Tulevaisuuden matkailu

Heippa!

Tässä päivityksessä kirjoittelen ja avaan enemmän seuraavasta aiheesta: Matkailun tulevaisuus ja erilaiset keinot markkinoida yritystä. Tulevaisuuden matkailu on mielenkiintoinen aihe. Teknologia ja matkustuskeinot kehittyvät koko ajan ja on jännittävää nähdä, mitä tulevaisuudessa odottaa.

Ensimmäisenä käsittelyssä on Citynomadi niminen opassovellus. Sovelluksen avulla pääsee kehittämään omaa mm. omaa paikka- ja karttatietämystään. Pääsee myös opiskelemaan kaupunkien historiaa ja mielenkiintoisia tarinoita. Sovelluksen avulla on helppoa seikkailla ympäri maailmaa ja esimerkiksi luoda ja jakaa oman reittinsä kuvien kera ystäville ja muille ihmisille. Citynomadi on helppokäyttöinen. Siellä pystyt helposti etsimään reittejä tietyistä kohteista ja voit valita juuri sellaisen reitin kuin tykkäät. Näet aina oman sijaintisi jotta pystyt helposti seuraamaan reittejä. Minusta Citynomadi on erinomainen sovellus ja auttaa ihmisiä tutustumaan ympäristöön hauskalla tavalla. Esimerkki kivasta Citynomadireitistä on Turun Tuomiokirkko -reitti. Kierroksella pääsee tutustumaan alttareihin, kappeleihin ja muistomerkkeihin. Reitistä löytyy kuvia ja mukavasti tietoa kohteista. https://citynomadi.com/route/a200aa6009ce072c52b6175cf7d460a3

Seuraavana vuorossa hieman uudempi ilmiö nimeltä selfieturismi. Nykyään ihmiset saattavat mennä johonkin kohteeseen vain saadakseen kuvan esimerkiksi itsestään jonkin tietyn asian kanssa. Ihmiset haluavat muiden näkevän että he matkustavat. Selfieturistit näkevät matkakohteen enimmäkseen kameran linssin kautta. Kuvia halutaan ottaa kohteesta ja itsestään, jotta niitä voi jakaa muille nähtäväksi. Jakaminen tapahtuu joko samantien paikanpäällä kohteessa tai myöhemmin niinsanottuina ”throwback” -kuvina. Monet ”elävät” nykyään saadakseen kuviin tai videoihin tykkäyksiä ja kehuja. Kohteesta ei itseasiassa välttämättä olla edes niin kiinnostuneita, vaan siitä, millaisia reaktioita kuvat saavat muissa aikaan. Selfieturismi voi olla myös hyvin vaarallista, nimittäin jotkut yrittävät ottaa kuvia vaarallisissa paikoissa saadakseen huomiota somessa. Selfieturismi on aiheuttanut jopa kuolemia. Ilmiö ei omasta mielestäni ole hirveän hyvä. Ihmiset saattavat saada päähänpistoja siitä missä ottaa parhaimpia kuvia, ja siinä voikin käydä huonosti. Myöskin ainakin itse nauttisin mieluummin konkreettisesti matkakohteesta katsellen ja ihaillen paikkoja, enkä koko ajan ottamalla kuvia muista tai itsestäni.

Ja seuraavana onkin vuorossa QR-koodit! QR-lyhenne tulee sanasta Quick Response. Eli henkilö saa nopeasti kaipaamansa lisätietoa. Jos esimerkiksi jonkin patsaan alla on QR-koodi, saat skannaamalla sen lisätietoa patsaasta. QR-koodeilla voi luoda mm. vapaamuotoisen tekstin, linkin verkkosivustolle, käyntikortin tai pääsyohjeet (salasana ja verkon nimi) kirjautumaan langattomaan verkkoon.QR-koodien lukemiseen tarvitaan applikaatio esimerkiksi QR reader (IOS) tai QR code reader (Android), joka kameran avulla lukee koodin ja näyttää koodin takaisen tekstin. Yrityksen on myös erittäin helppo käyttää QR-koodeja omassa markkinoinnissaan. Kun yritys on luonut QR-koodin, on niitä helppo painaa mm. flyereihin, seinämainoksiin, lehtiin, erilaisten pakkausten kylkiin tai vaikka bussissa edellä olevan tuolin takana olevaan mainokseen.Markkinoidessa esimerkiksi jotain matkaa, on helppo laittaa mainokseen oheen QR-koodi, jonka skannaamalla pääsee esim. nettisivuille. QR-koodien haastavuus on siinä, että edelleen suhteellisen pienellä määrällä ihmisistä on QR-koodin lukija.

