Utøyalta selvinneet

pixel-3.gifkuvankaappaus_2012-10-27_kello_15.22.17.png

kuvankaappaus_2012-10-27_kello_15.50.56.png

kuvankaappaus_2012-10-27_kello_15.22.10.png

Itku siinä tuli.

Andrea Gjestvangin valokuvasarja One Day in History Utøyalta selvinneistä on rankkaa katsottavaa.

En tiedä, miten moni suhtautuu juuri näihin kuviin, mutta muissa yhteyksissä törmää usein käsitykseen sosiaalipornosta. Että vastaavat kuvat asettavat kohteensa uhreiksi, joita kohtaan yleisön on helppo kokea pintapuolista liikutusta ilman, että maailma muuttuu. Että kyseessä on retostelua toisen tuskalla.

Itse olen eri mieltä.

Mielestäni hirveiden tapahtumien on hyvä saada kasvot. Muistuttaa, ettei pahaa tapahtunut joskus tuolla jossakin, vaan oikeille ihmisille, jotka elävät tälläkin hetkellä. Näyttää Breivikin lisäksi joukkomurhan toiset kasvot.

En yritä sanoa, että kenenkään olisi pakko tuntea surua vieraan ihmisen puolesta, mutta on hyvä, että halutessaan niin voi. Empatiaa ei voi olla liikaa.

Kuvat ja niihin liittyvät tarinat ovat ahdistavia ja rintakehää rutistavia. Sydäntä vihloo lukea ensimmäisen kuvan pojasta, joka tuli Norjaan pakolaisena, ja menetti siellä oikean kätensä ja jalkansa, tai viimeisen kuvan tytöstä, joka selvisi siksi, että luoti osui hänen viisaudenhampaaseensa.

Ja juuri se vihlonta on tärkeää, sillä se synnyttää ajatuksia, jotka muuttavat. Jos eivät maailmaa ympärilläni, niin ainakin minua.

Siksi suosittelen katsomaan ja lukemaan valokuvasarjan ajan kanssa. Ja tuntemaan, jos siltä tuntuu.

Kuvat: Andrea Gjestvang

Puheenaiheet Uutiset ja yhteiskunta

Elokuvayleissivistys

kuvankaappaus_2012-10-25_kello_13.08.01.png

kuvankaappaus_2012-10-25_kello_13.12.38.png

kuvankaappaus_2012-10-25_kello_13.09.11.png

Tapailin joskus poikaa, joka piti elokuvista hyvin paljon.

Se oli ongelmallista, koska oma elokuvatuntemukseni on surkea. Siis aivan nolla. Olematon.

Kun poika matkusti Tokioon, hän hehkutti Lost in Translationin paikkoja. Tyhjä katseeni paljasti, että pihalla ollaan. Kerran hän parahti, että olen maailman ainoa ihminen, joka ei ole nähnyt Forrest Gumpia.

Sama suo jatkuu.

Kun juhlissa siteerataan Star Warsin ja Pulp Fictionin kuolemattomia lauseita, olen hiljaa. En tiedä näyttelijöiden nimiä enkä tunne ohjaajia. Keskiverto kolmasluokkalainenkin on nähnyt enemmän liikkuvaa kuvaa kuin minä.

Toivon, etten nyt kuulosta siltä tyypiltä, joka ei tiedä kuka Paul Auster on, ja kaiken lisäksi kehuskelee sillä. Paska elokuvasivistykseni ei johdu siitä, etten pitäisi elokuvista. Minähän rakastan niitä. Muttia vain löytyy:

En kestä mitään väkivaltaista tai pelottavaa. Kirjat ovat helpompia. Elokuvia on kurja katsoa yksin. Seurassa on muutakin tekemistä.

Sivistymättömyyteni ei hävetä, mutta harmittaa.

Mitä elokuvaa siis suosittelisit ihmiselle, jonka elokuvayleissivistys on täysin olematon? En kaipaa brassailuarvollisia kulttipätkiä, vaan filmejä, jotka ovat oikeasti vain ihan tajuttoman hyviä. Haluan elämääni lisää upeita, älykkäitä ja koskettavia elokuvia.

Turha pelätä, että tämän se nyt ainakin on nähnyt.

Todennäköisesti en ole.

Kuvat: R&A-leffasta Katinkas Kalas. Leffafestarit ovat täydellinen paikka elokuvajuntille, koska niissä saa kerrankin kokea olevansa menossa mukana.

Kulttuuri Leffat ja sarjat