Ohjelmoi ostohalusi uudelleen

Miksi ostamme turhaa roinaa, jota emme oikeasti tarvitse? Mitä ihminen edes tarvitsee ja missä menee kohtuuden raja? Millä oikeutamme kulutustottumuksemme? Miten lopetan materian himoitsemisen?

Näitä kysymyksiä olen kysynyt itseltäni viimeisen puolen vuoden aikana. Vastaus shoppailun lopettamiseen ja materian himoitsemisen taltuttamiseen on harvinaisen yksinkertainen; lakkaa elämästä.

Miksikö? Koska länsimaalainen peruselämä on suunniteltu yhdeksi suureksi, loputtomaksi tavarataloksi.

Elämämme pyörii enenevissä määrin kuluttamisen ja rahan ympärillä. Tarve lisää kilpailua ja kilpailu lisää markkinointia. Vanhimmat länsimaalaiset sukupolvet ovat saattaneet kertoa nuoremmilleen, kuinka leipä haettiin ennen kioskista, jossa oli tasan kahta laatua; tummaa ja vaaleaa. Leipä myös loppui kioskista, toisin kuin nykypäivän notkuvissa, loputtomissa leipähyllyissä, joita varten taikinaa vaivataan viidessä vuorossa yötä päivää. Vähän niinkuin varmuuden vuoksi.

” Tarve, kilpailu, markkinointi. Ylituotanto, entistä raaempi kilpailu, teennäinen tarve ja agressiivinen markkinointi. Jatkuvaa talouskasvua tavoittelevassa maailmassa noidankehä on valmis. ”

Ihmismieltä on helppo hönäyttää. Ohjata kevyesti haluttuun suuntaan, vaivihkaa vuosien aikana. Haluaminenhan alkaa jo pienenä, ennen kuin edes ymmärrämme miksi haluamme ja mitä siitä seuraa. Eskarilaiselle on vaikeaa selittää materialismin psykologiaa. Iso osa maailman väestöstä ei sisäistä sitä edes aikuisena ja siksi olemme heikommillamme meille räätälöidyn mainoskampanjan edessä.

Tekoäly markkinoinnin oikeana kätenä

Markkinointi on ottanut älylaitteiden myötä uuden muodon. Jos 2000-luvun alun markkinointi oli Bruce Banner, edellisen vuoden markkinointistrategiat olivat Hulkeja steroideilla. Nykypäivän taktiikat ovat kuin likaisia kyttiä klassikkoleffoissa, jotka haluavat narauttaa sinut keinolla millä hyvänsä. Meitä kuunnellaan, valvotaan ja ohjataan suurimman osan päivästä, kun silmämme ovat auki. Kuulostan foliohattuiselta, suu vaahdossa selittävältä salaliittoteorioitsijalta, mutta tämä case on valitettavasti totta.

Laitteemme keräävät meistä jatkuvasti dataa myytäväksi yrityksille, jotka voivat hyödyntää sitä markkinointitarkoituksiinsa. Dataa siitä, kuinka kauan pysymme olemassa olevien mainosten kohdalla, mitä klikkaamme, mitä voisimme klikata ja millä todennäköisyydellä, millaiset mainokset vetoavat meihin ja millä todennäköisyydellä ne liittyvät sukupuoleemme, ikäämme, paikkakuntaamme tai kiinnostuksen kohteisiimme.

Facebookin(omistaa myös muita someja ja appeja, kuten Instagramin) tietosuojaloukkaukset olivat isoja uutisia viime vuonna ja vyyhti syvenee edelleen uusien, entistä räikeämpien syytösten ilmaantuessa. Facebook mm. antoi useille sovelluksille luvan henkilöiden yksityisviesteihin ja muihin arkaluontoisiin tietoihin ilman suoranaista lupaa käyttäjältä. Facebook ei myöskään ole ainoa some/sovellus, jonka käyttösääntöjen hyväksyminen sallii yritykselle luvan myydä sinusta kerättyä analytiikkaa eteenpäin.

Oletko koskaan ihmetellyt, miten et ole maininnut jotakin kuin yhdellä sanalla ja yhtäkkiä sinulle osataan markkinoida kyseistä asiaa kaikkialla? Hulk-markkinointia steroideilla.

Materialismin psykologiasta ja tavallisesta arjesta

Miksi ostamme jotain? Koska koemme sen riittävän tarpeelliseksi asiaksi. Yksinkertaista. Mutta mikä määrittelee himoitun asian tarpeellisuuden? Harvat ostamamme asiat ovat elintärkeitä. Emme voi elää ilman ravintoa ja juoksevaa vettä, riittävän lämmintä ja turvallista suojaa tai yhtä vaatekerrastoa talven kylmimmille pakkasille. Voisimme nyrkkipyykätä, kävellä töihin ja sytyttää avotulen kokataksemme, mutta olemme mukavuudenhaluisia olentoja. Siksi meillä on pesukoneita, autoja ja helloja. Ostamme vaivatta suurempia asioita, jotka helpottavat elämäämme huomattavasti, mutta ne ovat harvemmin hetken mielijohteita.

