Kaksi iltaa oopperassa 2/2: Covid fan tutte

Suomen Kansallisooppera ja -baletti, W. A. Mozart – Minna Lindgren: Covid fan tutte, Waltteri Torikka, Tuomas Katajala, Johanna Rusanen, Miina-Liisa Värelä, Natasha Lommi, Outi Huusko. Kuva: Stefan Bremer.

Kuten jo edellisessä postauksessa kerroin, on Kansallisooppera ja -baletti yllättänyt minut kaksi kertaa positiivisesti tämän syksyn aikana. Siinä missä COW järisytti ytimiäni, oli toinen iloinen yllätys jotain ihan muuta. Kävin katsomassa Covid fan tutten mieheni kanssa sen kenraaliharjoituksessa pari päivää ennen sen ensi-iltaa. Liput saimme ystävältämme Jussi Nikkilältä, joka on myös teoksen ohjaaja.

Rehellisesti sanottuna en tiennyt yhtään mitä odottaa illalta ja pyrin lähinnä pitämään mieleni avoimena ja välttää kaikkia mahdollisia ennakkoasenteita tai odotuksia. Tietenkin tiesin, että kyseessä oli äärimmäisen nopealla aikataululla kasattu teos, jota tähditti ryhmä Suomen kuuluisimpia laulajia. Revyy-henkinen mainosjuliste antoi viitteitä kevyestä ja numeroiden kaltaisina kohtauksiana etenevästä rakenteesta. En etukäteen kuitenkaan tiennyt oliko arveluni oikeassa vai olisiko esitys sittenkin päällekirjoitus W. A. Mozartin Così fan tutteen, joka toki sekin on itsessään koominen tarina (synopsis luettavissa täältä).

Suomen Kansallisooppera ja -baletti, W. A. Mozart – Minna Lindgren: Covid fan tutte, Karita Mattila. Kuva: Stefan Bremer.

Comic relief

Minna Lindgrenin kirjoitamassa Covid fan tuttessa ooppera kohtasi revyyn. Mukana oli kattaus Mozartia useasta eri oopperasta. Covid fan tutten huumori on paitsi tekstissä myös siinä miten eri kappaleita on käytetty. Se tunnistaako viittaukset ja huumorin suhteessa alkuperäisiin ooppera-aarioihin ei vaikuttanut viihtyvyyteen ainakaan meidän kahden kohdalla. Suomenkielinen teksti toi teoksen lähemmäs ja ennalta tuntematonta juonta oli helppo seurata. Erityisesti Tuomas Katajalan aaria äidille toi esiin sen miten suomenkieli tunnekielenä vaikuttaa syvemmälle kuin se vaikuttaisi vieraalla kielellä laulettuna. Waltteri Torikan laulajahahmo totesi asian heti esityksen alussa: ”Kerrankin mä ymmärrän mitä mä laulan!”

Tarinaa kuljetti Sanna-Kaisa Palon rajapintapäällikkö, joka puhutteli suoraan yleisöä sekä ohjasi laulajia kohtauksesta ja kappaleesta toiseen. Lisäksi näyttämöllä nähtiin näyttelijä Ylermi Rajamaan Mozart ja tanssija Natasha Lommin virus-hahmo. Näyttelijöiden mukaan tuominen piti loistavasti yllä näytämön ja komedian vaatimaa rytmiä. Nautin paljon Palon ja Rajamaan kahdenkeskisistä kohtausten välisistä kuljetuksista. Teos toi tarvittavan koomisen helpotuksen, comic reliefin, korona-ajan elämän raskauteen. Vaikka teos on saanut koomisesta lähtökohdistaan myös rankkaa kritiikkiä, on mielestäni tärkeää saada purkaa tunteiden painolastia ja ahdistustakin naurun keinoin. Kaiken kauheuden keskellä on piristävää pystyä näkemään myös asioiden koominen puoli.

Suomen Kansallisooppera ja -baletti, W. A. Mozart – Minna Lindgren: Covid Fan Tutte, Waltteri Torikka ja Tuomas Katajala. Kuva: Tuomo Manninen.

Suuren talon nopea käännös

Minulle lopulta suurin ilon aihe Covid fan tuttessa on ehdottomasti Kansallisoopperan kokoisen valtavan laitoksen nopea käännös tilanteen muuttuessa. Syksyn suurteos, Wagnerin Ring-sarjan toinen osa Valkyyria jouduttiin perumaan ja Covid fan tutte tehtiin korvaamaan aukkoa ohjelmistossa. Covid fan tuttessa tartuttiin ajankohtaiseen aiheeseen nopealla aikataululla ja suuri laiva muutti kurssiaan yllättävän ketterästi. Teoksen valmistaminen on ollut koko talon henkilökunnalta valtava työvoitto ja näyttämötoteutuksessa niin sanotut puutteet, kuten lavastuksen vähäisyys on saatu käännettyä teoksen eduksi. Näyttämötekninen henkilökunta toimi saumattomasti osana teosta ja alastoman näyttämön rakenteet olivat yleisölle paljaina ja tilan valtavuus mahdollisiti jopa sulokkaan trukkien karusellin.

En lähtisi arvioimaan Covid fan tuttea suoraan oopperana, vaan haluan katsoa sitä juuri sellaisena teoksena kuin se on ja nimenomaan siinä kontekstissa, jossa se esitetään. Covid fan tutte on vahvasti kiinni tässä ajassa ja paikassa ja juuri se on sen vahvuus.

Suomen Kansallisooppera ja -baletti, W. A. Mozart – Minna Lindgren: Covid fan tutte, Tuomas Katajala, Miina-Liisa Värelä, Johanna Rusanen, Tommi Hakala, Waltteri Torikka, Outi Huusko. Kuva: Stefan Bremer.

Lue myös:

Kaksi iltaa oopperassa 1/2: Upea COW

Kulttuuri Musiikki Teatteri