Vinkit syysväsymystä vastaan

IMG_6705..jpg

Syksy ja varsinkin sen pimeys ja kylmyys tuntui pamahtavan päälle ihan yhtäkkiä, ja hellekesän jälkeen siihen tottuminen voi viedä aikaa. Paljon olen kuullut myös harmittelua liittyen ympärivuorokautiseen väsymykseen, joka ei tunnu helpottavan millään. Myönnän, olen itsekin haaveillut viime päivinä enemmän Netflix-maratoonista ja viltin alla torkkumisesta, mutta koen kuitenkin löytäneeni muutaman keinon, jolla selätän väsymystä varsinkin niinä aamuina, kun työpaikka kutsuu. Koska haluan, että kaikki muutkin saisivat helpotusta tähän kaamoskauteen, jaan omat vinkkini täällä! Tosiaan, kaikki eivät vaan millään toimi kaikilla, mutta itse koen, että näistä on ollut itselleni hyötyä.

 

  • Kännykän käytön lopettaminen muutama tunti ennen nukkumaanmenoa. En noudata tätä mitenkään orjallisesti, ja joskus ihan inhimillisesti vain unohdan, mutta kun puhelimen laittaa johonkin toiseen huoneeseen ja jatkaa muita hommia, on mieli itselläni ainakin valmiimpi yöuniin ja näin ollen myös uni on laadukkaampaa ja aamulla ei väsytä yhtä paljon. Positiivinen noidankehä siis! Ja ehkä moni voi hiljaa myöntää, että kännykkää tulee räplättyä enemmän kuin omaa kumppania, joten tällä vinkillä tuskin on muitakaan negatiivisia seurauksia 😀 IMG_6723..jpg

 

  •  Raikas ulkoilma. Nythän on loistava vuodenaika ulkoiluun! Ulkoilu virkistää tajuttoman paljon, ja jos esim. illalla käy kävelemässä, parantaa se unenlaatua. Itselläni on onnekas asema siinä mielessä, että ulkoilen joka päivä töissä myös muutaman tunnin pitkin päivää, mikä auttaa hurjasti väsymykseen työpäivän aikana. Kaikki eivät tätä kuitenkaan voi valitettavasti hyödyntää (pitäisi kuulua työhyvinvointiin :D), eli vapaa-ajasta on otettava tällä saralla kaikki ilo irti!

 

  • Työmatkojen kävely. Kun olen aloittanut tämän rutiinin, on mieleni virkistynyt huomattavasti syksyn pimeydestä huolimatta. Lisäksi työmatkojen aikana mieli ehtii virittäytyä työ-modeen loistavasti, ja sitä on henkisesti valmis aloittamaan työt heti saavuttuaan. Ei ole nimittäin itselleni joka aamu ihan helppo homma, kun päässä pyörii miljoona ajatusta. Äänikirja korville ja kävellen töihin, niin johan helpottaa!

 

          IMG_6757..jpg

          IMG_6762..jpg

Mä olen huomannut näiden asioiden vaikutuksen tosi konkreettisesti omassa arjessa, ja toivon, että näistä olisi muillekin apua. Jos kaikesta huolimatta olo on koko ajan väsynyt, niin tietenkin vika voi olla muuallakin kuin pienissä arjen asioissa. Esim. jatkuva stressi luonnollisesti ylläpitää väsymystä, ja silloin pitkäaikaista apua ei varmasti saa pelkillä pikkujutuilla, vaan ongelman aiheuttajaa tarkastelemalla, mutta onhan se lohduttavaa ajatella, että jo pienet jutut voivat auttaa merkittävästi edes osaa ihmisistä. Nautitaan silti aurinkoisista syyspäivistä, ja kun siihen on tilaisuus, myös se viltin alla makaaminen tekee todella hyvää! Ja hei, myös se litra kahvia vaan joinain päivinä yksinkertaisesti kuuluu hyvinvointiin 😀

 

Maija

hyvinvointi terveys mieli hyva-olo
Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *