Huomenna tänään on eilen

Anu Tuominen, Huomenna tänään on eilen -näyttely Taidehallissa

Valitsin Anu Tuomisen Huomenna tänään on eilen -näyttelyn ensisijaisesti sen sijainnin vuoksi, kun matkalta kotiin palatessa satuimme pysäköimään automme Taidehallin viereen. Keskustassa asuvana nautin kovasti siitä, miten lähietäisyydellä on paljon museoita, joihin voin museokortin omistajana piipahtaa helposti myös hetken mielijohteesta.

Siinä missä näyttämötaiteen osalta olen asiantuntija, olen kuvataiteen suhteen puhtaasti harrastaja. Estetiikka on minulle tärkeä osa elämää, mutta tietoni kuvataiteesta perustuu vain kokemuksille, muutamille kirjoille ja museoiden infoteksteille. Suhteeni etenkin nykytaiteeseen on hieman ristiriitainen. Usein en saa otetta teoksista ja ohitan ne pienellä hymähdyksellä ”ihan kiva” tai ”hauska idea” tai sitten turhaudun, kun koen tuhlaavani aikaani tai tunnen oloni muuten epämiellyttäväksi näyttelyssä. Kuitenkin haluaisin oppia lisää myös nykytaiteesta ja löytää yhteyden teoksiin. Jostain syystä minun on paljon helpompi rauhoittua vanhemman taiteen ääressä ja tutkia rauhassa valon ja varjon leikkiä marmorilla, siveltimen vetoja kankaalla tai uppoutua väreihin ja teosten kertomiin tarinoihin.

Anu Tuominen, yksityiskohta teoksesta Oikeat väriympyrät
Anu Tuominen, Dirty colours

Värikarttoja ja käyttöesineitä

Lukiessani Anu Tuomisen olevan käsitetaiteilija päätin tietoisesti tyhjentää mieleni kaikista ennakkoluuloista ja antaa itselleni luvan kokea näyttely juuri sellaisena kuin se on (ja halutessani voisin lähteä kotiin vaikka heti). Näyttely yllätti minut täysin. Huomenna tänään on eilen -näyttelyssä oli teoksia taiteilijan uran varrelta useiden vuosien ajalta. Paitsi näyttelyn retrospektiivisyyttä nimi tuntui kommentoivan myös Tuomisen materiaalivalintoja. Kierrätysmateriaaleista koostetut isot ja pienet teokset ja kokoelmat tuntuivat yllättävän läheisiltä ja ajankohtaisilta. Värikynien pätkät, saippuakotelot, lankarullat, napit, kirjat ja patalaput muuttuivat arkisista esineistä taiteeksi. Huomasin uppoutuvani Tuomisen teoksissa toistuvaan värikartta-teemaan.

Näyttelyssä olevalla videolla Tuominen puhui siitä, miten värioppi ja erilaiset värikartat on useimmiten miesten hallitsemaa ja luomaa aluetta, sitten valtava koko seinän kattava kierrätetyistä patalapuista koostuva värikarttateos taas puhuu naisten maailmaan liittyvistä värikartoista. Patalappujen raidat voi olla sommiteltu tarkemmin tai vähemmän tarkasti ja monet on tehty jämälangoista, siitä mitä käsillä sattuu olemaan. Teoksen ripustamisessa laput ripustetaan yksitellen paikoilleen luoden samalla uusi värikartta. Tämän näkökulman kautta arkisten esineiden käyttö Tuomisen töissä sai uutta syvyyttä. Monet teokset alkoivat saamaan silmissäni feministisiä kaikuja. Arkinen ja kotoisa on monesti vaiettua ja naisten hallitsemaa historiaa. Vanhat esineet ja käsityötekniikoiden käyttö muuttuu jopa poliittisiksi teoksiksi.

Anu Tuominen, yksityiskohta teoksesta Early Morning by the Sea
Anu Tuominen, yksityikohta teoksesta Maakellari

Teokset oli täynnä pieniä oivalluksia ja arkisen kauneutta. Monesti myös vahva luontoyhteys oli havaittavissa. Usean teoksen kohdalla sydämeni sykähti ilosta ja oivalluksen riemusta. Toisaalta jotkin teokset saivat minut tuntemaan sisälläni valtavaa kaihoa. Viimeistään Sadetakki -teoksen edessä jokin sisälläni vavahti isosti. En osaa eritellä selkeästi mistä vaikuttumisessani on kyse, mutta en ole aiemmin kokenut vastaavaa taidenäyttelyssä. Teoksissa ei näkynyt enää vain teos itsessään vaan teokset muuttuivat henkilökohtaisiksi ja kuitenkin samalla jaetuiksi kokemuksiksi. Tuntui siltä kuin samaan aikaan läsnä olisi sekä nykyhetki, mennyt että tuleva.

Suosittelen lämpimästi Anu Tuomisen Huomenna tänään on eilen -näyttelyä. Sen voi nähdä Taidehallissa vielä 1.3.2020 asti.

Anu Tuominen, Sadetakki
Kulttuuri Museot ja näyttelyt Suosittelen

Ystävänpäivänä Turussa ja Niskavuorella

Turun Kaupunginteatteri Niskavuoren nuori emäntä, Minna Hämäläinen. Kuva: Otto-Ville Väätäinen.

