Loppuodotuksen oudot oireet.

Väsyttää. Supistaa. Vatsa sattuu. Vatsa toimii miten sattuu, jos toimii. On paha olo. Ja nälkä. Välillä iskee kamala colan himo. Vaaka näyttää hurjia lukemia. Ja väsyttää. Sanoinko sen jo?

 

”Mullahan ei ollut mitään tietoa loppuraskaudesta ennen kuopusta. Esikoinen kun synty jo 29. viikolla. Mä jo luulin, että mulla on raskausmyrkytys, mutta sitten ystävät sano, että

-Hei, sä olet raskaana! Pahoinvointi ja kaikki muu kiva kuuluu loppuodotukseen!”

”Mä en muista, että mulla ois T:tä odottaessa ollut tällästä pahoinvointia ja närästystä loppuraskaudesta, mutta niin ne on raskaudet erilaisia.”

 

image.jpg

 

Vaikka sitä välillä on suht hehkuva ja joinain päivinä jopa energinen olo, on nämä viimeiset raskausviikot vaan sellaista jaksamista! Vasen lonkkani on päättänyt nyt ihan tosissaan kipeytyä, vauvan pää painaa välillä todella mukavasti alas ja kesken kävelyn täytyy pysähtyä, kun tuntuu kuin vauva puskisi jo ulos. Myös jonkin sortin supistuksia on lisääntyvissä määrin. Ne aiheuttaa hengästymisen tunnetta ja lisää vatsakipuja. 

Öisin herään yleensä noin pari kertaa käymään vessassa, mikä lienee vähän. Tosin uudelleen nukahtaminen voi sitten viedä sen tunninkin. 

Lääkärille eilen valittaessani sain myöskin kuulla vaan ”se kuuluu loppuraskauteen” ja ”se valmistaa vauvan tuloon ja yöheräilyihin”. 

TIEDÄN! Mutta kuten anoppini hyvin sanoi, ei se siitä sen mukavampaa tee! Ja kun totesin olevani melko valmis jo synnyttämään, oli mukavaa kuulla lääkäriltä ”Älä nyt vielä hetkeen!”

Onneksi hän lähtöä tehdessäni vielä sanoi: ”Vaikka kyllä sä viikkojen puolesta olet tervetullut koska vaan jo synnyttämään.” KIITOS! 😀

 

Tänään aamulla herätessäni ajattelin, että jes! Nyt tuli nukuttua tosi hyvin! Tänään oon varmaan energinen! Ja mitä! Torkuin aamupäivän sohvalla tyttären leikkiessä olkkarin matolla. Onneksi tuo ihana on jo kohta 4-vuotias ja tosi reipas tapaus! Ja siis kun sanon torkkuvani, ni tosiaan en vedä mitään kolmen tunnin päikkäreitä, vaan silmät lupsuu samalla kun tuijotan lapsen leikkejä ja tuijotan telkkarin laatuviihdettä. Saatan myös samalla toimia leikkialustana. Tässä on kunnon vuori nukeille! 😀

 

Menen nyt sillä ajatuksella, että vauva viihtynee vatsassa lähelle laskettua aikaa, mutta toivottavasti ei kovin paljoa yli! Ja toisaalta, synnärille lähtö voi olla ajankohtainen hetkenä minä hyvänsä!

 

Hyvää viikonloppua kaikille! 🙂

Suhteet Oma elämä Raskaus ja synnytys

Synnytystapa-arvio, painoarvio, arvion arvio? :P

”MITÄ SÄ TEET VIELÄ YHDESSÄ KASASSA?!”

”Ömm. Laskettu aika on vasta reilun parin viikon päästä.”

”Mä muistin ihan, että se ois ollu helmikuun lopussa.”

 

Tällaisella keskustelulla alkoi meidän muskari eilen. Olen vaapottanut viimisillään olevan näköisesti jo niin kauan, että kaikki odottavat minun synnyttävän hetkenä minä hyvänsä. 

Lasten kanssa Elefanttimarssia tallustellessani meinasivat naiset pistää minut kunnolla tanssimaan, joskos se vaikka vähän vauhdittaisi tämän mamman synnytyksen käynnistymistä. Mieluiten kuitenkin osallistuin mahdollisimman vähän ja istuin tuolillani närästyksen kera. 😀

 

Onneksi meidän tyttö on niin aktiivinen ja innostunut muskarista, että äiti saa ottaa vähän lunkimmin! Ja kannel oli niin ihana soitin, että saas nähdä löytyykö sellainen synttäripaketista jossain vaiheessa. Käytettynä kylläkin! (Ei se halvin soitin…)

 

Eilen aamulla oli neuvola ja tänään olikin vuorossa sitten synnytystapa-arvio Tyksissä. Kyllä siinä synnärin ilmoittautumispisteellä iski jännytys, vaikka olin vaan äitiyspolilla käymässä. 😀

Tiivistettynä kumpaakin käyntiä:

Vauva tuntuu ihan normaalikokoiselta ja tietokone antoi paino-arvioksi 3100 grammaa. Pääedellä on vauva tulossa, mutta menee selkä minun vatsan vasenta puolta pitkin ja jalat tulee oikealle ylös. Aivan kuten neuvolatätimme on käsikopelolla arvellutkin! Synnytykseen tämän asennon ei sanottu aiheuttavan ongelmia, eli kaitpa pikkanen sitten hyvän ulostuloasennon ottaa. 

Sf mitta oli 36cm, eli 1,5 viikossa pompannut 3 senttiä. Joko kasvuspurtti, tai vauvan asento vaikutti mittauskerroilla. 

Tyksin henkilökunta oli mukavaa. Ensimmäinen kätilö, joka otti käyrät, oli ainakin 30 vuotta töitä tehnyt ammattilainen joka nauraa höpötti koko ajan. 😀 Tutkimushuoneessa taasen oli hoitaja, hoitaja-vaihtari Italiasta ja lääkäri. Lääkäri näytti niin tutulta, että epäilen hänen olleen jonkun joskus hoitamani muksun äiti. 😀

 

image.jpg

 

Näin myös yhden kätilön ohimennen ja sain kylmiä väreitä. Epäilen kyseisen kikkarapään olleen se lässy kätilö, josta ei oikein ollut mitään hyötyä työvuoronsa aikana 3,5 vuotta sitten. 😀

 

Nyt siis odotellaan vaan synnytyksen käynnistymistä kaikessa rauhassa. Nautitaan keväästä joka on koko ajan vain selvemmin täällä! Mietitään, että joko ystävä on päätynyt synnärille supistuksineen, vai ollaanko siellä lopulta yhtäaikaa! 🙂

 

Lastenneuvolan vaihdos on muuten hoidettu ja neuvolatädiksi saadaan pirtsakka tapaus, joka hoitaa myös meidän raskausdiapetes-diagnoosin saaneiden tarvikepuolen. 🙂

 P.S. TYKSIN ASIAKKAAT, parkkihallit on syvältä, parkkipaikat kiven alla, joten syosittelen tekemään kuten minä, ja varaavan suosiolla sen 20-30 min ylimääräistä ihan vaan sitä varten, että ehdit löytää paikan ja vielä vaapottaa sieltä äitiyspolille. 😀 (Kolhasin autoni myös joko parkkihallin tolppaan tai sen ympärille kätevästi jätettyihin ”rakennuslaatikoihin”. Kääntymiselle täysissä VANHOISSA parkkihalleissa kun on melkein jätetty tilaa. Hertsileijaa sentään! Onneksi jälkeäkään ei jäänyt, ja tulipa kolhasu tehtyä oikeasti surkeassa, ahtaassa, vanhassa hallissa. :D) 

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Raskaus ja synnytys