Vanhus ja musa
Kulttuurin harrastaminen pidentää ikää enemmän kuin kuntoilu, sanoo ylilääkäri Markku T. Hyyppä uudessa kirjassaan Kultturi pidentää ikää. Tanskalainen säveltäjä Else Marie Pade on tästä hyvä esimerkki. Hän on 89-vuotias ja julkaisi juuri tuoreen albuminsa.
Lapsuudessaan Else Marie kärsi munuaistulehduksista, ja joutui viettämään paljon aikaansa vuoteenomana. Hän alkoi sairastelujensa aikana muodostaa mielessään ”äänikuvia” ympäröivän maailman äänistä, ja sanoo näiden kokemusten johtaneen hänet kiinnostumaan musiikista. Toisen maailmansodan aikana (natsi-Saksan vallattua Tanskan) hän kuului maanalaiseen, naisista koostuneeseen sissiryhmään, jonka tehtävänä oli tuhota puhelinlinjoja räjäyttämällä. Gestapo sai hänet kuitenkin kiinni, ja hän joutui Frøslevin keskitysleirille. Hän selvisi leireiltä ja hakeutui sodan jälkeen Kööpenhaminan konservatorioon opiskelemaan musiikkia pääinstrumenttinaan piano.
1952 hän tutustui Musique concrète -musiikkityylin kehittäjään, ranskalaiseen Pierre Schaefferiin. Piano instrumenttina sai jäädä. Uuden kokeellisen musiikin parista Else Marie löysi musiikillisen ympäristön, jossa hän pystyi toteuttamaan näkemystään ”äänikuvista”.
▲ Else Marie Pade säveltämässä 50-luvun alussa.
Pade sävelsi Tanskan ensimmäisen, nauhaloopeista ja kenttä-äänityksistä koostuneen elektronisen musiikkiteoksen A Day at the Bakkenin Tanskan televisiolle. Ei helppo tehtävä 50-luvun primitiivisellä, hajoamisherkällä ja kalliilla laitteistolla.
//www.youtube.com/embed/HPN5UmFoNfg
▲ Syv Cirkler:in (suom. Seitsemän ympyrää) Else Marie pade sävelsi Brysselin vuoden ’58 maailmannäyttelyyn: ”The work is based on Ligeti’s principles of sound colours, Boulez’s serialism and Stockhausen’s mathematically organized score”. Hyvin mietittyä musiikkia.
Työuransa Pade teki Tanskan yleisradioyhtiö Danmarks Radion palveluksessa säveltäen musiikkia ja äänimaisemia eri televisio- ja radiotuotantoihin ilman sen suurempaa mediahuomiota. Viime vuosina hänet on kuitenkin löydetty uudestaan ja nostettu arvoon elektronisen ja kokeellisen musiikin pioneerina. Else Marie ei ole myöskään antanut ikäeron haitata tehdessään uusia levytyksiä itseään 51 vuotta nuoremman Jacob Kierkegaardin kanssa.
Nykypäivänä, kun arkemme on täydempänä ärsykkeitä kuin koskaan aikaisemmin, ja taustamusiikki soi lähes kaikkialla, huomaan pitäväni minimalistisesta musiikista entistä enemmän. Esimerkiksi alla oleva Paden ja Kierkegaardin vasta julkaistulta Svaevninger-albumilta löytyvä sävellys ”Cirrocumulus, Cirrostratus, Stratus” toimii samaan tapaan kuin kehomeditaatio: siihen keskittymällä voi hetkeksi katkaista ajatusten villinä juoksevan virran ja tarjota aivoilleen hetken lomaa. On palkitsevaa huomata millaista yllättävää mielihyvää saa, kun minuuttikaupalla kahden pienen sähköisen äänen keskinäistä liikehdintää seurattuaan ääniavaruuteen hiipii mukaan kolmas ääni. Keskittyminen kannattaa.
Pade asuu näinä päivinä palvelutalossa Gentoften kunnassa, tunnin matkan päässä Kööpenhaminasta. Tuettu asuminen ei estänyt häntä esiintymästä ensi kertaa yleisön edessä yhdessä Kierkegaardin kanssa Tanskan musiikkiakatemian konsertissa viime vuonna. Kierkegaard hoiti käytännön toteutuksen Paden kertoessa sanallisesti mihin suuntaan äänimaailmoja kehitettiin.
Uuden albumin julkaisu ja mediahuomion jälkeen Else Mariella on uusi projekti työn alla. Tulevalla albumillaan hän haluaa yhdistää linnunlaulua ja elektronisia äänimaisemia. Ja ensi vuoden alussa Yhdysvaltalainen Important -levy-yhtiö on julkaisemassa uutta kokoelmaa Paden vanhoista äänityksistä.
Arvostan.
Else Marie Paden tuotantoa Spotifyssa.