Näyttääkö tutulta? – kuusi videota, yksi stoori

musavideokollaasi.jpg

Populaarikulttuurin ydintä on, että juttuja lainataan toisilta. Eri genreistä, alakulttuureista, viihteen lajeista – joka puolelta. Paljon musavideoita katselevana kuitenkin välillä tuntuu, että lainailu alkaa olemaan jo liian ilmeistä. Tässä esimerkkinä kuusi musavideota, joista kaikista löytyy toisiaan muistuttava dramaattinen rakkausstoori. Vaikka itse rakastan katsella överidramaattisia ja kerronnallisia videoita, välillä miljöiden, stailausten ja jopa värimaailmojen samankaltaisuus melkeinpä huvittaa. Olisi hauska tietää, miten paljon alla olevia videoita on käytetty toisiensa refeinä.

https://www.youtube.com/embed/tg00YEETFzg?rel=0&controls=0&showinfo=0″ frameborder=”0″ height=”360″ width=”640″>

1. Rihanna – We Found Love feat. Calvin Harris (2011)

Tämä musavideo on edelleen yksi oma lempparini Rihannan videoista Needed Me:n ja Man Downin kanssa. Julkaisuaikanaan video keräsi paljon kritiikkiä päihdekeskeisyytensä vuoksi, ja sitä verrattiin muun muasssa Trainspotting-leffaan. Tästä huolimatta kuitenkin itse henkilökohtaisesti tykkäsin siitä, että videolla esitettiin vähän erilainen rakkaustarina ostan sulle timantteja ja auton -r’n’b-kliseiden sijasta. Kun pari vuotta myöhemmin The 1975 julkaisi Robbers-biisilleen videon, mieleen iskostui heti muutamia kohtauksia We Found Lovesta….

2. The 1975 – Robbers (2014)

Hengailua karuilla teollisuusalueilla, sekoilua, riitelyä, polttelua ja rikos. Jep jep, paljon samaa, tosin henkilöhahmot edustavat luonnollisesti enemmän indierock-maailmaa. Itse kuvittelen videon sijoittuvan jonnekin 80-luvun tienoille, mutta sitä en toki tiedä, millainen visio ohjaajien päässä on ollut. Kuten myös tässä, tulevaisuus ei kaikesta intohimosta huolimatta näytä kauhean valoisalta. Seuraavat kaksi videota ovat taas kahden edellisen kiltimpiä versioita…

3. Machine Gun Kelly & Camilla Cabello – Bad Things (2016)

Pariskunnan sijaan tässä videossa kuvataan paljon kokonaista kaveriporukkaa, mutta esimerkiksi ostoskärry-kohtaus tuo taas automaattisesti mieleen We Found Loven, jossa Rihanna ja hänen vastanäyttelijänsä Dudley O’Shaughnessy hengailevat skeittihallissa. Myös esimerkiksi ravintolakohtauksen miljöö muistuttaa We Found Loven ja Robbersin vastaavia kohtauksia todella paljon. Vaikka tämän videon yleisvire on huomattavasti toiveikkaampi, myös sekään ei sitten kuitenkaan pääty ihan odotetusti.

4. Ariana Grande – Into You (2016)

Tarinallisesti edellisistä eroaa eniten Ariana Granden Into You, joka on ihan puhdasta ihmissuhdedraamaa ilman rikoksia tai päihteitä. Video on siis oikeastaan aika arianagramdemainen versio muista. Myös tässä videossa kuitenkin esimerkiksi kohtauspaikat ja värimäärittely liippaa niin lähelle muita, että koin sen sopivan samaan sarjaan. Tästä löytyy myös paljon yhtäläisyyksiä alla olevien videoiden kanssa…

6. On The Run Tour -traileri (2015)

Voiko sitä enää kuumemmin pankkia ryöstää? No ei.

Maailman siistein tapa promota kiertuetta, jos multa kysytään.

 Tuleeko mieleen vielä lisää toisiaan muistuttavia videoita?

kulttuuri musiikki

Oletko sinäkin kaapissa oleva Kardashian-fani?

TRANQUIL_LS_BLACK-4_1024x1024.jpg

Seuraan itse jokaista Kardashian-Jenner -klaanin jäsentä sosiaalisessa mediassa, sillä suurimmaksi osaksi pidän siitä, mitä he somekanavillaan ja sovelluksillaan tarjoavat: ammattilaisten meikkivinkkejä, trendikkäitä vaatteita, motivoivia treenivideoita. Käytännössä sitä kaikkea samaa, mitä esimerkiksi naistenlehdet ja blogit tarjoilevat.

Tästä huolimatta tuntuu siltä, että Kardashianeista on todella vaikea puhua myönteiseen sävyyn pelkäämättä samaan aikaan sitä, että tulee ihmisenä jotenkin todella pahasti väärinymmärretyksi. Vaikka tuttavan kanssa käyty keskustelu liittyisi pelkästään Kylien silmämeikkipaletin värisävyihin, huomaan ujuttavani jutustelun lomaan lähes aina mukaan jollakin tavalla sen, että ei, en silti liputa seksivideolla startanneen uran tai kauneuskirurgian puolesta. En ehkä sano sitä suoraan, mutta saatan hyvinkin vitsailla överiksi menevistä huulitäytteistä tai epätodellisilta tuntuvista viihdehahmoista, joiden suurin ongelma on se, minkäväriset rakennekynnet sitä tänään laittaisi.

Ihan hölmöä, myönnän sen itsekin. Onhan maailma täynnä viihdemaailmaa edustavia henkilöitä, jotka käyvät säännöllisesti kauneusleikkauksissa ja joutuvat otsikoihin kyseenalaisen käytöksensä vuoksi – usein jopa tahtomattaan. Silti uskon, että 2010-luvulla Donald Trumpin lisäksi juuri kukaan muu julkisuudenhenkilö ei ole herättänyt ihmisissä yhtä voimakkaita tunteita, kuin Kardashianit.

T_K_TEE_SAFETYORANGE-3_1024x1024.jpg

Klaanin nuorin sisko Kylie Jenner toi hiljattain artistien ja yhtyeiden kuviin, logoihin ja teksteihin keskittyvään merchandise-trendiin aivan uudenlaisen ulottuvuuden. Hän perusti nettikaupan, ja iski myyntiin omalla naamallaan, nimellään ja quoteillaan varustettuja vaatteita ja asusteita.

Vaikka tiedän Kylien olevan monen teinitytön (ja monen hieman vanhemmankin tytön) ykkösidoli, suhtauiduin aluevaltaukseen aluksi skeptisesti. Tiesin kyllä, että vaatteille löytyy ostajia, mutta en ajatellut niiden menevän yhtä hyvin kaupan, kuin esimerkiksi Kylien kosmetiikkasarjan tuotteet. Jos et siis tiennyt, suurin osa kosmetiikkalanseerauksista myydään loppuun minuuteissa, ellei sekunteissa.

Eipä kuitenkaan kulunut aikaakaan, kun Kylien oman nettikaupan sivuilla lähes jokaisen vaatteen perässä luki SOLD OUT. 

Kylie-buumi tuntuu hassulta, sillä samaan aikaan törmään jatkuvasti sosiaalisessa mediassa häntä tai jotakin muuta Kardashian-Jenner -perheenjäsentä kritisoivaan tekstiin, kuvaan tai postaukseen. Moni tuntuu olevan huolissaan siitä, millaisia roolimalleja Kylie ja muut Kardashianit ovat nuorille tytöille. Perusteltujen ajatusten lisäksi heidän itse jakamiaan kuvia kommentoidaan myös todella rumasti tai vastakohtaisesti palvoen ja ihaillen.

Miksi siis on niin, että jokainen Kylie Jennerin, tai jonkun muun Kardashianin nimellä varustettu asia kerää aina hurjasti arvostelua, mutta menee tästä huolimatta kaupaksi kuin kuumille kiville?

REALIZE_TEE_WHITE_1_1024x1024.jpg

Siksi, koska Kardashianit ovat kuin 2016-luvun rokkitähtiä.

Heillä jokaisella on älyttömästi nuoria tyttöjä faneinaan, heidän pukeutumistyyliään ja ulkonäköään halutaan jäljitellä, heidän sanomisistaan syntyy isoja nettihittejä, he ovat rakentaneet ympärilleen omanlaisensa kulttuurin – ja samaan aikaan heidän olemuksensa ja tekonsa herättävät valtavasti paheksuntaa ja kritiikkiä. Sex, drugs and rock’n’roll – kliseiden sijaan Kardashian-Jennereiden ”paheet” liittyvät pinnallisuuteen, seksikkyyteen ja yltäkylläisyyteen, mistä koko perheen brändi pitkälti rakentuu.

Tällä hetkellä blogit ja naistenlehdet pursuilevat rakasta itseäsi sellaisena kuin olet -tyylisiä tsemppitekstejä, ja on trendikästä vältellä turhan materian haalimista. Siksi Kardashianit tuntuvat ikään kuin sallitun pinnallisuuden manifestiltä, joka jollakin kierolla tavalla uppoaa ihmisiin. He ikään kuin antavat luvan sille, että on ihan ok laittaa rahaa itsensä hemmotteluun ja hyvältä näyttämiseen – sillä sehän tekee vain onnelliseksi.

Tämän vuoksi on tavallaan nerokasta, miten Kardashianit ovat itseironisesti osanneet kääntää omat ”virheensä” voitokseen. Kylien uusimmissa merchandise-paidoissa lukee esimerkiksi teksti ”like realizing stuff”, jolla viitataan hieman vitsaillen hänen hitaaseen ajatuksenjuoksuunsa. Lisäksi Kylie tekee miljoonabisnestä kosmetiikkasarjallaan, joka sai alkunsa hänen kohutuista huulitäytteistään. Kun Forbes nimitti vuorostaan Kim Kardashianin vuoden Mobile Moguliksi, hän kuittasi tittelinsä somessa toteamalla, että se on aika hyvin tytöltä, jolla ei ole lainkaan talenttia. 

Tästä huolimatta tuntuu, että niitä Kimin meikkitutoriaaleja kannattaa katsella mielellään silloin, kun kukaan muu ei näe.

Millaisia ajatuksia Kardashianit/Jennerit teissä herättävät?

 

 

muoti trendit ajattelin-tanaan uutiset-ja-yhteiskunta