Mukavuuden lisäksi ostamme unelmia. Vertaillessamme itseämme johonkin muuhun tai unelmaan itsestämme, siihen henkilöön joka haluaisimme olla, on helpompaa uskoa mainoksia, joissa eletään paremmin ja ollaan tyytyväisempiä itseemme. Tätä kautta myöskin sosiaalinen media valjastettiin jatkuvaksi mainoskampanjaksi vaikuttajamarkkinoinnin avulla. Haluamme pienen palan ihailemiemme ihmisten elämästä. Se onnistuu materian avulla.

Halusimme tai emme, ostamamme asiat vaikuttavat myös statukseemme ja haluttavuuteemme, joiden vahvistaminen puolestaan vaikuttaa itsevarmuuteemme, mikäli itsevarmuutta hakee materian avulla. Halutut, kalliit, arvostetuin merkein varustetut tavarat kielivät ostokyvystä, joka viestii esimerkiksi mahdolliselle kumppanille taloudellisesta turvasta tai arvostuksesta ”elämän hienouksia” kohtaan. Tämäkin on tulosta historiasta, markkinoinnista ja sen luomien mielikuvien omaksumisesta.

” Nykyinen elämäntyylimme ei ole sattumaa, vaan tarkka suunnitelma, jota ohjaillaan yli 400 miljardin dollarin vuosittaisella markkinointibudjetilla. ”

Kuinka lopettaa ostaminen loputtoman markkinoinnin maailmassa?

Joko elämisen lopettaminen kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta? Heitän vielä yhden lusikan soppaan mainitsemalla, ettei kaiki markkinointi ole pahasta. Markkinoinnista on harmia vain siinä vaiheessa, kun ostaminen riistäytyy käsistä, mutta entistä kekseliäämmät markkinointitavat tosin auttavan ongelman muodostamisessa enemmän kuin mielellään.

Jos ostamistaan haluaa kontrolloida, on ensimmäiseksi tutustuttava itseensä, omiin heikkouksiinsa ja markkinoinnin purevuuteen omalla kohdalla. Mitä ja miksi ostat? Mitä kuvittelet saavuttavasti ostamalla? Mistä ostohimo on peräisin? Asialle keksii äkkiä tuhat ja yksi käyttötarkoitusta, merkitystä ja paikkaa, kunhan laittaa mielikuvituksen rullaamaan, mutta kaiken alku ja juuri jäävät usein impulssin jalkoihin.

On hyvä selvittää myös millainen ostaja on. Mikäli harkitset ostostasi tarkkaan, otat selvää alkuperästä ja olet perillä siitä kuinka korvaat tämän menetyksen säästötilillesi, olet luultavasti väärässä paikassa. Jos olet kuten minä, eli silmäsi löytävät alekyltin muutaman kilometrin päästä ja pysähdyt netissä jokaisen mainoksen kohdalle, olet liemessä. Jotain siltä väliltä? Silti vaara-alueella. Näistä syistä markkinointistrategiana on yleensä yksi kahdesta yleisimmästä; aikarajoitteinen kampanja, jossa tavoitteena on saada kuluttaja ostamaan nopeasti ja ajattelematta tai pommitustaktiikka, jossa asiaa mainostetaan kaikkialla niin kauan, että ostohimo muodostuu ja kuluttaja retkahtaa.

Olin itseni koekaniini ja puolen vuoden tutkimukseni perusteella tiivistin ohjeet ostohimojen uudelleenohjelmointiin kolmeen kohtaan:

  1. Ymmärrä mainonnan kusetusvoima
  2. Pidä kuukauden elektroniikkabreikki
  3. Pidä kirjaa jokaisesta sentistä

Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta yksinkertaisimmat asiat ovat useimmiten vaikeimpia. Jokainen kohta vaatii itsekuria, sekä halua oppia itsestään ja kulutustavoistaan. Parhaimpaan lopputulokseen pääsee hyödyntämällä kaikkia kolmea samaan aikaan.

