”Kotona” taas

Lomat on lusittu ja paluu arkeen koitti erittäin harmaana ja sateisena. Kun täältä lähdin, oli pimeää, kylmää ja sateista. Suomessa heti lentokentän ovelta leyhähti vastaan ihanan raikas pikkupakkasella terästetty puhdas ilma – kerrankin koko pääkaupunkiseutu oli valkoisena, ja mieleen hiljaiseen pöllähti joulun henki niin että kolahti. En ollut tajunnutkaan, miten puhdasta ja raikasta ilma Suomessa on! Suomen loma olikin täynnä ihania Suomi -juttuja: piparitalon leipomista, lumiukkojen tekoa, lunta ja pakkasta, torttuja, joulujuttuja ja -ruokia, ystäviä, sukulaisia, rakkaita. Kohtalaista stressittömyyttä, ainakin omalta osaltani (yritin sinnikkäästi kieltäytyä yhtymästä yleiseen joulustressiin, joka vanhempieni talossa vallitsi – kerrankin paikalla olivat kaikki lapset kumppaneineen sekä isoäitini, joten meitä oli aattona 9 henkeä!).

 

10530540_10152922810944110_3892864755329970969_o.jpg

 

Heti joulupyhien jälkeen matka jatkui (kulkematta lähtöruudun, mutta kuitenkin Lontoon kautta) Meksikoon, jossa oli yhtäaikaa sekä lämmin että kylmä: sisämaassa talvella on tosiaan talvi, ja yöt ovat vilpoisia, joskus päivätkin. Eniten paleltaa se, että talot ovat sisältä kylmiä, vaikka ulkona olisikin se +20 astetta. Tänä vuonna oli sentään lämpimämpää kuin pari vuotta sitten jouluna, joskin nyt olin myös varautunut: mukana oli villasukkia, pitkähihaisia paitoja ja muutenkin lämpimämpää puettavaa kuin mitä ajattelisi Meksikossa tarvitsevansa.

Zona Arqueológica Plazuelas

Meksikon reissuun sisältyi paljon ihania Meksiko -juttuja: hyvää ruokaa, ystäviä, sukulaisia, lämpimiä päiviä, ihan vähän shoppailua, jonkin verran maakuntamatkailua sekä juhlia: uusivuosi sekä häät. Miehen ystävän häät olivat ihanat ja aivan pariskunnan itsensä näköiset. Ilokseni huomasin, että aktiivisen opiskelun puutteesta huolimatta espanjan taitoni olivat salakavalasti kohentuneet, ja ymmärsin jo huomattavasti enemmän ympärilläni puhutuista asioista, osasinpa jo itsekin sanoa enemmän kuin kiitos ja anteeksi. Petrattavaa toki vielä on, mutta eteenpäin on menty kuitenkin.

Paluumatka Englantiin oli pitkä, kahden lennon kautta Lontooseen, josta kahdella bussilla kotikaupunkiin ja siitä taksilla kämpille. Pitkistä lennoista olen jollain kierolla tavalla oppinut melkein pitämään, mutta silti melkein vuorokauden reissaaminen ottaa koville, samoin oman leporytmin tuunaaminen siten, että aikaero rasittaisi mahdollisimman vähän. Ja tottakai olin neljässä viikossa ehtinyt unohtaa, että Englannissa sataa ja tuulee aina, joten Suomen talvi-ilmojen ja Meksikon aurinkoilmojen jälkeen oli hitusen karu fiilis etsiä taksia puolenyön aikaan ”normisäässä”. 

Sekä loman aikana että kotimatkalla pohdimme paljon nykyistä elämän- ja asuintilannetta, ja tulimme siihen tulokseen, ettei Englanti edelleenkään tunnu kodilta: olisimme mieluummin jatkaneet matkaa suoraan Suomeen, mutta koulu ja työ pakottivat kuitenkin palaamaan takaisin Britanniaan. Kumpikaan ei kokenut palaavansa kotiin, vaan ehkä korkeintaan kämppään, jossa nyt tilapäisesti asumme kun on pakko. Siispä ratkaisu oli aikalailla selvä: kysyjille oli helppo vastata, että tulemme takaisin viimeistään kesällä. 

