottavat askeleen tuohon suuntaan.
En todellakaan kummaksuisi, jos nämä sanat olisivat tulleet ihan kenen tahansa muun naispopparin suusta. Jotenkin M.I.A:n julkisuuskuva on vain aina huokunut jotain ihan muuta, kun yhteistyödiiliä henkkamaukan kanssa.
Tai sitten ehkä olen itse syyllistynyt lokeroimaan M.I.A:n tietynlaiseksi?