Työskentely Australiassa. Mitä se vaatii?
Australia on upea maa ja sitä on ilo matkustaa. Kuitenkin Australia on kallis ja hintatasoltaan verrattavissa Suomeen. Jos et ole älytön massikeisari, niin kätevä rahoittaa matkustelua on työskennellä ohessa. Tähän luonnollisesti tarvitset lainmukaisen viisumin, joka oikeuttaa työntekoon maassa. Nuorille aikuisille helpoin viisumi on Working Holiday Visa. Viisumi oikeuttaa maassa oleskeluun vuodeksi ja työntekoon ilman suurempia rajoituksia. Tällä hetkellä vielä immigration sivuilla lukee, että työskennellä saisi vain 6kk samalle työnantajalle, mutta tätä rajoitusta ollaan ilmeisesti poistamassa, kun viisumin ehtoja päivitetään.
Jos et enää pysty hakemaan Working Holiday viisumia, luonnollisesti Australiaan on pitkä lista erilaisia työskentely viisumeita. Jokaisessa viisumissa on omat ehtonsa ja sääntönsä, joten oikean työviisumin löytämiseen kannattaa käyttää aikaa.
Noihin viisumeihin sen enempää puuttumatta, koska en niistä oikein sen enempää tiedä. Jatketaan tarinaa siitä, kun olet jo maassa ja sinulla on työskentelyviisumia. Jotta töiden tekeminen on mahdollista, tulee työntekijällä olla TFN, paikallinen pankkitili ja superannuation tili. Kaksi ensimmäistä ovat pakollisia ja kolmas suositeltava. Superannuation tili on eläketili, jonne kerrytät eläkettä. Periaatteellisesti työnantaja voi maksaa eläkemaksut myös itse aukaisemalleen tilille, mutta itse olen aina antanut työnantajalle tilini tiedot ja maksut on suoritettu sinne. Helpompaa sitten, kun hakee eläkemaksuja takaisin, kun on vain yksi tili.
TFN eli Tax File Number eli työntekijän veronumero tulee hakea Australian Tax Officesta. Itse hain sen netistä ja numero toimitettiin postilla majapaikkaan. Tässä kestää noin pari viikkoa. Kiireellisissä tapauksissa toimistoon voi soittaa viikon päästä hakemuksen tekemisestä ja he antavat numeron puhelimitse. Työn teon voi kuitenkin aloittaa ilman TFN numeroa, se tulee toimittaa työnantajalle muistaakseni 30 päivän sisällä työn aloittamisesta.
Pankkitilin aukaisu on helppoa. Marssit valitsemaasi pankkiin passin kanssa ja aukaiset tilin. Itsellä on Commonwealth. Australiassa ihan hyvä pankki, mutta matkustaessa Australian ulkopuolella kunnon kiskuri. En koskaan kanna mukana suuria summia rahaa, joten nostan tarpeen mukaan automaatista. Commonwealth mainostaa omia rahannostoautomaatteja, esimerkiksi Balilla näitä on useampia. Rahannoston veloitus on vain 2 AUD, mutta olen tehnyt vertailua ja todennut, että on halvempaa nostaa indonesialaisen pankin automaatista ja maksaa se 15-18 AUD lisämaksu. Kuin hurjalta kuulostaakin, mutta suoraan omalta Commonwealthin automaatista nostaessa rahan vaihtokurssi on susipaska ja jään häviölle kuin, että nostan paremmalla kurssilla toisesta automaatista ja maksan lisäpalvelumaksun.
Olen työskennellyt Australiassa ollessani seitsemällä eri työnantajalla. Pisimmät pestit on ollut omenafarmille 5kk, Subwayssa 4kk (ja itse asiassa olen tällä hetkelläkin samassa työpaikassa töissä. Paras palkka tähän mennessä kaikista työpaikoista, missä olen ollut töissä Australiassa) ja sporttibaarissa 4kk. Tämän lisäksi on erinäisiä lyhyempiä pestejä erilaisilla farmeilla, kuten peruna, kirsikka ja viinitilalla. Itse en koe, että työn löytäminen Australiassa olisi vaikeaa, jos on vain valmis liikkumaan. Välillä työn löytämisessä voi kestää, jos haluaa pysyä tietyllä alueella.
Itse olen löytänyt kaikki pitempi aikaiset työpaikat internetistä tai sitten Facebookista. Tähän mennessä en ole vielä joutunut jalkautumaan ja jakamaan CV:tä ympäri mahdollisia työpaikkoja ja toivoa puhelinsoittoa. Tätä monet on joutunut tekemään, joskus puhelu on tullut jo ensimmäisestä paikasta, ja joskus jopa 50 CV:n jakamisen jälkeen ei ole tullut yhtään puhelua. Oma aloitteisuus on tärkeää. Australialaiset pitävät iloisista, energisistä ja ystävällisistä ihmisistä.
Työkulttuuriltaan Australia ei ole hirveän kaukana Suomesta. Välillä koen, että asioita näytetään ja kerrotaan kuin aivottomalle pikkulapselle, mutta tiedänpähän ainakin tarkkaan mitä minun odotetaan tekevän. Suurimmat haasteet töissä tarjoaa välillä kielimuuri. Työnantajat ovat yleensä tottuneet työskentelemään backpackereiden kanssa, joten kommunikointi heidän kanssa on yleensä aika vaivatonta. Kuitenkin asiakaspalvelutyössä välillä suureksi ongelmaksi nousee asiakkaan ymmärtäminen. Aussienkku on välillä aivan tajutonta mongerrusta; sanoja lyhennellään oman maun mukaan ja puhutaan tajutonta vauhtia. No yleensä tuska on molemmin puoleista, aussit ei ole tottunut kuulemaan suomalaista aksenttia ja ovat välillä, että eivät ymmärrä ollenkaan, vaikka oma aksenttini ei olekaan enää hirveän voimakas.
Haaveissa olisi vielä tämän viisumin aikana asua Gold Coastilla, mutta huhut kertoo, että töiden löytäminen voi olla siellä todella vaikeaa. Mutta pakkohan sinne on mentävä ja koitettava onneani muuten jää harmittamaan. Jos ei onnista, niin aina voin palata Kununurran Subwayhyn töihin :D