Tuplamaisteri-papin hometalohelvetti

33697821102_de2b1e129e_b.jpg

Twitter tarjoili tänään erään tuplamaisterin ketjun, jossa tämä sosiologi, teologi ja pappi avautui kokemastaan hometalohelvetistä. Helvetin mainitseminen tässä yhteydessä tuntuukin sopivalta. Olen aina pitänyt pappeja ihmiselämän asiantuntijoina, joten luin hänen kirjoittamansa ketjun alusta loppuun saakka suurella mielenkiinnolla.

”Tätäkö varten mie kasasin elämäni ja raivasin tieni laitosnuoresta tuplamaisteriksi? Tämänkö takia tein töitä opintojen ohessa säästyäkseni muutaman tonnin opintolainalta? Tämänkö vuoksi me säästettiin monen vuoden ajan toista tonnia kuukaudessa, kun takaajiakaan ei ollut?”

Taloudellinen kompurointi millaisessa tilanteessa tahansa tuntuu aina raskaalta, oli se sitten pitkäaikainen työttömyys eli kyvyttömyys hankkia varallisuutta (tarvittaessa, voihan se raha tulla ja mennä sen siliän tien) tai varallisuuden menettäminen. Sitä suurempi kärsimys kuitenkin aiheutuu täysin itsessä. On täysin korvien välisestä kokonaisuudesta kiinni, miten kivuliaalta vastoinkäymiset tuntuvat henkisesti.

Lainaamassani twiitin tekstissä tämä teologi kirjoittaa, että ”..ja raivasin tieni laitosnuoresta tuplamaisteriksi?” Toisin sanottuna hän on aina olettanut, että sieltä jostain pohjalta pääsee ylös kovalla työnteolla ja sen jälkeen ongelmat ovat toisenlaisia, paljon kivuttomampia. Valitettavasti hän on hyvin väärässä.

Sisäinen input vs. ulkoinen output

Millään ulkoisella työnteolla ei pääse irti ihmisyyden perusongelmista. Uskokaa tai älkää, mutta opiskelu on itse asiassa ulkoista työntekemistä. Tämän yhteiskunnan koulujärjestelmä ei keskity sisäiseen inputtiin, vaan ulkoiseen outputtiin. Siihen, mitä yksilö voi antaa ulospäin ja mistä ympäristö voi hänen osaltaan hyötyä. Me kehitämme itseämme antaaksemme jotain ulospäin, jotta saisimme ulkoista hyödykettä eli korvauksen tuosta panoksesta. Valtaosassa tapauksissa tämä tarkoittaa rahallista kompensaatiota menetetystä ajasta, käytetystä vaivasta tai hyödynnetystä kyvystä.

Mikään määrä tutkintoja ei valmista ihmistä siihen, että läheisen sairastuminen aiheuttaa meissä suoranaista pakokauhua. Vakava sairastuminen sisältää aina mahdollisuuden menehtymiseen ennenaikaisesti, joten tunnemyllerryksemme ei kysy tutkintojen määrää tai niiden tasoa. Katkennut ihmissuhde aiheuttaa helposti katkeruutta ja etsimme valitettavan usein syitä suhteen katkeamiseen jostain muualta kuin itsestämme, jolloin kykenemme näkemään olemattomia melkoisen merkityksettömissä tapahtumissa.

Buddhalainen elämänfilosofia lähtee siitä, että elämä on jatkuvaa luopumista. Meillä on jo kaikki se mitä tarvitsemme, mutta joudumme ajan kuluessa luopumaan siitä. Kehomme rapistuu hiljalleen sen kehityttyä huippuunsa. Joudumme luopumaan vääjäämättä vanhemmistamme, jos elämme heitä pidempään. Jotkut joutuvat luopumaan vanhemmistaan ennen kuin heille kehittyy edes muistoja heistä, jotkut luopuvat heistä jossain vaiheessa aikuisuuttaan. Muodostamme ihmissuhteita, joista jokaisesta joudumme luopumaan poikkeuksetta jossain elämämme vaiheessa. Viimeistään silloin, kun kohtaamme kuoleman.

Asenneongelma luopumisen suhteen

Länsimaalainen elämäntapa on täysin ristiriitainen mitä tulee luopumiseen. Pyrimme saavuttamaan, saamaan ja säilyttämään. Hankimme virstanpylväitä, käymme vuositolkulla kouluja, kerrytämme omaisuutta (mikä itsessään ei ole ongelmallista edes buddhalaisessa elämänfilosofiassa) ja pyrimme säilyttämään (mikä taas on suuressa ristiriidassa buddhalaisessa elämänfilosofiassa) kerryttämämme varallisuuden, tavalla tai toisella.