1. Mainosten ainoa tarkoitus on kertoa sinulle juuri sen mitä haluat kuulla, jotta ostaisit enemmän. On mahdollista, että tanssahtelet matkakohteesta toiseen lumoutuneena, sukkelaan ja sulavasti kuin James Bond elämänsä soundtrackin kanssa, päätyen tuntemattoman adoniksen syleilyyn Pariisissa, mutta se on hyvin epätodennäköistä. Se on vain myytävä unelma, jonka on tarkoitus vedota tunteisiin. Ja saada sinut ostamaan lentolipun hetinyt. Suosittelen tarkastelemaan mainoksia varmuuden vuoksi pessimistilasien läpi, sillä niistä on vaikeaa päästä kokonaan eroon. Ja tästä pääsemmekin seuraavaan kohtaan…

2. Pitämällä elektroniikka/somebreikin kuukauden ajan vähennät sinusta kerättyä dataa ja ilmoitat mainostajille poissaolostasi. Mainostila on kallista ja sitä ostetaan vain mahdollisille asiakkaille. Somen markkinointikikoista ovelin on vaikuttajien tuotesijoittelu, joka ujuttautuu helposti tavalliseen sisältöön lähes huomaamattomasti. Ei ole siis ihmekään, miksi somen kautta tapahtuvaan markkinointiin satsattiin viime vuonna yli 40 miljardia euroa. Some on myös vertailun valtakuntaa, josta etsimme kohteita inspiraation lähteiksemme ja vaikka se voi olla positiivinenkin asia, se vaikuttaa myös ostokäyttäytymiseemme. Jos et ole valmis luopumaan somesta kokonaan, käy edes seuraamasi sivustot/henkilöt läpi ja laita ostohammasta kolottava sisältö karanteeniin.

3. Seuraamalla rahasi liikkumista, eli keräämällä itsestäsi dataa heh heh, näet tasan tarkalleen mihin rahasi kuluvat ja voit analysoida dataa kitkeäksesi haitallisia kulutustottumuksia. Näkemällä raakaa dataa kulutuksestasi voit myös inspiroitua säästämään asioista, joihin käytät liikaa rahaa tai joita et pidä enää niin merkityksellisenä. Tiukan budjetin laatiminen ja sen noudattaminen luo rutiinin kuluttamisen ympärille, joka voi toimia paljon paremmin kuin yksinkertainen ajatus ostamisen lopettamisesta. Jos budjetointi kiinnostaa, kurkkaappa täältä pikaohjeet alkuun!

Lopuksi vielä kotiläksyjä; pieni mainospähkinä purtavaksi. Kokeileppa pitää yhden päivän ajan kirjaa jokaisesta kohtaamastasi mainoksesta tavallisena päivänä. Pidä kirjaa seuraavaksi sellaisena päivänä, kun pyrit parhaimpasi mukaan välttelemään kaikkia mainoksia. Mitä eroja huomaat ja miten se vaikutti ostohaluihisi?

Mukavaa alkanutta vuotta, säästelemisiin!

– Säästäjä

Muoti Mieli Raha Trendit

200 euroa viikossa — vuosi-, kuukausi- ja viikkobudjettimme 2019

Maaginen exceltaulukkoni sanoo, että säästäisimme vuodessa 10000 euroa, mikäli budjettimme pitää ja teemme minimaalisen määrän töitä. Summaan ei ole laskettu mukaan mitään lisiä tai sivutuloja. Luku lämmittää mieltä. Etenkin kun pari vuotta sitten summa olisi ollut luultavasti parikymmentä tonnia pakkasella. Ennustus kuitenkin pitää paikkaansa vain jos pidämme lupauksistamme kiinni. Lasien kilahdellessa ja tähtisädetikkujen vilahdellessa ympärillämme teimme siis ensimmäistä kertaa elämässämme uuden vuoden lupauksen. Muutamme kulutustottumuksemme vuoden aikana 180 astetta, tällä kertaa parempaan suuntaan. Pysyvästi.

Vuosibudjetti exceltaulukolla

Nappasin aikoja sitten vanhan englanninkielisen budjettitaulukon jostain netin syövereistä ja muokkasin sen selkeämmäksi. Mainittakoot siis, etten ole itse alusta alkaen sitä vääntänyt. Taulukon voit ladata tästä linkistä. Saat sen tallennettua itsellesi kopioimalla tai tallentamalla taulukon ja viemällä sen omaan Driveesi.

Vuosibudjettiin kannattaa lisätä kaikki mahdolliset kulut aina kiinteistä kuluista yllättäviin menoihin. Tätä varten suosittelen avaamaan verkkopankin ja tarkastella mitä laskuja maksat, kuinka paljon ja milloin. Sen lisäksi fiilistele seuraavaa vuotta ja kalenteria; mitä merkkipäiviä, reissuja, suurempia kuluja on tiedossa? Merkkaa nekin ylös, joko suoraan taulukon budjettiosioon tai alimpien rivien muistutusosioon. 

