Tuplamaisteri-papin hometalohelvetti
Twitter tarjoili tänään erään tuplamaisterin ketjun, jossa tämä sosiologi, teologi ja pappi avautui kokemastaan hometalohelvetistä. Helvetin mainitseminen tässä yhteydessä tuntuukin sopivalta. Olen aina pitänyt pappeja ihmiselämän asiantuntijoina, joten luin hänen kirjoittamansa ketjun alusta loppuun saakka suurella mielenkiinnolla.
”Tätäkö varten mie kasasin elämäni ja raivasin tieni laitosnuoresta tuplamaisteriksi? Tämänkö takia tein töitä opintojen ohessa säästyäkseni muutaman tonnin opintolainalta? Tämänkö vuoksi me säästettiin monen vuoden ajan toista tonnia kuukaudessa, kun takaajiakaan ei ollut?”
Taloudellinen kompurointi millaisessa tilanteessa tahansa tuntuu aina raskaalta, oli se sitten pitkäaikainen työttömyys eli kyvyttömyys hankkia varallisuutta (tarvittaessa, voihan se raha tulla ja mennä sen siliän tien) tai varallisuuden menettäminen. Sitä suurempi kärsimys kuitenkin aiheutuu täysin itsessä. On täysin korvien välisestä kokonaisuudesta kiinni, miten kivuliaalta vastoinkäymiset tuntuvat henkisesti.
Lainaamassani twiitin tekstissä tämä teologi kirjoittaa, että ”..ja raivasin tieni laitosnuoresta tuplamaisteriksi?” Toisin sanottuna hän on aina olettanut, että sieltä jostain pohjalta pääsee ylös kovalla työnteolla ja sen jälkeen ongelmat ovat toisenlaisia, paljon kivuttomampia. Valitettavasti hän on hyvin väärässä.
Sisäinen input vs. ulkoinen output
Millään ulkoisella työnteolla ei pääse irti ihmisyyden perusongelmista. Uskokaa tai älkää, mutta opiskelu on itse asiassa ulkoista työntekemistä. Tämän yhteiskunnan koulujärjestelmä ei keskity sisäiseen inputtiin, vaan ulkoiseen outputtiin. Siihen, mitä yksilö voi antaa ulospäin ja mistä ympäristö voi hänen osaltaan hyötyä. Me kehitämme itseämme antaaksemme jotain ulospäin, jotta saisimme ulkoista hyödykettä eli korvauksen tuosta panoksesta. Valtaosassa tapauksissa tämä tarkoittaa rahallista kompensaatiota menetetystä ajasta, käytetystä vaivasta tai hyödynnetystä kyvystä.
Mikään määrä tutkintoja ei valmista ihmistä siihen, että läheisen sairastuminen aiheuttaa meissä suoranaista pakokauhua. Vakava sairastuminen sisältää aina mahdollisuuden menehtymiseen ennenaikaisesti, joten tunnemyllerryksemme ei kysy tutkintojen määrää tai niiden tasoa. Katkennut ihmissuhde aiheuttaa helposti katkeruutta ja etsimme valitettavan usein syitä suhteen katkeamiseen jostain muualta kuin itsestämme, jolloin kykenemme näkemään olemattomia melkoisen merkityksettömissä tapahtumissa.
Buddhalainen elämänfilosofia lähtee siitä, että elämä on jatkuvaa luopumista. Meillä on jo kaikki se mitä tarvitsemme, mutta joudumme ajan kuluessa luopumaan siitä. Kehomme rapistuu hiljalleen sen kehityttyä huippuunsa. Joudumme luopumaan vääjäämättä vanhemmistamme, jos elämme heitä pidempään. Jotkut joutuvat luopumaan vanhemmistaan ennen kuin heille kehittyy edes muistoja heistä, jotkut luopuvat heistä jossain vaiheessa aikuisuuttaan. Muodostamme ihmissuhteita, joista jokaisesta joudumme luopumaan poikkeuksetta jossain elämämme vaiheessa. Viimeistään silloin, kun kohtaamme kuoleman.
Asenneongelma luopumisen suhteen
Länsimaalainen elämäntapa on täysin ristiriitainen mitä tulee luopumiseen. Pyrimme saavuttamaan, saamaan ja säilyttämään. Hankimme virstanpylväitä, käymme vuositolkulla kouluja, kerrytämme omaisuutta (mikä itsessään ei ole ongelmallista edes buddhalaisessa elämänfilosofiassa) ja pyrimme säilyttämään (mikä taas on suuressa ristiriidassa buddhalaisessa elämänfilosofiassa) kerryttämämme varallisuuden, tavalla tai toisella.
Ehkäpä tämä pappi kehittyy hometalohelvetin myötä todelliseksi ihmiselämän asiantuntijaksi kokemalla luopumisen kaikessa koruttomuudessaan. Ja oivaltaa sen, että vain luopumalla jostain voi nähdä tärkeämpiä asioita ympärillään. Ehkä hän oivaltaa sen, että onnellisuus ei ole kiinni ulkoisista puitteista. Ehkä hän huomaa sen, että yksikään ihminen ei puhu onnellisuudesta lapsuudessaan liittyen taloihin, leluihin tai harrastuksiin. Ehkä hän huomaa sen, että omakotitalo sitoo mielettömästi huomiota muilta asioilta ja vaatii jatkuvaa panostamista, jottei se rapistu käsiin. Ehkä hän huomaa, että tämän tapahtuman myötä hän voi keskittyä elämän kannalta tärkeämpiin asioihin ja voi halutessaan alkaa keskittymään ulkoisten puitteiden sijaan sisäisiin, henkisiin yksityiskohtiin. Niin itsessään kuin ympärillä olevissa läheisissään.