Viimeisinpänä päästään tutustumaan ääniopastuksiin. Ääniopastukset ovat valmiiksi nauhoitettuja opastuksia, joita voit kuunnella omalla laitteellasi tai esim. useissa museoissa on valmiiksi kuulokkeita ja laitteita tätä varten. Ääniopastuksia on äänitetty monilla eri kielillä ja se tarkoittaa sitä, että paikalla ei välttämättä aina tarvitse olla kielitaitoinen ihminen. Äänioppaassa hyvää on se, että se on henkilökohtainen, väsymätön, ja aina palvelualtis. Myöskin voit aloittaa opastuksen milloin vain lopettaa milloin vain. Sinun ei tarvitse olla riippuvainen jostain tietystä aikataulusta. Voit valita itsellesi sopivat aiheet, sekä voit pitää opastuksen aikana taukoja. Jotkut tietenkin haluavat että opas on oikeasti paikalla ja läsnä, sekä haluavat esimerkiksi kysellä paljon. Ääniopastusta käyttäessä saat olla ihan omassa rauhassasi ja keskittyä. Ääniopastukset eivät kuitenkaan ole vielä niin suosittuja, mutta suosio kuitenkin nousee koko ajan. Itse voisin ehdottomasti joskus kokeilla ääniopastusta esim. jossain museossa. Se on varmasti helppoa ja kivaa, ja saat pitää taukoja niinkuin haluat. Turusta löytyy ääniopastuksia esim. Turunlinnasta, Apteekkimuseo ja Qwenselin talo, Turun taidemuseo ja Luostarinmäeltä.

Tämä olikin viimeinen päivitys koulutehtäviini liittyen! Mukavaa kesän odotusta! 🙂

Terkuin, Mimmi

Kulttuuri Ajattelin tänään Trendit

Miten yritykset voivat hyödyntää erilaisia sovelluksia markkinoinnissa?

Edellisissä päivityksissä kurkistettiin Instagramin ja Facebookin hyötyihin yrityksien markkinoinnissa. Tällä kertaa käsittelyssä on kuusi eri sovellusta. Pureudun kaikkiin yksitellen siinä merkityksessä, miten yritys voisi hyödyntää sovellusta esimerkiksi markkinoinnissa ja mainonnassa.

Ensimmäisenä käsitellään sovellusta nimeltään Twitter. Twitter on maailmanlaajuinen sovellus, jota käyttää joka kuukausi jopa 320 miljoonaa aktiivista käyttäjää. Twitter ei ehkä ole suomalaisille vielä niin suosittu juttu, mutta esimerkiksi USA:ssa sitä käyttää melkeinpä kaikki. Yritykselle voi luoda samalla lailla oman sivun Twitteriin kuin esim. Facebookiin. Yhtälailla voit tehdä sivusta omannäköisen. Omaa logoa, omanlaisia päivityksiä ja kuvia. Twitterissä voi erikseen myös mainostaa. Mainoksia voi kohdentaa esim. sijainnin, kielen, kiinnostuksen kohteiden, seurattujen käyttäjien ja avainsanojen mukaan. Twitter-mainonta sopii erityisesti niille, jotka haluavat saada yritykselleen kansainvälistä suosiota. Mainoksen teko alkaa sillä, että suunnitellaan kampanjan tavoite., sekä se, että missä mainos näkyy. Näkyykö se etusivulla, sivupalkeissa, ihmisten profiileissa tai hakutuloksissa. Yritystä laskutetaan sen mukaan, kuinka paljon mainos antaa sille suosiota esim. käy yrityksen nettisivuilla. Minusta esimerkiksi Norwegian:illa on kivat Twitter-sivut. Sivuilla on paljon punaista, joka on yrityksen väri. Sivuilta löytyy paljon mukavia päivityksiä liittyen yleisesti matkustukseen, matkakohteisiin ja lentämiseen. Kuvat ovat todella kauniita ja myöskin hashtageja on käytetty maltillisesti. Yrityksen sivut houkuttelevat matkustelemaan ja käyttämään yrityksen palveluita. https://twitter.com/fly_norwegian

Seuraavaksi päästään LinkedIn:in maailmaan. LinkeIn on sosiaalisen median kanava, joka on erityisesti suunnattu ammatilliseen verkostoitumiseen. Sovellus on maailmanlaajuinen ja Suomessa sitä käyttää noin miljoona ihmistä.  Tosiaan sivustoa ei ole vielä saatavissa kuin vain englanniksi, mutta suomenkielisyys tai suomenkielinen mainonta ei ole este. Sovelluksessa voi yhtälailla keskustella ja luoda yhteyksiä mutta se on luonteeltaan erilainen kuin esimerkiksi Facebook ja Twitter.LinkedIn:issä voit liittyä maksimissaan 50 eri ryhmään jotka luokitellaan mielenkiinnon/toimialan mukaan. Yhä useammat työpaikat Suomessa löytyvät myös LinkedIn:istä.

