Hyvinvoinnin ”vähimmäisvaatimus”- 6 vinkkiä!
Internetin ja jokaisen somekanavan aihealueet ovat nykyään pullollaan erilaisia hyvinvointiin liittyviä julkaisuja. Tämä on mielestäni hyvä asia, koska kun ihminen päättää haluta voida paremmin, on tärkeää, että vinkkejä ja tietoa on helposti saatavilla.
Koska tietoa on niin paljon, moni jo varmasti tietääkin hyvinvoinnin kulmakivet ja sen, mitä omassa elämässä voisi alkaa tekemään toisin, jotta voisi paremmin. Olipa kyse sitten fyysisestä tai henkisestä hyvinvoinnista, pätevät monet samat periaatteet molempiin. Tärkeää on tarkastella omaa arkea ja elämäntyyliä, jotta sopivat keinot juuri itselle löytyvät.

Kuten otsikosta voi päätellä, myös tämä kirjoitus sisältää konkreettisia vinkkejä parempaan oloon. Halusin kuitenkin pitää omat vinkkini niin sanotusti ”vähimmäisvaatimuksen” rajoissa, eli olen koonnut pieniä arjen asioita, jotka ovat suhteellisen helppoja toteuttaa ilman, että ne vaativat suurta elämänmuutosta. Joskus elämäntilanne voi olla niin hektinen, muuttuva tai muuten solmussa, että suurten aspektien muuttaminen voi tuoda mukanaan enemmänkin stressiä ja suorittamista, kuin hyvinvointia. Tee edes nämä, ja olen varma että näiden avulla voit paremmin, vaikka koko elämäsi ei muuttuisikaan kertaheitolla!
Pidemmittä puheitta siis asiaan, tässä minun kuusi ajatustani! Nämä voit ottaa mukaan jokapäiväiseen elämääsi ilman, että se vaatii sinulta mahdottomuuksia.
1. Juo enemmän vettä
Vaikka tämä onkin monelle itsestäänselvyys, ja tiedetään teoriassa, että vettä kuuluisi juoda paljon, on sitä kuitenkin vaikeaa noudattaa jos siihen ei ole tottunut. Kuitenkin jo pienen määrän lisääminen päiviin vaikuttaa paljon yleisfiilikseen. Jos esimerkiksi 2-3 litraa tuntuu ylitsepääsemättömältä, jätä muita juomia vaikka viikoksi pois päivärytmistä, ja korvaa ne vedellä. Katso, huomaatko mitään muutosta. Monesti esimerkiksi päänsäryt vähenevät ja olo on freesimpi!
2. Rajoita somen käyttöä ennen yöunia
En aio neuvoa sinua pitämään somelakkoa tai olemaan koko päivää ilman puhelinta, koska jokainen saa itse määritellä oman riippuvuutensa sosiaaliseen mediaan. Neuvon kuitenkin, että somea kannattaa ehdottomasti rajoittaa sängyssä makoillessa ennen nukkumaanmenoa. Itse ainakin huomaan, että kun selailen puhelinta ennen unia, olenkin monesti paljon virkeämpi sen jälkeen kuin sitä ennen. Näin ollen nukahtaminen kestää kauemmin ja valo ”jää päälle” aivoihin. Laita siis puhelin heti yöpöydälle, ja ota vaikka netti pois päältä, kuten itse teen.

3. Syö kunnon aamupala
Tämän merkitystä en vaan voi millään vähätellä, anteeksi vaan! Kunnon aamupalalla tarkoitan sitä, mikä juuri sinun arkeesi parhaiten sopii. Jokainen tietää, että aamupalan olisi hyvä sisältää tarpeeksi hiilihydraatteja, proteiinia ja hyviä rasvoja, mutta mielestäni on tärkeää, että edes syöt. Makroja kannattaa miettiä vasta, kun tapa on muodostunut. Tietenkin on eri asia, jos aamupala on suklaata ja jäätelöä joka päivä, mutta sillä ei ole mitään merkitystä syötkö leivän ja vähäsokerisen jogurtin, vai fitness-puuron kaikilla höysteillä. Pääasia, että aivosi saavat perustervettä ravintoa paaston tai sokeripommin sijaan!
4. Vältä kiirettä aamuisin
…Ja aina kun mahdollista! Kiire heti aamusta saa tulevan päivän yleisfiiliksen samantien stressaantuneeksi. Herää 15 min aikaisemmin, jotta ehdit rauhassa valmistautua päivään. Tee aamuisin, mitä ikinä haluatkin, mutta vältä paikasta toiseen sinkoilua. Lupaan, että päiväsi lähtee paremmin käyntiin! Ja jos ajattelet, että haluat mieluummin 15 min enemmän unta, niin sillä ajalla ei ole minkäänlaista merkitystä, jos kehosi erittää stressihormonia koko loppupäivän.
5. Ulkoile
Tunnin juoksulenkkiä ei ole tarpeen suorittaa, jos siitä ei mitään nautintoa saa. Kuitenkin edes lyhyt aika ulkoilmassa, myös näin pakkasilla, on erittäin virkistävää. Ulkoiluakin voi harjoittaa missä muodossa vaan, oli se sitten lenkki koiran kanssa, roskapussin viemisen ohessa pihan tiluksien katsastaminen, ystävän kanssa tehdyt treffit tai vaikka paikallaan seisominen ja ilman sisään hengittäminen. Kaikki on plussaa, ja raikas ilma tekee ihmeitä!
6. Sano, että rakastat
Sanojen voimaa ei voi kiistää. Rakkaus on ihana asia, ja toivon, että jokaisella on joku, jolle sen voi kertoa. Ja jollakin tarkoitan ihan ketä tai mitä vaan; puolisoa, äitiä, mummoa, ystävää tai vaikka koiraa. Rakkauden tunteen ääneen sanominen saa itsellekin paremman mielen, ja parasta on, kun rakkautta saa myös takaisin! Nykypäivän hektisessä elämässä tämä tunteilu voi jäädä vähemmälle, joten ota tavoitteeksi kertoa se joka ikinen päivä!

Toivottavasti näistä oli apua sinulle, ja jos asiat ovat elämässäsi jo kondiksessa, niin toivon, että sait edes hyvän mielen! Siitähän tässä oli pohjimmiltaan kysymys!
Ihanaa viikonloppua!
Maija