Miehen koulu jatkui heti tänään, itsellä alkaa työt huomenna ihanasti pitkällä vuorolla 7-19. Kenen idea oli tulla takaisin PÄIVÄÄ ennen arjen alkua?!?

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Matkat

Joululoma!

Viimein se alkoi – joululoma! Ehdin tehdä töitä (=perehtyä) uudessa paikassa noin puolitoista viikkoa, ja siinä valossa voi tuntua hassulta riemuita lomasta niinkin paljon kuin itse teen. Mutta ainakin omalla kohdallani uuteen paikkaan sopeutuminen vie voimia, aikaa ja energiaa. Uusien asioiden aloittaminen on aina ollut minulle fyysisesti ja henkisesti väsyttävää – uudet koulut, kurssit, harjoittelupaikat, työpaikat, missä tahansa aiemmasta poikkeavassa tilanteessa uuden opettelu kysyy paljon energiaa, ja se uuvuttaa.

Kirjoitan vielä erillisen postauksen uudesta työstäni, mutta sanottakoon sen verran, että siitä on vuosia, kun olen viimeksi tehnyt tätä työtä. Kieli on eri, paikka on vieras, maa tapoineen on uusi ja lisäksi joudun pikatahtia opettelemaan pyöreästi 40 uuden ihmisen tavat, toiveet, historiat ja vaatimukset. Ehkä ei sittenkään ole ihme, että olen tavattoman onnellinen ja helpottunut päästessäni lomalle. 

Jos en olisi ehtinyt varata ja maksaa lentolippuja muualle, olisin 100% varmasti ollut töissä tämän joulun. Ja ehkä myös uudenvuoden. Uudet työntekijät aina ovat, tällä alalla. Mutta tässä työpaikassa ymmärrettiin, ettei koko elämää ja tulevaisuutta voi pistää paussille työnhaun takia, joten sain pitää lippuni ja ottaa palkatonta lomaa koko reissun ajalle. Kollegat olivat ymmärrettävästi hieman kateellisia siitä, että en joudu pyhiksi töihin, mutta maan tapaan ainakin väittivät ymmärtävänsä tilanteen. Jos ihan rehellisiä ollaan, yksi tämän ammatin miinuksista on ehdottomasti pyhätyöt, ja kuten tähänkin saakka, aion vastakin tehdä kaikkeni välttyäkseni niiltä. Sori vaan entiset, nykyiset ja tulevat kollegat. 

Ehkä ensimmäistä kertaa elämässäni olen myös oikeasti helpottunut päästessäni vähäksi aikaa Suomeen, enkä pelkästään siksi, että pääsen näkemään läheisiäni ja rakkaitani. Pikkuhiljaa olen alkanut ymmärtää, että Suomen hyvät puolet ehkä kuitenkin voittavat ne huonot, ja alkanut tosissani harkita sitä ajatusta, että meidän koti voisi jossakin vaiheessa olla ihan pysyvästi Suomessa. Voisi se toisaalta olla monessa muussakin paikassa. Mutta ei täällä.  

Nyt siis pikatahtia pakkaamaan, sillä huomenna alkaa päivän mittainen reissu erinäisillä julkisen liikenteen kulkuvälineillä paikasta A paikan B kautta paikkaan C, josta matka jatkuu välipysähdyksen jälkeen ylihuomenna paikkaan D. Douglas Adamsia mukaillen yleeensä olen se henkilö, joka toivoisi olevnsa paikassa E, joka olisi mukava pikku pubi mahdollisimman kaukana edellä mainituista paikoista A, B ja C, mutta nyt olen oikein onnellinen että saan piipahtaa kaikissa edellämainituissa paikoissa ja päätyä lopulta paikkaan D, lapsuudenkotiini. Saattaa myös olla, että hyvällä tuurilla päädyn isäni kanssa myös paikkaan E, joka on kuitenkin kohtalaisen lähellä paikkaa D 🙂

1305886357120.jpg

Suhteet Oma elämä Matkat Työ