Ehkäpä tämä pappi kehittyy hometalohelvetin myötä todelliseksi ihmiselämän asiantuntijaksi kokemalla luopumisen kaikessa koruttomuudessaan. Ja oivaltaa sen, että vain luopumalla jostain voi nähdä tärkeämpiä asioita ympärillään. Ehkä hän oivaltaa sen, että onnellisuus ei ole kiinni ulkoisista puitteista. Ehkä hän huomaa sen, että yksikään ihminen ei puhu onnellisuudesta lapsuudessaan liittyen taloihin, leluihin tai harrastuksiin. Ehkä hän huomaa sen, että omakotitalo sitoo mielettömästi huomiota muilta asioilta ja vaatii jatkuvaa panostamista, jottei se rapistu käsiin. Ehkä hän huomaa, että tämän tapahtuman myötä hän voi keskittyä elämän kannalta tärkeämpiin asioihin ja voi halutessaan alkaa keskittymään ulkoisten puitteiden sijaan sisäisiin, henkisiin yksityiskohtiin. Niin itsessään kuin ympärillä olevissa läheisissään.

Perhe Ystävät ja perhe Vanhemmuus Ajattelin tänään

Isäni, In Memoriam

Lauantaina 12.3., hieman jälkeen kello yhden yöllä, äitini avasi huoneeni oven ja sanoi: ”Nyt se isä on lähtenyt.” Puin vaatteet ylleni ja menin isäni huoneeseen. Hiljaisen hetken jälkeen aloin avustamaan äitiäni isän viimeisessä siistimisessä. Asetimme hänet levolliseen asentoon, poistimme ylimääräiset tyynyt ja katsoin vierestä, kun äitini sitoi isän auki jääneen leuan, ajeli tämän parran ja kampasi ohueksi käyneen tukan. Lopuksi peitimme hänet valkoisella liinalla, sytytimme yöpöydälle kynttilän ja laitoimme soimaan pianosonaatteja sisältäneen levyn. Kun äiti asetti isäni rintakehälle tulppaanin, kävin ottamassa hattuhyllyltä isäni kaikkein rakkaimman hatun: Kipparin lakin. Suurella arvokkuudella asetin sen isäni vatsalle, sillä se jos mikä on ollut isäni tunnistettavin asuste.

Lukemattomat kerrat isäni kertoi minulle tarinaa siitä, milloin hän sai päähänsä ajatuksen oman veneen rakentamisesta. Kaikki alkoi siitä, kun hän nuorena kouluikäisenä poikana rakensi lautan kylän myllyllä. Hän sai luvan omalta isältään käyttää myllyltä löytyneitä puita, missä hänen isänsä toimi tuolloin myllärinä. Isäni laski kertomansa mukaan lautan vesille jokeen ja seilasi sillä järvelle saakka. Kaikki meni hyvin siihen saakka, kunnes vesi syveni äkisti ja pohja katosi näkyvistä. Tuon kokemuksen myötä hänelle jäi koko loppuiäksi muistiin jäänyt mielikuva siitä, että hän haluaa kipparoida jossain vaiheessa elämäänsä omaa venettä pelkän lautan sijaan.

Vene, jonka isäni aikanaan rakensi, leimasi elämääni aina tähän päivään saakka. Lukuisina kesinä teimme retkiä Päijänteellä ja myöhemmin Keiteleellä, välillä lähtien veneilemään myöhään yöllä ja suunnistaen valonheittimen varassa sekä merikarttaan luottaen. Vene oli isäni unelma, jonka hän saavutti. Vene oli isäni valtakuntaa, ja jossa hänen sanansa oli ehdoton laki. Siksi olikin merkittävää, kun viime syksynä venettä talvisäilytykseen valmisteltaessa hän kävi läpi kevään toimet minulle läpi. Siltä varalta, ettei hän olisi itse sitä tekemässä tai vähintäänkin valvomassa. Nyt on sanomattakin selvää, ettei veneen veistäjä ja kippari itse ole sitä tekemässä tänä keväänä.

