Yritys Facebookin maailmassa

Tällä kertaa kirjoitan siitä, miten yritykset voisivat hyödyntää Facebookia mainonnassaan ja esittelyssään.

Facebook on yhtä hyvä ellei parempikin paikka yritykselle kuin Instagram. Monet ovatkin löytäneet jo Instagramin maailman, mutta Facebook tuntuu olevan kaikille yrityksille tutumpi. Nuoriso on siirtynyt Facebookista melkeimpä Instagramiin ja Snapchattiin, mutta Facebookista tavoittaa silti aikuisista hieman vanhempiin ihmisiin.

Facebookissa pätee suurinpiirtein samat asiat mitä kirjoitin Instagramiin liittyen edellisessä päivityksessä. Täytyy miettiä kenelle julkaisut suunnataan, ketä haluaa tavoittaa? Julkaisuja voi tehdä esimerkiksi olemassa oleville asiakkaille tai uusille asiakkaille.

Facebook tavoittaa suuren osan ihmisistä, joten kannattaa miettiä minkätyylisiä julkaisuja asiakkaat haluavat nähdä. Kuvat ovat aina hyvä lisä ja niitä kannattaakin julkaista mukavan ja ammattimaisen tekstin kera. Esimerkiksi kampanjat ja tarjoukset tavoittavat ihmiset hyvin Facebookissa, joten sinne kannattaa laittaa tietoa mahdollisista alennuksista. On myös tärkeää miettiä miten haluaa ihmisten reagoivan julkaisuihin. Mitä enemmän tykkäyksiä, sitä enemmän julkaisu saa näkyvyyttä ihmisten etusivuilla. Julkaisuita siis kannattaa miettiä sen mukaan, mitä haluaa ihmisten tekevän. Haluaako että he tykkäävät sivusta, julkaisusta tai esimerkiksi ostavat jonkin yrityksen tuotteen.

On myös mahdollista mainostaa yritystään Facebookin etusivuilla, sarakkeilla, videoiden välimainoksissa ja esim. marketplacella. Facebookissa voi säätää kampanjalle joko päiväkohtaisen tai kampanjakohtaisen maksimibudjetin. Mainonnan hinta riippuu siitä kuinka kauan haluaa mainostaa ja missä kaikissa Facebookin eri alueissa. Mainoksen ulkonäkö ja teksti kannattaa miettiä tarkkaan. Sen pitäisi olla mahdollisimman mielenkiintoa herättävä.

Yrityksen Facebook sivun kannattaa vastata sitä millainen yritys oikeasti on. Samantyylisiä värejä kuin esimerkiksi yrityksen logossa ja mahdollisimman mukaileva muihin yrityksen sometileihin verrattuna. Minusta esimerkiksi TUI:lla on todella hyvät Facebook-sivut. Sivut ovat juuri yrityksen tyyliset. Esimerkiksi logo on hyvin näkyvissä, yhteystiedot, ihania ja asiallisia julkaisuja, päivitykset hyvin väliajoin, linkkejä nettisivujen tarjouksiin ja paljon muuta. TUI:lla on esimerkiksi sivuillaan paljon mainoksia tarjouksista ja kauniita kuvia matkakohteista. Päivityksistä tulee todellakin sellainen olo että haluaisi lähteä matkalle. 🙂

Terkuin, Mimmi

Työ ja raha Ajattelin tänään

Houkutteleva Instagram?

Miten luoda asiallinen Instagram tili ja antaa samalla itsestään kuva alan ammattilaisena? Tästä aiheesta tänään.

Instagram on loistava tapa esitellä ja markkinoida yritystä. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja ihmiset tottakai pitävät kuvista. Yrityksen Instagram tiliä luodessa pitää olla tietyt asiat mielessä jo valmiiksi. Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty, jotenka suunnittelu on yksi tärkeä osa tilin ylläpitämistä. Tiliin kannattaa todellakin panostaa, koska niin suuri osa ihmisistä seuraa yritysten sometilejä ja sometilien ulosanti on suuri osa sitä, millaisen kuvan ihmiset saavat yrityksestä.