Ystävänpäivänä matkustin mieheni mukana Turkuun. On aina hauska käydä Turussa ja erityisesti Turun Kaupunginteatterissa, jossa molemmat työskentelimme kaudella 2017-2018. Mieheni on näyttelijä ja minä puolestani työskentelin yleisötyön koordinaattorina. Meillä molemmilla on siis talo täynnä ystäviä ja tuttuja. Miehelläni oli illalla Riivaajat-monologin esitys Sopukassa ja minä suuntasin Päänäyttämölle katsomaan Niskavuoren nuoren emännän ensi-iltaa.

Turku on täynnä hyviä muistoja. Vaikka rakastan Helsinkiä, on sydämessäni aina paikka myös Turun kauneudelle. Saavuimme Turkuun ajoissa ja kävimme Kauppahallissa syömässä. Sitten veimme tavaramme hotellihuoneeseen ennen kuin mieheni lähti teatterille valmistautumaan illan esitykseen. Minä sen sijaan nautin vaahtokylvystä ja pukeuduin rauhassa ennen kuin suuntasin ostamaan ensi-iltalahjaa illan esityksen pääroolia näyttelevälle ystävälleni Minna Hämäläiselle, jolta myös sain oman kutsulippuni.

Turun Kaupunginteatteri Niskavuoren nuori emäntä, (takarivi) Ulla Reinikainen, Mika Kujala, Kimmo Rasila, Markus Ilkka Uolevi, Aaro Wichmann, Riitta Salminen ja Pauliina Saarinen (eturivi) Minna Hämäläinen, Ulla Koivuranta ja Pihla Maalismaa. Kuva: Otto-Ville Väätäinen.

Rakkaus, velvollisuus ja selviytyminen

Poikkeuksellisesti Niskavuoren nuoressa emännässä näyttämöllä nähdään talon koko kiinnitetty ensemble* eikä joukossa ollut lainkaan vierailevia näyttelijöitä. Näyttämöä hallitsee läpi esityksen upea visuaalisuus. Jani Uljaan lavastus koostuu vaaleasta puusta sekä suurista autenttisista metsäelementeistä. Avarasta tilasta piirtyy niskavuoren pytinki ja sitä ympäröivä metsä, johon kukin vuorollaan karkaa. Kalle Ropposen valosuunnittelu tiivistää tunnelman nerokkaalla tavalla. Näyttämöllä säätilat yhdistyvät henkilöden tunnetiloihin. Rakastuneen Loviisan ympärillä valo on lämmintä kuin aurinkoisena kesäpäivänä, mutta myöhemmin salamat välähtelevät ja lopulta hyytävä tunnelma saa jopa lumen satamaan sisään Niskavuoren saliin.

Niskavuoren nuori emäntä kertoo tarinan Niskavuoren taloon avioliiton kautta tulleesta Loviisasta, jolle selviää aviomiehen rakkaussuhde talon meijerska Malviinaan. Samaan aikaan Niskavuoren vanha emäntä, Loviisan puolison äiti, kuolee ja Loviisa nousee nuoren emännän alisteisesta asemasta talon täysvaltaiseksi emännäksi. Selvitäkseen sydänsurusta ja nöyryytyksestä Loviisa yrittää kovettaa itsensä ja keskittyy Niskavuoren tilan vaurastumiseen ja tulevaisuuden turvaamiseen omille lapsilleen. Niskavuoren nuori emäntä on ensisijaisesti tarina eri tavoilla vahvoista naisista, rakkaudesta ja velvollisuudesta. Voittajia ei ole.

Turun Kaupunginteatteri Niskavuoren nuori emäntä, Stefan Karlsson ja Minna Hämäläinen. Kuva: Otto-Ville Väätäinen.
Turun Kaupunginteatteri Niskavuoren nuori emäntä, Minnä Hämäläinen. Kuva Otto-Ville Väätäinen.

Minna Hämäläinen hehkuu Loviisana. Hämäläisen roolisuoritus puree suoraan katsojan sydämeen. Silmäkulmat ei jää kyynelittä, kun näytelmän viimeiset sanat lävistävät tyhjän näyttämön: ”Suuri Jumala taivaassa, anna minulle rakkautta… Anna minullekin rakkautta, anna minulle rakkautta!”

Suuri Jumala taivaassa, anna minulle rakkautta… Anna minullekin rakkautta, anna minulle rakkautta!

Esityksen jälkeen ilta jatkui ensin puheiden ja maljojen parissa teatterin harjoitushuoneessa, joka oli koristeltu kynttilöin. Tähän hetkeen kuluu tietenkin myös paljon onnitteluita ja hikisten uurastajien halauksia. Miehenikin ehti paikalle jo peseytyneenä ja rooliasusta pois vaihtaneena. Sen jälkeen karkasimme syömään kahdestaan jokirantaan ja lopulta vielä yhdyimme ensi-iltaa juhlivaan joukkoon ystäviemme kotona.

Turun Kaupunginteatteri Niskavuoren nuori emäntä, Minna Hämäläinen. Kuva: Otto-Ville Väätäinen.
Turun Kaupunginteatteri Niskavuoren nuori emäntä, Stefan Karlsson ja Minna Hämäläinen. Kuva: Otto-Ville Väätäinen.

*Teatterimaailmassa kiinnitys tarkoittaa vakituista työsuhdetta, ja ensemble tarkoittaa esitystä yhdessä tekevää ryhmää tai näyttelijäseuruetta. Vierailijat puolestaan ovat freelancereita, jotka sopivat töistä produktio kerrallaan.

Lue myös:

Humiseva harju – Rakkaus on kuin pyörremyrsky

Kulttuuri Oma elämä Ystävät ja perhe Teatteri