Choose happiness

Minä olen päättänyt olla onnellinen.

Noin sanottuna se kuulostaa hyvin helpolta. Ja ehkä vähän myös sellaiselta ajatukselta, jollaisia saadaan perjantai-iltana (puna)viinipäissään ja joihin on tartuttava heti, koska yksinkertaisuudessaan ne kuulostavat voittamattomilta. ”Miksi mä en tätä aiemmin tajunnut!” Ja myös siltä, että ajatus putosi syliini suoraan taivaasta ja päätin vain ottaa sen käyttöön.

No ei ihan. 

Päätöstä edelsi kipeitä keskusteluja, syvää itsetutkiskelua ja aikamoinen kasa häpeää. Olen aina ollut perusluonteeltani positiivinen, jopa naiivin optimistinen ja jossain määrin opportunisti. Ehkä liiankin nopea syttymään (hyvässä ja pahassa) mutta myös nopea leppymään (antamaan periksi ja anteeksi). ”Elämä kantaa”. ”Elämä on sitä mitä teet siitä”. Ja kuitenkin viimeisten parin vuoden aikana olen hiljalleen päästänyt itseni tilaan, jossa negatiiviset ajatukset ja ajattelutapa ovat vallalla, ja ruokin omaa tyytymättömyyttäni ihan huomaamattani. Syytän hormoneja, masennusta, töitä ja erinäisiä muita ulkoisia tekijöitä. Pyöriskelen itsesäälissä. Arvostelen muita ilkeästi. Tuijotan omaan napaan. Minä. Minun paha oloni, tyytymättömyyteni, pettymykseni. Minulla on asiat niin huonosti. Pahinta on se, että olen kylvänyt negatiivisuuttani ja pahaa oloani myös läheisteni niskaan. Valittanut, valittanut ja valittanut, luullut pahan olon poistuvan sillä. Ollut tyly, poissaoleva, epäkiinnostunut, negatiivinen, torjuva.  

Fakta: Meillä on ollut täällä paljon vastoinkäymisiä. 

Fakta nro 2: Kaikki, aivan kaikki asiat ovat lopulta järjestyneet, jos eivät aina parhaalla mahdollisella tavalla niin toiseksi parhaalla kuitenkin. Mutta minä olen muistanut vain ne vastoinkäymiset, en sitä kuinka niistä selvittiin. 

Ei enää.

200_s.gif

Fakta: Elämä on.

Fakta 2: Itse valitsemme, kuinka otamme vastaan asiat, joita tiellemme osuu, ja mitä niille teemme. Asenne ratkaisee paljon.

Nyt minä aion ottaa vastuun omasta elämästäni ja onnellisuudestani, ja lakata olemasta onneton olosuhteiden uhri. Aion olla onnellinen, ja aion ajatella positiivisesti. Se ei tarkoita sitä, ettei negatiivisia tunteita tulisi tai saisi olla. Se tarkoittaa sitä, että ollaan tietoisia niistä: huomataan, että nyt tuntuu tältä, mietitään mistä se johtuu, ja selvitetään voiko asialle tehdä jotain. Jos voi, tehdään. Jos ei voi, etsitään keinoja selvitä tilanteesta tai asiasta, kunnes se on ohi. Etsitään positiivisia puolia asioista. Puhutaan asioita auki positiivisella tavalla. Puhutaan asioista positiiviseen sävyyn. Pyydetään anteeksi, jos tarvetta on. Annetaan itselle ja muille aikaa ja armollisuutta. 

Minulla on upea tilaisuus asua toisessa maassa ja kulttuurissa ja oppia tästä kokemuksesta. Suorastaan nolottaa, että olen tuhlannut kuukausia tästä tilaisuudesta ja värittänyt sekä omaa että puolisoni kokemusta tummilla sävyillä, kun olisin voinut maalata tästä aivan toisenlaisen kuvan. Tämä maa ja kaupunki ovat täynnä uusia kokemuksia, kauniita paikkoja ja tutustumisenarvoisia ihmisiä. On aika nostaa takapuoli ylös sohvalta ja katse ylöspäin. 