Aluksi heti oman tilin esittelyosioon kannattaa miettiä sopiva teksti. Ihmiset saavat tästä heti kuvan, että minkä yrityksen tilistä on kyse. Tähän osioon voi esimerkiksi laittaa linkkejä muihin yrityksen sometileihin tai esimerkiksi nettikauppaan, jos yrityksellä tällainen on. On myös tärkeä miettiä millä kielellä/kielillä kirjoittaa. Jos haluaa kansainvälistä huomiota, olisi suositeltavaa kirjoittaa myös englanniksi.

Hashtagien käyttö on myös suositeltavaa. Tietenkin hyvän maun rajoissa. Muutama hashtagi on oikein hyvä ja tavallaan sitoo julkaisut yhteen. Liika on aina liikaa, etenkin jos käyttää paljon hastageja jotka eivät tavallaan asiaan liity. Mieti siis, että hashtagit liittyvät tavalla tai toisella kuvaan ja että niitä on sopiva määrä.

Julkaise tilillä tasaisesti. Älä pidä liian suurta väliä julkaisuilla, tyyliin yksi kuva puolessa vuodessa. Myöskin liika spämmääminen ei ole hyvästä. Kuvien julkaisemin sopivin väliajoin pitää ihmisten mielenkiinnon.

Kuvia julkaistessa kannattaa miettiä mikä on kohderyhmä ja onko kuva sellainen joka antaa yrityksestä hyvän kuvan. Kuvateksti on myös iso osa kuvaa ja onkin tärkeää että kuvateksti on asiallisesti ja oikein kirjoitettu. Selkeä ja hyvä kirjoitusasu antaa heti ammattimaisen kuvan.Yleisesti yksi todella tärkeä seikka on kuvien laatu kuvien yhteensopivuus. Itsekin on tullut vastaan milloin minkäkinlaista yrityksen Instaragamtiliä ja yksi erityisen tärkeä asia on kuvien laatu. Jos kuvat ovat epätarkkoja, tärähtäneitä tai rakeisia tulee sellainen olo että yritystä ei niin kiinnosta mikä ulosanti oikeasti on. On hyvä suunnitella minkätyyppisiä kuvia julkaisee. Kuvien yhteensopivuus on myös melko suuri osa tiliä. Jos taas kuvat ovat liian erilaisia ja huonolaatuisia, saa tilistä todella sotkuisen ja epäasiallisen kuvan.

Omasta mielestäni hyvä esimerkki selkeästä ja kauniista Instagramtilistä on Original Sokos Hotel Presidentin Instagram. Hotelli sijaitsee Helsingissä on onkin saanut Suomen paras majoituspaikka -tunnustuksen. Hotellin Instagram on kaunis, kuvat ovat yhteensopivia ja houkuttelevia. Tilillä näkee ihana mukavia kuvia hotellihuoneista ja yleisesti hotellista sekä sen henkilökunnasta. Yritys jakaa myös tilillään asiakkaiden ottamia kuvia ja kokemuksia, joka antaa myös mukavan kuvan. Instagramin perusteella pelkästään hotellista saa korkeatasoisen, luotettavan ja ihanan kuvan. Tilin esittelyssä on kirjoitettu myös englanniksi, jotta myös ihmiset muualta ymmärtävät mistä on kyse, vaikkakin kuvat puhuvat puolestaan. Kuvien tekstit ovat myös kivoja ja oikein kutsuvat ihmisiä majoittumaan!

Linkki instagramiin: https://www.instagram.com/sokoshotelpresidentti/?hl=fi

 

Mukavaa alkavaa viikkoa! <3 Terkuin,Mimmi

 

Puheenaiheet Ajattelin tänään