WhatsApp on seuraava aihe jota käsitellään yrityksien näkökulmasta. WhatsApp on hyödyllinen kenelle tahansa ilmaiseen viestintään ystävien tai muiden tuttujen kanssa. Kuitenkin WhatsApp on nyt myös julkaissut oman sovelluksensa yrityksille: WhatsApp Business. Sovelluksessa voit luoda yritykselle oman yritysprofiilin, josta ihmiset näkevät yrityksen kuvauksen ja yhteystietoja. Sovelluksessa voi valmiiksi tallentaa vastauksia esim. usein kysyttyihin kysymyksiin, sekä esim. vastauksia asiakkaille  ja esim. poissaoloviestejä. Sovelluksessa on myös nähtävissä tilastoja viestienmääristä. Sovellus toimii myös tietokoneella verkkoselaimessa.

Seuraavana Pinterest. Pinterest on ikäänkuin ilmoitustaulutyyppinen sovellus, jossa voi julkaista erilaisia linkkejä ja kuvia. Sovelluksessa voit esim. luoda erilaisia kokoelmia tiettyyn teemaan liittyen, kuten tapahtumaan tms. Sovellukseen voit luoda yritystilin. Se on maksutonta ja saat käyttöösi erilaisia työkalujua kuten analyysitietoja ja erityisen yritysprofiilin. Profiilin luominen käy kuin missä tahansa sovelluksessa. Profiiliin voi listät profiilikuvan, tietoa yrityksestä ja sijaintitietoja. Pinterest juuri oikeat ihmiset näkevät tuotteesi ja ideasi. Minkälainen yritys tahansa saa hyötyä Pinterestistä: voit mainostaa ja markkinoida yritystäsi ja saada uusia asiakkaita. Esim. Hilton Hotels & Resorts:in Pinterest tili on minusta hyvä esimerkki kivasta tilistä. Yritykseltä löytyy paljon kuvia ja kokoelmia eri teemoihin liittyen. Löytyy esimerkiksi majoituskohteista, häistä, uima-altaista, trendeistä, ravintoloista, kaikesta mitä voit kuvitella. https://www.pinterest.com/hiltonhotels/

YouTube on myös sovellus, jota voi mainiosti käyttää yrityksen markkinointiin ja mainontaan. Sovellus on maailmanlaajuinen videoidenjakopalvelu jota monet yritykset käyttävät sosiaalisen median työkaluna. Suomalaiset yritykset eivät vielä paljoa näy YouTuben maailmassa, mutta suosio kasvaa koko ajan. Yritykset voivat tehdä YouTubeen oman profiilin ja esitellä ja markkinoida siellä yritystään videoiden avulla. Kuitenkin se tarvitsee aika paljon että saa videon erottumaan YouTuben suuresta videomassasta. Yrityksen oman profiilin lisäksi voi YouTubessa erikseen mainostaa. Mainoksia tulee usein videoiden alussa, lopussa tai niitä saata näkyä videoiden aikana. Mainoksia käytetään niissä videoissa, joiden käyttäjät ovat kaupallistaneet videonsa. Mainoksia on mahdollista kohdentaa tietyn käyttäjäryhmän mukaan esim. ikä tai sukupuoli. Mainosten hinta riippuu videon suosittuvuuden ja katselukertojen mukaan. Esimerkiksi Tallink Silja Suomella on mukava YouTube yritystili. Löytyy Siljan logoa, mukavannäköisiä kuvia profiilissa, sekä paljon asianmukasia videoita. Sivustolta löytyy esim. videoita, joissa suositut tubettajat kertovat kokemuksiaan risteilyistä. https://www.youtube.com/user/TallinkSiljaSuomi

Viimeisenä muttei vähäisimpänä: Snapchat. Snapchat on myöskin nykyään oiva tapa markkinoida ja mainostaa yritystä, varsinkin nuoremmalle sukupolvelle. Sovelluksella on yli 100 miljoonaa käyttäjää ja suosio vaan kasvaa. Sovelluksen ideana on lähettää kuvia ja videoita, sekä voit kuvata materiaalia  omaan snapstoryysi joka näkyy ihmisille jotka seuraavat sinua tai ovat kavereitasi. Sovellus on eniten suosiossa nuorien keskuudessa ja se kannattaa ottaa myös huomioon. Snapchatissa pystyt kuvaamaan yrityksesi arkea ja tuotteita asiakkaille ja tuleville asiakkaille. Voit myös esim. antaa erilaisia tarjouksia vain Snapchat seuraajille esim. jollain tietyllä koodilla, joka saa suosion kasvamaan. Voit myös kannustaa seuraajia suosittelemaan yritystä kavereilleen, jolloin suositellut ihminen saisi jonkin palkinnon tai yllätyksen. Seuraajien tervehtiminen ja huomioiminen saa heille heti positiivisen kuvan yrityksestä. Esimerkiksi Disney käyttää Snapchattia aktiivisesti ja julkaisee mukavia kuvia ja videoita storyyn ihmisille nähtäväksi. Disneyn snappeja katselee päivittäin jopa 120 000 ihmistä. Disneyn löytää snapista nimellä: @WaltDisneyWorld

Alla vielä kuva liittyen yrityksen Snapchatin käyttöön.

Työ ja raha Ajattelin tänään