Voiko säävaihtelut aiheuttaa migreeniä?

Helou!

Sateisten päivien jälkeen vihdoin paistaa ☀️. En tiedä onko se hyvä juttu vai ei, siis pään kannalta. Myös ukkonenkin 🌩️ jyrähteli Oulun suunnalla pari kertaa torstaina.

HOITOJEN VAIHTAMINEN

Olin eilen yhteydessä migreenin hoitokontakteihin, ja lääkärin arvion mukaan Ajovyn käyttö lopetetaan. Lääkkeestä oli enemmän haittaa, kuin hyötyä minulle eikä vastetta ollut. Kesäkuussa pääsen erikoislääkärin vastaanotolle botox- arviointikäynnille. Vähän jännittää, sillä botoxissa on myös paljon haittavaikutuksia niin kuin tosin kaikissa lääkkeissä on. Eihän sitä silti tiedä, vaikka kyseinen hoito toimisi minulle, ja auttaisi minut jaloilleen vähentämällä migreeni määriä. Yleensä botox on viimeinen vaihtoehto useiden lääke kokeilujen jälkeen, ja ennen hoitojen alkua tehdään arviointi käynti.

SÄÄTILAN MUUTOKSET

Säätilan vaihtelut ovat yleinen migreenin laukaisijan muoto. Itselläni pahin on nimenomaan aurinko, sekä paahtava kuumuus ja hellelukemat. Varsinkin talvisin kylmä tuuli ja viima aiheuttavat minulle välittömän migreenikohtauksen ilman auroja. Ensin vihlovasta kivusta sykkivään toispuoleiseen kipuun – migreeniin. Tutkimuksen mukaan kylmälle altistuminen voi aiheuttaa migreeniä sairastaville vihlovaa kipua pään seudulle. Ilmanpaine, pöly ja kosteus ovat myös omalta osalta vaikuttavia tekijöitä/syitä. Esim. ukkonen ja salamat sekä niiden aiheuttamat magneettikentät voivat vaikuttaa migreenin syntyyn ja päänsärkyihin. Tosin tutkimukset eivät pysty tarkoin osoittamaan, miten tämä käytännössä voi tapahtua.

Kesä on siis haastavaa aikaa auringon, ukkosten ja helteiden kanssa. Talvikin omalta osaltaan pakkasten ja viiman kanssa. Migreenin kanssa on elettävä joustavasti, päivä kerrallaan.

OMAT SELVIYTYMISVINKIT SÄIDEN ARMOILLA

  • Huolehdi riittävästä nesteytyksestä varsinkin lämpimillä keleillä ja urheilun yhteydessä tai no aina, joka päivä. Hikoilun kautta haihtuu suoloja ja nesteitä, joten nestetasapaino on ehdottoman tärkeä! Lisään kesäisin elektrolyyttijauhetta veteeni, sillä se auttaa nesteitä imeytymään kehoon ja tuottamaan siten energiaa sekä korjaa lihas- ja hermovaurioita.
  • Päähine eri vuodenaikojen mukaan; esim. kesäisin/keväisin lippalakki on hyvä, kun saa kasvot lipan alle suojaan auringolta. Talvisin/syksyisin pipo suojaa korvia ja päätä viimalta sekä altistumasta kylmälle.
  • Mikäli kohtauslääkkeistä on apua, niitä on hyvä olla AINA mukana. Sanotaan, että migreenikot ovat ilmapuntareita ja aistivat lähestyvät myrskyt ilmanpaineen vaihtelujen takia. Tämäkin on yksilökohtaista, ja ei tarkoita, että kaikki olisivat yhtä herkkiä aistimaan tällaisia.
  • Aurinkoisilla ilmoilla, ole mahdollisimman paljon varjossa. Migreeni ei hirveästi arvosta auringolle altistumista, varsinkaan monta tuntia putkeen. Aurinkolasit on hyvä olla mukana tilanteessa kuin tilanteessa. Itselläni löytyy autosta omat ja kotoa kolmet eri vahvuudelliset sekä vahvuudettomat aurinkolasit.
  • Tiivistettynä kehon tila pitää olla tasapainossa;
    • riittävä nesteytys ja syöminen
    • lakki päässä
    • aurinkolasit ja lääkkeet mukana
    • välttää stressiä
    • nauttia elämästä ja luonnon kauneudesta

Kesää odotellessa <3

-Maria

hyvinvointi terveys
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *