Oletko sinäkin kaapissa oleva Kardashian-fani?
Seuraan itse jokaista Kardashian-Jenner -klaanin jäsentä sosiaalisessa mediassa, sillä suurimmaksi osaksi pidän siitä, mitä he somekanavillaan ja sovelluksillaan tarjoavat: ammattilaisten meikkivinkkejä, trendikkäitä vaatteita, motivoivia treenivideoita. Käytännössä sitä kaikkea samaa, mitä esimerkiksi naistenlehdet ja blogit tarjoilevat.
Tästä huolimatta tuntuu siltä, että Kardashianeista on todella vaikea puhua myönteiseen sävyyn pelkäämättä samaan aikaan sitä, että tulee ihmisenä jotenkin todella pahasti väärinymmärretyksi. Vaikka tuttavan kanssa käyty keskustelu liittyisi pelkästään Kylien silmämeikkipaletin värisävyihin, huomaan ujuttavani jutustelun lomaan lähes aina mukaan jollakin tavalla sen, että ei, en silti liputa seksivideolla startanneen uran tai kauneuskirurgian puolesta. En ehkä sano sitä suoraan, mutta saatan hyvinkin vitsailla överiksi menevistä huulitäytteistä tai epätodellisilta tuntuvista viihdehahmoista, joiden suurin ongelma on se, minkäväriset rakennekynnet sitä tänään laittaisi.
Ihan hölmöä, myönnän sen itsekin. Onhan maailma täynnä viihdemaailmaa edustavia henkilöitä, jotka käyvät säännöllisesti kauneusleikkauksissa ja joutuvat otsikoihin kyseenalaisen käytöksensä vuoksi – usein jopa tahtomattaan. Silti uskon, että 2010-luvulla Donald Trumpin lisäksi juuri kukaan muu julkisuudenhenkilö ei ole herättänyt ihmisissä yhtä voimakkaita tunteita, kuin Kardashianit.
Klaanin nuorin sisko Kylie Jenner toi hiljattain artistien ja yhtyeiden kuviin, logoihin ja teksteihin keskittyvään merchandise-trendiin aivan uudenlaisen ulottuvuuden. Hän perusti nettikaupan, ja iski myyntiin omalla naamallaan, nimellään ja quoteillaan varustettuja vaatteita ja asusteita.
Vaikka tiedän Kylien olevan monen teinitytön (ja monen hieman vanhemmankin tytön) ykkösidoli, suhtauiduin aluevaltaukseen aluksi skeptisesti. Tiesin kyllä, että vaatteille löytyy ostajia, mutta en ajatellut niiden menevän yhtä hyvin kaupan, kuin esimerkiksi Kylien kosmetiikkasarjan tuotteet. Jos et siis tiennyt, suurin osa kosmetiikkalanseerauksista myydään loppuun minuuteissa, ellei sekunteissa.
Eipä kuitenkaan kulunut aikaakaan, kun Kylien oman nettikaupan sivuilla lähes jokaisen vaatteen perässä luki SOLD OUT.
Kylie-buumi tuntuu hassulta, sillä samaan aikaan törmään jatkuvasti sosiaalisessa mediassa häntä tai jotakin muuta Kardashian-Jenner -perheenjäsentä kritisoivaan tekstiin, kuvaan tai postaukseen. Moni tuntuu olevan huolissaan siitä, millaisia roolimalleja Kylie ja muut Kardashianit ovat nuorille tytöille. Perusteltujen ajatusten lisäksi heidän itse jakamiaan kuvia kommentoidaan myös todella rumasti tai vastakohtaisesti palvoen ja ihaillen.
Miksi siis on niin, että jokainen Kylie Jennerin, tai jonkun muun Kardashianin nimellä varustettu asia kerää aina hurjasti arvostelua, mutta menee tästä huolimatta kaupaksi kuin kuumille kiville?
Siksi, koska Kardashianit ovat kuin 2016-luvun rokkitähtiä.
Heillä jokaisella on älyttömästi nuoria tyttöjä faneinaan, heidän pukeutumistyyliään ja ulkonäköään halutaan jäljitellä, heidän sanomisistaan syntyy isoja nettihittejä, he ovat rakentaneet ympärilleen omanlaisensa kulttuurin – ja samaan aikaan heidän olemuksensa ja tekonsa herättävät valtavasti paheksuntaa ja kritiikkiä. Sex, drugs and rock’n’roll – kliseiden sijaan Kardashian-Jennereiden ”paheet” liittyvät pinnallisuuteen, seksikkyyteen ja yltäkylläisyyteen, mistä koko perheen brändi pitkälti rakentuu.
Tällä hetkellä blogit ja naistenlehdet pursuilevat rakasta itseäsi sellaisena kuin olet -tyylisiä tsemppitekstejä, ja on trendikästä vältellä turhan materian haalimista. Siksi Kardashianit tuntuvat ikään kuin sallitun pinnallisuuden manifestiltä, joka jollakin kierolla tavalla uppoaa ihmisiin. He ikään kuin antavat luvan sille, että on ihan ok laittaa rahaa itsensä hemmotteluun ja hyvältä näyttämiseen – sillä sehän tekee vain onnelliseksi.
Tämän vuoksi on tavallaan nerokasta, miten Kardashianit ovat itseironisesti osanneet kääntää omat ”virheensä” voitokseen. Kylien uusimmissa merchandise-paidoissa lukee esimerkiksi teksti ”like realizing stuff”, jolla viitataan hieman vitsaillen hänen hitaaseen ajatuksenjuoksuunsa. Lisäksi Kylie tekee miljoonabisnestä kosmetiikkasarjallaan, joka sai alkunsa hänen kohutuista huulitäytteistään. Kun Forbes nimitti vuorostaan Kim Kardashianin vuoden Mobile Moguliksi, hän kuittasi tittelinsä somessa toteamalla, että se on aika hyvin tytöltä, jolla ei ole lainkaan talenttia.
Tästä huolimatta tuntuu, että niitä Kimin meikkitutoriaaleja kannattaa katsella mielellään silloin, kun kukaan muu ei näe.
Millaisia ajatuksia Kardashianit/Jennerit teissä herättävät?