Punaorvot Helsingin Kaupunginteatterissa

Punaorvot
Helsingin Kaupunginteatteri, Punaorvot, Anna Böhm. Kuva: Stefan Bremer.

Näin Helsingin Kaupunginteatterin Punaorvot syyslomaviikon perjantaina. Olin odottanut esityksen näkemistä kiihkeästi, sillä olen pitänyt monista Lauri Maijalan aikaisemmista ohjauksista, kuten Helsingin Kaupunginteatterin Humisevasta harjusta ja Riistapolusta, Turun Kaupunginteatterin Seitsemästä veljeksestä ja KOM-teatterin Veriruusuista. Helsingin Kaupunginteatterin Punaorvot onkin  KOM-teatterin Veriruusujen itsenäinen sisarteos. Molemmat perustuvat Anneli Kannon vuoden 1918 sotaa käsitteleviin romaaneihin. Lippu esitykseen on saatu teatterilta.

Punaorvot
Helsingin Kaupunginteatteri, Punaorvot, edessä Ella Mettänen ja Wenla Reimaluoto, takana Leena Rapola, Marjut Toivanen ja Anna Böhm. Kuva: Stefan Bremer.

Punaorvot

Punaorvot kertoo tarinan helsinkiläisestä työläisperheestä, joka sisällissodan loppumainingeissa menettää isän teloituksessa. Näytelmän tarina on koskettava. Perheen äiti on osallistunut aktiivisesti kapinaan, mutta puoliso pelastaa hänet ottamalla syyn kapinallisesta toiminnasta niskoilleen. Leskeksi jäänyt äiti murtuu menetyksen alle ja masentuu. Perheen neljä lasta jäävät omilleen ja naapuriavun varaan. Etenkin vanhimmat, 14 ja 12-vuotiaat lapset joutuvat aikuistumaan liian varhain. Kenellekään ei varmasti jää epäselväksi, että tarinassa ei käy hyvin.

Selkeää pääosaa ei Punaorvoista välittynyt, vaan keskushenkilön paikasta taistelevat vuoroin perheen äiti ja kaksi vanhinta lasta. Minua tämä esti kiintymästä näytelmän hahmoihin, ja tuntui ettei tarina yltänyt aivan katsomoon asti. Näyttämöllä nähdään silti upeaa näyttelijäntyötä. Ella Mettänen äitinä ja Wenla Reimaluoto vanhimpana tyttärenä Lahjana tulkitsevat roolinsa vahvan fyysisesti ja avoimesti. Antti Autio perheen esikoisena Aarteena tuo esiin liian varhain aikuistuvan herkkäluonteisen teinipojan hämmennyksen.

Punaorvot
Helsingin Kaupunginteatteri, Punaorvot, Wenla Reimaluoto ja Kari Mattila. Kuva: Stefan Bremer.
Punaorvot
Helsingin Kaupunginteatteri, Punaorvot, Leena Rapola, Anna Böhm ja Marjut Toivanen. Kuva Stefan Bremer.

Raskaita kokemuksia etäännytetään teatterillisin keinoin ja toisinaan yleisö tuodaan suoraan osaksi tarinaa. Välillä efektejä on niin paljon, että lipsutaan teatterillisen kikkailun puolelle. Erityisesti väliajan jälkeen Punaorvot muuttuu frakmentaaliseksi tyhjän näyttämön teatteriksi, jossa siirrytään nopeasti paikasta toiseen näyttämön pysyessä kirkkaan punaisena. Muutos ensimmäiseen näytökseen on valtava, mutta lavastuksellinen valinta kuvaa hyvin myös näytelmän tarinassa tapahtuvaa muutosta ahtaasta Helsingistä laakealle Pohjanmaalle. Lopulta vain täysin kylmäsydäminen ihminen pystyy istumaan silmät kuivana loppukohtauksen laulun aikana.

Kenen historiaa kerromme?

Vuoden 1918 sota on raskas ja järkyttävä osa historiaamme. On totta, että useimmiten historiankirjoitus on puolueellista ja ensisijaisesti voittajien historiaa. Aatteisiin ja yhteiskunnalliseen asemaan pohjaavassa vasta itsenäistyneen Suomen asukkaat sotaan repivässä jaossa ei kuitenkaan ole voittajia, on vain häviäjiä. On hyvä, että vaiettua historiaa tuodaan näkyväksi. Taiteen kautta voimme oppia menneestä ja muistaa mitä pahimmillaan voi seurata tiukasta jakautumisesta meihin ja muihin, kun aatteet muuttuvat suuremmiksi kuin ihmiset tai yhteiskunnallinen järjestys jättää osan ihmisistä ulkopuolelle.

Punaorvot
Helsingin Kaupunginteatteri, Punaorvot, Antti Autio. Kuva: Stefan Bremer.

Etenkin teatterissa aatteita mielenkiintoisempia ovat mielestäni ihmiskohtalot puolin ja toisin. Vaikka vuoden 1918 sodan aikana punaiset ja valkoiset olisivat kutsuneet toisiaan lahtareiksi ja punikeiksi, on meillä jo niin paljon historiallista etäisyyttä tapahtumiin, että pystymme näkemään inhimilliset menetykset puolin ja toisin. Erojen korostamisen ja oman sukutaustan mukaan eri puolille jakautumisen sijaan olisi viimeistään tänä päivänä syytä osata rakentaa yhteyttä. Mielestäni teatteri on oiva väline tämän yhteyden rakentamiseen etenkin silloin, jos tarinassa voidaan keskittyä ihmisiin aatteiden sijaan.