Aivan rehellisesti sanottuna en tiedä, onko kyseessä sattuma, mutta kun ensimmäisenä aamuna päätökseni jälkeen heräsin liian lyhyiden yöunien jälkeen aikaiseen työaamuun, huomasin, että töihin kävellessä taivas alkaa jo vähän vaaleta, vaikkei kello ole edes vielä seitsemää. Valoa kohti mennään – monessakin mielessä. <3

choose-happiness.jpg

Edited: Pian tämän tekstin kirjoituksen jälkeen eksyin lukemaan tätä toista tekstiä: http://www.lily.fi/blogit/all-talk-and-no-action/kateudesta-mitapa-jos , jonka lopusta löytyi myös tekstissä itsessään mainittu Samuli Putron kappale Mitäpä Jos. En ollut kappaletta koskaan ennen kuullut, mutta heti ensimmäiset tahdit ja sanat saivat hymynsekaiset kyyneleet silmiin, ja samalla nauratti. Universumi 1, minä 0. Kiitos tästä! 

Suhteet Oma elämä Mieli Syvällistä

Aina sattuu jotain

Mun elämä on juuri tällaista: aina sattuu jotakin, useammassakin mielessä. Usein nimittäin ihan oikeasti sattuu: jotain, ja sitten johonkin. Niinkuin nyt vaikka jos hölkkää väsyneenä töistä kotiin pimeällä (britti)kadulla, jossa kiveys ei ole maailman tasaisin, ja sattuu kaatumaan (tositarinoita osa 263, tammikuu 2015). Saattaa sattua moneenkin paikkaan. Polveni ovat sattuneet ottamaan osumaa niin monta kertaa, etteivät ole enää kovinkaan kauniit. Mustelmia tulee herkästi milloin minnekin, vaikken erityisesti muista osuneeni minnekään. 

Nyt sattui käymään niin, että nilkka alkoi viikko sitten kipeytyä ilman sen kummempaa tapaturmaa tai ennakkovaroitusta. Ensin se oli vähän arka, mutta käyttökelpoinen. Sitten vähän kipeämpi. Tiistaina kuntosalilla se oli jo niin kipeä, että hölkkääminen teki vähän pahaa, mutta kun kerrankin sitkeästi nilkasta ja hormoneista ja vaikka mistä huolimatta jatkoin treenin loppuun asti, niin ei tietty olisi kannattanut: seuraavana päivänä se oli pahempi. Skippasin yhdet treenit, mutta tilanne ei helpottanut. Sitä seuraavat kaksi pitkää (7-19) päivää töissä eivät myöskään olleet kamalan kivoja. 

Tänään nilkka oli vähän parempi, joten lähdin toiveikkaana salille. Yritin keksiä erilaisia vaihtoehtoja tehdä treeni nilkkaa rasittamatta: kokeilin läpi suunnilleen kaikki laitteet, joita keksin, mutta ainut joka toimi oli soutulaite, enkä jaksanut veivata sitä pariakymmentä minuuttia pidempään. Sykkeen sillä sai nousemaan, mutta ihan samalla tavalla en kyllä itseäni saanut haastettua kuin juoksumatolla. Todella ärsyttävää: kun viimein löytää jonkun tavan joka toimii, niin siitä joutuu luopumaan (edes väliaikaisesti) tällaisten itsestä riippumattomien syiden vuoksi. Kuinkahan käy sen painonhallinnan.. Treenin jälkeen nilkka oli tietty taas vähän kipeämpi. Nilkutin kotiin enkä taida poistua täältä tänään enää minnekään. Ärsyttävää!

Voikohan tuollainen yhtäkkinen kipeily johtua liiasta rasituksesta? Olen nyt kohta neljättä viikkoa juossut kolme kertaa viikossa yhteensä 30 minuutin (lämmitelyineen ja jäähdyttelyineen yht. 50min) pätkän juoksumatolla hyvillä kengillä ja koittanut katsoa että jalkojen asento pysyy hyvänä. Ei kuulosta eikä tunnu kovin paljolta, mutten oikein keksi mistä muustakaan se voisi johtua..

Niin ja tietty tehnyt seisoma-/kävelytyötä sen 36h viikossa. Hmmm.

Suhteet Oma elämä