Patjaoljet puitiin riihessä

Kuva on netistä löytynyt museokuva riihenpuinnista. Meillä varstojen iskuri-osa oli  lyhyempi ja  liikkui joka suuntaan.

Edellisessä postauksessa kerroin, miten meidän piti syksyllä paimentaa lehmiä pelloilla, jotta ne eivät päässeet hajottamaan viljakuhilaita. Vilja niitettiin viikatteella ja osa siitä sidottiin lyhteiksi, jotka koottiin kuhilaiksi pellolle kuivumaan. Minun muistiaikana sirppejä ei enää käytetty. Puimakoneella puitava vilja kuivatettiin seipäillä.

Kun puintiaika lähestyi, lyhteet ajettiin riihen orsille lopullista kuivattamista varten. Ennen puintia riihtä lämmitettiin pitämällä kiukaassa pientä tulta useamman päivän ajan. Liian kuumaksi riihtä ei kuitenkaan saanut lämmittää, jotta jyvät eivät päässeet kypsymään. Jos oikein muistan, riihen lämmitys oli isän tehtävänä tai ainakin tai se tehtiin hänen valvonnassaan.

Puintipäivänä ylempänä jokivarressa asuva Kirsi Hilta halusi joka vuosi olla mukana riihenpuinnissa. Työt aloitettiin aikaisin aamulla. Puintipäivän aamuruokana oli aina naurisvelli, joka usein vietiin riihelle syötäväksi.

Kuivuneita lyhteitä otettiin riihen orsilta ja levitettiin riihen lattialle. Jyvät hakattiin irti varstoilla. Lopuksi olkia vielä ravisteltiin, jotta kaikki jyvät irtosivat. Puidut jyvät kerättiin talteen jokaisen puidun erän välissä. Myös oljet vietiin säilytykseen olkilatoon. Puintia jatkettiin niin kauan, että kaikki lyhteet oli puitu.

Piirros ”rusakoneesta” eli viskurista, jolla akanat ja muut roskat eroteltiin jyvistä.

Jyvät puhdistettiin akanoista ja muusta roskasta ”rusakoneella” eli viskurilla. Sitä pyöritettiin kammesta niin, että ilmavirta lennätti kevyemmän aineksen pois ja jäljelle jäivät puhtaat jyvät. Ne vietiin säilytettäviksi jyväaittaan. Jyvät jauhatettiin kylämyllyssä jauhoiksi.

Riihessä puidut oljet säilyivät pyöreinä. Niitä käytettiin patjaolkina. Oli melkein juhlapäivä, kun sai viedä litteäksi muokkautuneen patjan ulos ja vaihtaa siihen uudet, tuoksuvat oljet. Patjan päälle laitettiin vaaleat matot. Lakanoita oli käytössä vain vieraille. Tyynyt olivat höyhentäytteisiä. Peittona oli usein lampaantaljoista ommeltu peitto, jossa karvapuoli oli alaspäin ja päällinen oli ommeltu kankaasta. Sen alla oli lämmin nukkua.

Kun riihipuinti lopetettiin, viskuri, eli rusakone sai uuden tehtävän. Sillä puhdistettiin puolukoista roskat pois.

Isänisä Herman Kokko, 1867 – 1952.

Riihi toimi myös ruumishuoneena, kun kuolema tapahtui vielä kotona. Minun aikana isänisä, eli vanna, siirrettiin kuoltuaan riiheen odottamaan arkun rakentamista. Hautajaisten yhteydessä ruumissaatto lähti hevosella kotipihasta.

perhe oma-elama ystavat-ja-perhe ruoka-ja-juoma

Lehmien vapaa laiduntaminen ja syyskesän paimenpiina

1960-luvun ilmakuvaan on merkitty edellisen vuosikymmenen aikana puretut rakennukset ja rakennelmat. Tekstissä on kerrottu päärakennukseen tehdyt muutokset.

1960 luvulla otettuun ilmakuvaan olen merkinnyt teksteillä aikaisemmin pihapiiriin kuuluneet rakennukset ja rakennelmat. Sedän perheen talo purettiin ja siirrettiin noin puolen kilometrin päähän pajan ohi menevän tien varteen. Puoji ja talli on purettu muistaakseni joskus 1950-luvun lopulla. Aidattu kuja, jota myöten lehmät kulkivat metsään vapaan laiduntamisen päättymiseen saakka, ehkä 1950 luvun loppupuolelle. Paja paloi varmaan samoihin aikoinin, tarkempaa ajankohtaa en muista. Sitä ei rakennettu enää uudelleen.

Päärakennus vuorattiin ja tuohikaton tilalle laitettiin huopakate myös joskus 1950-luvun puolivälin tietämissä. Navetan vieressä oleva vinttikaivon vesi sai navetasta lisäarominsa. Ainakin minun muistini aikoihin ruokavettä jouduttiin hakemaan naapureista.

Navetta oli pieni ja nykymittapuun mukaisesti sangen vanhanaikainen. Lehmänlanta kannettiin paareilla tunkioon. Äidille oli tärkeää, että tunkio oli selvärajainen ”kakku”, jossa lanta kompostoitui tehokkaasti.

Lehmien lisäksi navetassa kasvoi useimmiten sika ja lampaita, jotka vietiin kesäksi Murtoniemeen aidattuun hakaan. Ne haettiin vasta syksyllä takaisin navettaan. Usein niistä tuli arkoja kesän aikana. Äidillä oli kuitenkin luottolampaat, joiden perässä muukin lauma saatiin kotiin.

Kesällä lehmät laskettiin kujaa myöten metsään vapaalle laitumelle. Aita kulki metsän rajassa vähän samaan tapaan kuin nykyisin viljelysmaita suojataan poronhoitoalueella poroilta. Metsän läpi kulkevilla teillä piti kaikkien muistaa sulkea liikkumista varten avaamansa veräjät, jotta lehmät eivät päässeet pelloille.

Aamulla lehmät lypsettiin ennen metsään laskemista. Iltasella kellokas toi lauman takaisin navettaan iltalypsyä varten. Keskikesän jälkeen lehmät usein kulkivat pitkiä matkoja sienten perässä. Silloin niitä väliin jouduttiin odottamaan metsästä iltayöhön saakka.

Kuvan kuhilaat on museoviraston kuvakokoelmasta. Kuvaaja on Grotenfelt Gösta ja kuva on 1900-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeneltä.

Syyskesällä, kun pellot alkoivat kasvaa uutta laihoa, meidät lapset komennettiin aamuin illoin paimentamaan niitä. Meidän piti huolehtia siitä, että ne eivät päässeet sotkemaan kuivumassa olevaa viljaa tai karkaamaan naapurin pelloille. Paimentaminen oli yksinäistä, eikä aika tahtonut kulua millään. Aina vähän ajan kuluttua huusimme äidille, paljonko kello on, joko saa tuoda lehmät takaisin navettaan.

Välillä varasimme lukemista mukaan ajankuluksi. Sen ei olisi saanut olla liian mielenkiintoista. Muistan muutamia kertoja, kun uppouduin lukemiseen liiaksi, lehmät karkasivat puskemaan nurin viljakuhilaita ja jonkun kerran laukkasivat kovaa kyytiä naapurin pelloille. Nuhteitahan siitä paimenelle tuli. Paimenessa olo ei muutoinkaan ollut mitään mielipuuhaa. Täytyy myöntää, että monesti mielessä oli kateus naapureiden lapsia kohtaan, kun näimme heidät leikeissään, kun itse olimme paimenkomennuksella.

perhe lapset oma-elama