Punaorvot
Helsingin Kaupunginteatteri, Punaorvot, Miika Laakso, Ella Mettänen, Antti Autio. Kuva: Stefan Bremer.
Kulttuuri Teatteri

HKT:n Päiväni murmelina saa hymyn huulille

Helsingin Kaupunginteatterin Päiväni murmelina
Helsingin Kaupunginteatteri, Päiväni murmelina. Kuva: Robert Seger

Helsingin Kaupunginteatterin Päiväni murmelina oli iloinen kohtaaminen pimeänä syysiltana. Vierailu oli ensimmäinen vierailuni Helsingin Kaupunginteatterissa sitten viime talven Humisevan harjun ensi-illan. Siinä missä edellisellä kerralla lämpiö oli täynnä ihmisiä, nyt arki-illan näytöksessä ja turvavälien harventamalla katsomolla lämpiöt tuntuivat valtavilta ja jopa hieman autioilta, edes naisten vessaan ei tarvinnut jonottaa. Lämpiön autioutta selittää myös se, että yleisölle on varattu selkeästi perinteistä pidempi aika siirtyä katsomoon, jotta yleisön kontaktit voitaisiin pitää minimissä ja välttää kulkuteiden ruuhkautuminen. Lipun esitykseen sain teatterilta.

Helsingin Kaupunginteatterin Päiväni murmelina
Helsingin Kaupunginteatteri, Päiväni murmelina. Kuva: Robert Seger

Groundhog day

Päiväni murmelina -näytelmän juoni on tuttu samannimisestä elokuvasta. Tarina kertoo itsekkäästä meteorologista Phil Connorssista, joka lähetetään keikalle raportoimaan kevättä ennustavasta Murmelinpäivän juhlasta pienessä Punxutawneyn kylässä. Helmikuun toisena päivänä murmeli nimeltä Phil nostetaan kolostaan ja jos murmeli näkee varjonsa, se kömpii takaisin talviunilleen ja talven ennustetaan jatkuvan vielä kuusi viikkoa. Jos murmeli ei näe varjoaan, ennustetaan kevään sapuvan aikaisin. Tarinassa Phil Connors halveksuu kaikkea Punxutawneyssa näkemäänsä ja kokemaansa, ja kiirehtii pois kylästä. Lumimyrskyn saartaessa kylän hän joutuu jäämään vielä yhdeksi yöksi hotelliinsa, mutta herääkin kauhukseen yhä uudelleen ja uudelleen Murmelinpäivään. Connors löytää tien ulos aikaluupista vasta ymmärtäessään mikä elämässä todella on arvokasta. Mielenkiintoista on se, että Murmelinpäivää todella vietetään Punxutawney -nimisessä pikkukylässä. Perinne on jatkunut jo vuodesta 1886 alkaen. Elokuvasta musikaaliksi tarinan on kirjoittanut Danny Rubin ja näytelmän musiikin on säveltänyt ja sanoittanut Tim Minchin. Varsin onnistuneesta suomennoksesta vastaavat Reita Lounatvuori ja Hanna Kaila, joiden käsistä on peräisin mm. myös Helsingin Kaupunginteatterissa pyörivän Pienen merenneidon suomennos.

Helsingin Kaupunginteatterin Päiväni murmelina
Helsingin Kaupunginteatteri, Päiväni murmelina, Maria Lund ja Lari Halme. Kuva: Robert Seger

Helsingin Kaupunginteatterin Päiväni murmelina

Helsingin Kaupunginteatterin Päiväni murmelina ehdoton sankari on Phil Connorsia näyttelevä Lari Halme. Halme kantaa hienosti tarinan alusta loppuun, ja kyynisestä ja itserakkaasta Connorsista kuoriutuu hiljalleen yhteisöä rakastava hyväntekijä. Työurakka on varmasti raskas, sillä tarina kietoutuu niin vahvasti yhden henkilön ympärille. Connorsin kyynisyyden vastapainona on Maria Lundin näyttelemä tuottaja Rita Hanson. Hanson on Connorsille ensin vain mahdollinen petikumppani, kunnes toistuvien hurmausyritysten jälkeen nainen tietämättään antaa Connorsille avaimet aikaluupin murtamiseen. Lundin näyttelemä Hanson nousee tarinan toiseksi päähenkilöksi, joka näyttäytyy myös itsenäisenä hahmona tarinan muiden hahmojen määrittyessä ensisijaisesti Connorsin katseen kautta.

Helsingin Kaupunginteatterin Päiväni murmelina
Helsingin Kaupunginteatteri, Päiväni murmelina, edessä Maria Lund ja Lari Halme. Kuva: Robert Seger

Päiväni murmelina on kevyt hyvän mielen musikaali. Se saa katsojan unohtamaan hetkeksi itsensä ja uppoamaan Punxutawneyn suloiseen pikku kaupungin tunnelmaan. Musikaaleille tyypillisiä korvamatoja ei ainakaan minun korviini jäänyt. Se että tuntee juonen ennestään ei haittaa, sillä toisteisessa rakenteessa on oma viehätyksensä ja on hauska seurata miten kohtaukset hiljalleen muuttuvat päähenkilön muutoksen myötä ja miten tarinaan tulee mukaan uusia hahmoja. Ensemble tekee hienoa työtä värikkäissä toppa-asuissaan tanssivina kaupunkilaisina, joiden energia toistuu yhtä raikkaana jokaisen aamun myötä. Poistuin katsomosta hymy huulillani.

Helsingin Kaupunginteatterin Päiväni murmelina
Helsingin Kaupunginteatteri, Päiväni murmelina, Lari Halme ja Maria Lund. Kuva: Robert Seger
Helsingin Kaupunginteatterin Päiväni murmelina
Helsingin Kaupunginteatteri, Päiväni murmelina. Kuva: Robert Seger
Kulttuuri Teatteri