Tulot voi merkata joko ennakkoon, mikäli tiedät suurinpiirtein mitä tienaat vuoden aikana tai vasta silloin kun palkka kilahtaa tilille. Kummin päin tahansa, näet silti ennakkoon kuinka paljon kukin kuukausi tulee maksamaan ja paljonko rahaa jää yli.

Taulukon voi täyttää valmiiksi juoksevien kulujen osalta, eli määritellä tietty kk-/viikkobudjetti, jotta säästäsuunnitelma pitää paikkaansa. Me teimme juuri näin…

photo-1534840473734-95c07368722d.jpg

 

Kuukausi- ja viikkobudjetti kirjanpidolla

Maksimoidaksemme säästömme, määrittelimme jo alkuun tiukan viikkobudjetin, 200 euroa, eli 800 euroa kuukaudessa. Budjettimme sisältää päivittäistavarat ja ruokaostokset, sillä ryhtyessämme vuoden mittaiseen ostolakkoon muulle ei ole tarvetta. Kiinnostaako ostolakko? Löydät muutaman ohjeen täältä.

Kuukausi- ja/tai viikkobudjettia kannattaa ehdottomasti toteuttaa kirjaamalla ylös kaikki ostokset. Tämän voi toteuttaa vanhalla vihkolla ja kynällä, puhelimella tai (excel)taulukolla, valmiita pohjia löytyy aika hyvin netistä ja eri ohjelmista. Ostin itse kirjanpitoa varten tämän vuoden painoksen Japanilaisesta Kakeibo-kirjasta, jonka löytää kirjakaupoista vajaan parinkympin hintaan. Kirjassa on mukavasti eri sivut vuosittaisten, kuukausittaisten ja viikottaisten menojen seurantaan, jo valmiiksi painettuna. Olen laiska, tiedän. Kuulette kirjasta vielä erikseen omassa arvostelussaan kuun lopussa.

Rahan katoamista on hyvä seurata muutamasta syystä. Ensinnäkin näet mihin raha kuluu. Kun rahaa kuluu, saat seurattua myös mihin ja milloin sitä kuluu eniten. Näin voit pohtia mistä voisit luopua suurempien säästöjen toivossa. Mutta. Vielä se tärkein; tiukalla kirjanpidolla opit ennakoimaan omaa kulutustasi ja etsimään syitä turhaan kulutukseen, mikäli sellaisesta on päästävä eroon.

” Jos huomaat kuluttavasi liikaa rahaa suht. samaan aikaan, voit seuraavalla kerralla pohtia mikä laukaisee kulutusreaktion juuri sillä hetkellä. Nälkä? Houkutus? Mainokset? Kavereiden vaikutus? Palkkapäivä? ”

Onko 200 euron viikkobudjetti realistinen?

200 euroa viikossa kahden hengen ruokailuun töissä ja kotona, hygieniatarvikkeisiin, lemmikin tarvikkeisiin ja bensaan. Jos bensakulut vähennetään, jäljelle jää 140 euroa, eli 20 euroa per päivä. Päiväbudjettimme on mitä luultavimmin vähän kuluttavalle tai pienituloiselle henkilölle paljon, jollakin se saattaa taas olla työpaikkalounaan hinta, eikä edes kirpaise. Itse en totta puhuen tiedä. Siitä olen varma, että olen ostanut joka kerta kaupasta jotain turhaa, mitä ilman pärjäisin mainiosti. Ostolakon avulla summa saattaa olla meille ihan sopiva, sillä emme kuluta kaupasta ostettavaan ruokaan muutenkaan suuria summia ja syömme omat eväät töissä.

Lähestymme päiväbudjettiamme tiukan kurin ja ennakoinnin avulla. Suunnittelemme ostoksemme järkevämmin ja syömme itse tehtyä, halvempaa ruokaa. Tulemme varmasti suosimaan satokausituotteita, kasvisruokaa ja pysyttelemään erossa eineksistä tai kalliimmista pakatuista tuotteista. Sen lisäksi luultavasti yksinkertaistamme ruokailutottumuksiamme rankalla kädellä. Eli muutos tulee vaikuttamaan myös syömiseemme, toivottavasti hyvällä tavalla.

Kokeilemme budjettia tiukasti kuukauden ajan ja sovellamme summia seuraavassa kuussa, mikäli se on tarpeen. Jos haluamme tosiaan säästää kymppitonnin, sen on riitettävä.

Seuraavan kuun aikana blogista löytyy siis seuraavia juttuja:

  • Kakeibo-kirjan arvostelu
  • Onnistumisia tai itkupotkuraivareita
  • Katsaus budjettiin ja sen tuomiin haasteisiin
  • Lisää mietteitä materiasta
  • Muutama hyvöksi todettu ohje ostohimojen taltuttamiseksi
  • Ja kaikkea siltä väliltä

– säästäjä

Suhteet Oma elämä Raha