Olen edesmenneen isäni nuorin poika, enkä voi nimetä mitään sellaista taitoa minkä isäni olisi minulle opettanut. Lapsuudessani hiihdimme paljon, mutta sitä taitoa en häneltä oppinut. En myöskään oppinut rakentamaan hänen opastuksellaan, sillä kotitalo ja vene olivat jo valmiina syntyessäni. En myöskään oppinut musiikista isältäni juuri mitään, sillä hän ei koskaan ollut mentori eikä opettaja. Hän oli musiikin rivisotilas, soitti nuoteista eikä osannut improvisoida. Hänen armeijan soittokunnassa saamansa opit eivät koskaan avautuneet minulle. En koskaan ymmärtänyt hänen musiikillista tapailuaan ’du dam dim dam dam di dam.’

Isäni vaikutuksesta

Isäni suurin vaikutus minussa itsessäni on kuitenkin se, että ihmistä ei pidä arvioida maineen perusteella. Moni hyvän maineen omaava voi olla saavuttanut maineensa kyseenalaisin keinoin. Moni kovan maineen saanut voi olla oikeasti heikko ja heiveröisen maineen omaavassa ihmisessä voi olla sellaista selkärankaa, ettei sitä monelta muulta löydy. Hän ei arvostellut ketään taustansa perusteella, joten hän saattoi rauhassa kulkea näitä kylän raitteja ja pitää kotinsa ovea lukitsematta. Itse asiassa vasta vuosituhannen vaihteen jälkeen kotiovesta alettiin ottamaan avain pois muulloinkin kuin poissa ollessa; sitä ennen ovi oli kaikille vierailijoille avoin. Jopa varkaille, jotta heidän ei tarvitsisi rikkoa paikkoja vain nähdäkseen, ettei talossa ole mitään arvokasta. Toisaalta, lähiseutujen hämärätyötä tekevät eivät milloinkaan käyneet isäni luona varkaissa. Isäni olisi kyllä saanut selville tekijät, ja se olisi ollut suurempi häpeä kuin poliisille kiinni jääminen.

Isäni ei ollut mikään suuri eikä mahtava, vaan täysin tavallinen suomalainen mies tavanomaisine heikkouksineen. Ikäluokassaan hänellä oli kuitenkin selkärankaa myöntää olleensa väärässä, vaikka se välillä hänestä vaikeaa olikin. Vanhemman roolissa hän ei ollut lähellekään täydellinen, mutta hän onnistui kuitenkin kasvattamaan pojistaan kohtalaisen rehellisiä ihmisiä. Parhaiten hän onnistui isoisänä, jona häntä jää kaipaamaan viisi lastenlasta. Viimeisinä hetkinään häntä oli katsomassa heistä samaan aikaan kaksi ja kuoleman koittaessa läsnä oli yksi näistä lapsenlapsista. Hän oli ylpeä poikiensa lapsista ja osoitti aina rakkautta jälkipolviaan kohtaan.

Puuseppä viimeiseen asti

Tulen kaipaamaan isääni aina silloin kun haluaisin näyttää saavutuksiani ja aikaansaannoksiani puusepäntyön saralla. Hänhän oli ennen kaikkea puuseppä, jonka kädenjälki näkyy lapsuudenkotini ikkunoissa ja ovissa, keittiön kaapeissa ja portaikossa. Onnekseni ehdin opiskeluissani edetä niin pitkälle, että meillä oli keskusteltavaa puusepän ammatista. Uskon, että hän oli erittäin ylpeä tästä ammatinvalinnasta. Uskon, että hän oli minusta ylpeä siitä huolimatta, että olen tehnyt elämässäni karmaisevia virheitä.

Minua harmittaa suuresti se, että isäni ei päässyt näkemään minua näyttelemässä kaupunginteatterin näyttämöllä. Juuri tuona iltana hänen vointinsa romahti. Minua lohduttaa kuitenkin se, että hän pääsi näkemään minut vapaana ja lähtemässä neljän viikon ajan puusepän harjoitteluun aamukuudelta. Keitin aamulla aina sen verran enemmän kahvia, että siitä riittäisi hänelle, jos hän sattui heräämään ennen lähtöäni. Ja usein hän heräsikin. Jotain hänen kokemastaan arvostuksesta puusepän tointa kohtaan kertoi se, että hän kysyi joka kerta: ”Saanko ottaa kahvia?” Minun teki mieli vastata, että saa kun onhan se teidän hankkimaanne kahvia. Vastasin kuitenkin: ”Totta kai, keitin minä sitä sen verran.”

Perhe Oma elämä Ystävät ja perhe Ajattelin tänään