Pupu meni pöksyyn ja kissa vei kielen

Mistäköhän nuokin sanonnat ovat peräisin? Joka tapauksessa, pupu meni pöksyyn ja kissa vei kielen tänään. Vaikka uhosin maanantaiaamuna täällä, niin en kertonutkaan vielä tulevasta äitiyslomasta pomolleni.

Tarkoitushan oli (nyt ajatellen naiivisti) kertoa ihan silmä kirkkaana pomolle, että olen jäämässä äitiyslomalle keväällä. ”Ajattelin olla 9 kk ja tulla takaisin 60-80 prosentilla.” Onnekseni päätin sitten kysellä vähän luottotyökaveriltani, miten äitiyslomakuviot tarkalleen menevät firmassamme ja kuinka hän oli asian hoitanut. 

Silmiä avaavaa taas kerran. Eli meidän firmamme antaa 20 viikkoa maksettua äitiyslomaa, kaikki ylimenevä (palkaton) tulee sopia esimiehen kanssa. Esimiehen ei tarvitse suostua päiväänkään ylimääräistä. Tuon 20 viikon jälkeen firma sitoutuu ottamaan työntekijän takaisin samalla % – määrällä, jolla tämä on lähtenyt äitiyslomalle. Eli, mikäli nainen haluaa palata töihin alemmalla määrällä (ks. yllä oma toiveeni) esimiehen ei tarvitse suostua, vaan tämä on tarpeeksi irtisanoa työsopimus.

Ja tämä tietenkin muuttuu monimutkaisemmaksi, koska en edes tiedä miten sijaissynnytyksellä saadut lapset käsitetään äitiysloman kannalta. Uskaltaisinkohan asiasta kysellä henkilöstöpuolelta? Tai aionko asiasta edes kertoa työpaikalla? Ja jos en kerro, miten ”feikkaan” raskauden loppuajan? Mitä muita vaihtoehtoja minulla on?

Eli hyvin nopeasti oli selvää, että parempi nyt vaan miettiä rauhassa strategia kuntoon, ennen kuin menen mitään asiasta puhumaan. Työkaverini jälleen muistutti minua, etten ole mitään velkaa firmalleni ja heiltä ei välttämättä kannatta odottaa ymmärrystä näissä asioissa – hän siis puhuu kahden lapsen äitinä omasta kokemuksestaan.

confused-cat_0.jpg

Miitingin lopussa pomo kysyi tilanteestani. Sanoin vain, että viime vuonna menin naimisiin ja se ei ole salaisuus, etteikö lähitulevaisuuden haave ole perhe. Mutta mitään konkreettista ei vielä ja palaan kyllä heti asiaan sitten kun on jotain kerrottavaa… 

Eli näin tällä kertaa.

Kuva / Picture Source

Työ ja raha Raskaus ja synnytys Työ

Virallista

Voi miten virallista. Ja miten jännittävää!

Meillä on erinäisten syiden vuoksi firmassa tällä hetkellä hiring freeze – mikä siis tarkoittaa, että ketään ei saa palkata ilman erityislupaa ylemmältä johtoportaalta. Minun tiimissäni tulee olemaan pian muutoksia ja pitääkseni pyörät pyörimässä on minun löydettävä uusia ihmisiä lähtevien tilalle. Tämän freezen takia minun pitää tehdä selkeä suunnitelma tulevista muutoksista ja työvoiman tarpeesta, ja osoittaa että todellakin tarvitsen poikkeusluvan rekrytoinnin aloittamiseksi.

Ja miten tämä minuun liittyy? Hyvin vahvasti. Ensimmäinen muutos on yhden tiimiläiseni isyysvapaa tammikuun alussa. ”Normaalissa” tilanteessa voisimme selvitä tämän viisi kuukautta ilman häntä ja kevään lopulla hän tulisi takaisin vanhaan rooliinsa. Mutta tilanne menee monimutkaisemmaksi, koska minä lähden sillä välin myös ja olen kaavaillut tämän tiimiläisen ottavan roolini tiiminvetäjänä palatessaan. Eli, yhtäkkiä tilanne on se, että hän on lähdössä tammikuun alussa, eikä palaa enää tähän rooliin, eli tarvitsen tähän uuden ihmisen – pian. Niin ja se pikkujuttu, että minä lähden myös. Sitä ei vielä iso pomo tiedä. Ajattelin kertoa tästä heti 12. viikon jälkeen, mutta nyt asia on edessä huomenna tiistaina.

Ja sitten se on virallista. Koska viimeistään työpaikalla pomolle raskauden ilmoittaminen tekee siitä todella virallista!

Nyt piti myös tosissaan pohtia, että kuinkas kauan meinaan pysyä kotona vauvojen kanssa? Pomolle aion ilmoittaa olevani 9 kuukautta pois töistä ja tämän jälkeen palaisin 60-80% määrällä hieman alempaan rooliin, rivianalyytikoksi. Mielenkiintoista sinänsä, että mieheni ehdotteli puolta vuotta ja sitten töihin. Hän pelkää, että tulen hulluksi kotona kun en mikään varsinainen kodinhengetär ole, vaan kuten hän asian mainitsee tyypillinen liberaali (emancipated) suomalaisnainen. 😉 Mutta tällaisen projektin jälkeen en voisi kuvitellakaan laittavani vauvoja hoitoon puolivuotisina! Tuo 9 kuukauttakin tuntuu tällä hetkellä lyhyeltä!

Täytyy sanoa, että kyllä siinä jännitys kutkutti vatsanpohjaa rakennella excel-taulukkoa, jossa minä katoan ”äitiyslomalle”. Äitiyslomalle.

Perhe Raskaus ja synnytys