Vammainen lapsi, ei kiitos

”Minusta ei ole vammaisen lapsen isäksi.”

Tutullani on kymmenvuotias, soma tytär, joka on kehitysvammainen. Se ei ole ongelma, vaan ongelma on tytön isä. Viime kesänä hän päätti, että vammainen arki saa riittää ja ilmoitti lapsensa äidille: joko lapsi menee laitokseen tai mies häipyy. Lapsi vai minä, hän kysyi. Äiti vastasi, että no mitä luulet.

Sinne lähti, kymmenen vuoden isyyden jälkeen.

Tapaus palasi mieleen päivän lehden myötä, jossa kehitysvammaisen lapsensa abortoinut mies julisti, ettei hänestä ole vammaiselle isäksi. Halleluja.

Kenestä sitten on? Kenestä on supermahtavaa tulla isäksi skitsofreenikolle, sokealle, neliraajahalvaantuneelle tai CP-vammaiselle? Ei varmaan kenestäkään, mutta jos on pakko, jokaisen luulisi tekevän parhaansa. Mutta ei. Jos lapsi ei ole terve, niin tervemenoa.

Puheenaiheet Syvällistä Uutiset ja yhteiskunta

Raiskaajan vastustelu

”Raiskaus keskeytyi ulkopuolisen väliintuloon ja yritykset naisten kekseliääseen vastusteluun.” HS

Anteeksi kuinka? Kenen idea äskeinen uutislausahdus taas oli? 

Kun raiskaustilanteessa taistelee henkensä hädässä ja pyrkii vimmalla ulos, siitä käytetään sanavalintaa vastustelu. Vähän kuin lauleskelu tai nahistelu, jotakin, mitä ei tehdä ihan tosissaan. Uskomatonta. Miksi raiskausuutisointi on aina yhtä tökeröä?

Puheenaiheet Uutiset ja yhteiskunta