Matka paratiisisaarelle

Mitä tarvitaan matkaan paratiisisaarelle? Historian hämäriin kadonneita savikekkoja, kenttä-äänityksiä ja loppumattomia kerroksia lämmintä rahinaa. Ja ennen kaikkea kiireettömyyttä.

melo081cd.jpg

Skotlantilainen Aidan Moffat julkaisee L. Pierre -aliaksensa alla sampleihin perustuvia äänimaisemia. Uusimmalla The Island Come True -albumilla (Melodic, 2013) hän käsittelee menneen maailman paratiisisaariunelmia. Ja hyvin käsitteleekin! Vanhan ajan exotican ja tiki-estetiikan ystävänä levy lämmittää minua suuresti. Tänä massaturismin aikana, jona lähes jokaisella länsimaalaisella on mahdollisuus matkustaa lähes minne tahansa maapallolla, tarve häpeilemättömän romantisoidulle paratiisisaarikuvastolle on selkeä. Kun kaikki mahdollisuudet ovat avoinna, on toisinaan parempi kääntyä tutkistelemaan sisintään. 

Fyysinen albumi on myös harvinaisen kaunis esine. Huokoisiin pahvikansiin pakattu cd on kuin pieni taideteos. Kannen Ukulele girl -niminen maalaus on vuodelta 1925. Maalauksen tekijä on jäänyt tuntemattomaksi. Kitchiä kauneimmillaan. Harvoin pakkaus ja sisältö kohtaavat näin saumattomasti.

The Island Come True toimii sekä kiireettömiin aamuihin, jolloin herää auringon paisteeseen, keskittymistä vaativan työn taustalle, että lämpimiin kesäöihin. Levy antaa ajatuksille tilaa ja rentouttaa. Paljon enempää ei voi äänitteeltä vaatia.

L. Pierre: The Island Come True Spotifyssa.

Hyvinvointi Mieli Musiikki Suosittelen

God damn, 2013 on hieno suomihiphopvuosi

Olen hiphopin suhteen konservatiivi: haluan räppini raakana ja rehtinä. Autotune ja mauttomat laulukertsit aiheuttavat pahoinvointia. Viime viikot ovat tarjonneet kaksi tuoretta, helvetin kovaa julkaisua, jotka tulevat takuuvarmasti taustoittamaan tulevan kesän juhlia.

kuvankaappaus_2013-5-23_kello_21.45.20_1.jpg

Loost Koos: Wincave Mixtape Vol 1

”me tehdään räppei mistä ei keskustella / rahoilla ei Lexustella / tai olla liian itäkeskus fella”

Loost Koosin MC Särre on (Ruudolfin ohella) ehkä kovin kotimainen freestylaaja, edesmenneen Basso-lehden (RIP) viimeinen päätoimittaja ja muutenkin loistava hahmo (kannattaa tarkastaa Tekijänä-sarjan jakso miehestä), mutta Loost Koosin albumit eivät ole koskaan kolahtaneet minulle isommin. Edellinen Pienempi kuin kolme -albumi oli kunnianhimoinen teos genressään: kypsemmän laidan parisuhdekelailua ei suomihiphopin piirissä pahemmin valmistu. Levyä on tullut pyöriteltyä työhuoneella useasti, mutta liika pituus ja välillä vaivaannuttavan puolelle lipuva siirappisuus tekevät kuuntelukokemuksesta haastavan. Tilanne olisi varmaankin toinen, mikäli olisin nuoruuteni marinoitunut R. Kellyn ja Al Greenin parissa. Näin rämisevän musiikin parissa kasvaneena rajat tulevat koko albumin mitassa kuitenkin vastaan. Kunnioitettava levy kaikki tyynni.

Tuoreella Wincave -mixtapella Loost Koos palaa perusasioiden äärelle: nokkelan wordplayn ja yhden samplen luuppien pariin. Ja nyt toimii! Huh huh.

[ Wincave Mixtape ladattavissa ilmaiseksi Soundcloudista | Wincave Mixtape Spotifyssa ]

+

Solonen & Kosola : Kolmetoista kertaa kovempi kun kukaan

http://www.youtube.com/watch?v=GSVdaLmdKRk

Solonen ja Kosola ovat myöskin Suomen kovimpiin kuuluvia freestylaajia. Herrojen yhteislevyn ennakkomaistiaisena julkaistu Räppii -single asetti odotukset albumia kohtaan korkealle. Ei todellakaan tarvinnut pettyä: Kolmetoista kertaa kovempi kun kukaan on yksinkertaisesti aivan helvetin kova albumi!

Levyn loppupuolen Vapaat tyylit pt.3 -raidan Päästä parhaasta -sample herkistää. Enpä vuonna 2000 kappaleen videota Jyrkistä VHS-kassulle nauhoittaessani arvannut mihin laajuuteen suomenkielinen rap tulisi vielä nousemaan. 

[ Kolmetoista kertaa kovempi kun kukaan Spotifyssa ]

God damn, 2013 on hieno suomihiphopvuosi.

kuvankaappaus_2013-5-23_kello_21.38.58_0.jpg

 

Kulttuuri Musiikki Suosittelen