Vauva, kyytinne on valmis!

Kaupallinen yhteistyö: Cybex

Kaikki alko tosi viattomasti. Etsin seisomalautaa Dantelle vauvan rattaisiin, päädyttiin uusimaan vaunut kokonaan. Sellasta.

Meillä on lapsilla 2,5 vuoden ikäero ja ollaan pohdittu tosi paljon meidän vaunuja ja sitä, miten lasten kanssa liikuskellaan jatkossa. Toisaalta Dante on vielä pieni ja moni on ehdotellut meille tuplarattaita. Mä oon hylännyt järjestäen nää vaihtoehdot, vaikka niitäkin on monia. On päällekkäisiä, on pitkiä malleja, joissa lapset vastakkain ja on leveitä, joissa on vierekkäin. Kaikki niistä vaikuttaa mun mielestä suoraan sanottuna vaan isolta ja hankalalta, varsinkin meidän käyttötarpeisiin. Tällä hetkellä menee helposti monta päivää, ettei käytetä rattaita ollenkaan ja jos käytetään, niin matkarattaita ainoastaan. Ensimmäinen 2-3 kk liikutaan varmaan aika hyvin niin, että olen yksin kahden lapsen kanssa rattailla liikkeellä kovin pitkiä etäisyyksiä ja sitten Dante kolkutteleekin jo kolmea ikävuotta. Mitä pidempään asiaa pohdittiin, sitä vakuuttavammin päädyttiin siihen, että mennään meidän edellisillä vaunuilla ja hankitaan niihin hyvä seisomalauta. Varsinkin kun meillä on sellainen juoksulenkkeily/pyöräilykärry, jonka kanssa voi lenkkeillä vaikka niin, että Dante istuu siellä ja vieressä on vauva turvakaukalossa, jos nyt on ehdottomasti päästävä pelkästään rattailla pidempi matka jonnekin kahden lapsen kanssa. Asutaan kuitenkin sen verran syrjemmässä, että veikkaan meidän talven liikkuvan aika paljon autoilla lasten kanssa tai sitten koko perheenä, jolloin tarvittaessa Dantelle voi ottaa vaikka matkarattaat mukaan toisen vanhemman työnnettäväks.

Katselin seisomalautoja lastentarvikeliikkeissä ja oikeestaan mikään meidän vaunuihin yhteensopiva ei vakuuttanut ihan hirveesti. Raskausryhmässämme joku kyseli Cybexin Priameista ja mä klikkailin niihin ihan mielenkiinnosta. Ja sit kävi ”Cybexit”. Sama mitä kävi turvakaukalon kanssa ja myöhemmin turvaistuimenkin kanssa. Meillähän oli MaxiCosin kaukalo (josta en niin välittänyt) ja kun saatiin kokeiluun kaverin Cybex Cloud Q aikanaan, olin aivan myyty. Palaan noihin autovälineisiin omalla postauksellaa, keskityn nyt kerranki vaan yhteen asiaan. Kävi tosiaan niin, että klikkailin Cybexin Priameihin ja harakka sisälläni rakastui tuohon ruusukultaiseen runkoon. Kävin itseni kanssa kuitenkin tiukan keskustelun siitä, että me emme yksinkertaisesti tarvitse uusia rattaita, sillä meillä on jo pätevä kulkuväline vauvalle. Ja silti eksyin ihailemaan näitä Ratinan Wauvaan, ihan silleen esteettisistä syistä. Oli muuten aika kohtalokas reissu, koska poistuin sieltä tietäen, että meille tulee Priamit.

Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta mun mielestä nää on maailman kauneimmat rattaat, piste. Mut se itsessään ei ois riittänyt syyksi hankkia näitä. Kun katselin näitä näin toisella raskauskierroksella, olin huomattavasti valistuneempi kuin viimeksi ja tiesin, mitä kipupisteitä ja mitä ajatuksia mulla oli edellisistä vaunuistamme. Ensimmäisenä hurmasi ulkonäkö. Seuraavana ja vahvemmin hurmasi käyttöominaisuudet. Antakaas kun kerron lisää.

+ Yksikätisyys & käytännöllisyys

Priamit on yksinkertaisesti sanottuna sellaiset, että niitä voi käyttää pelkästään yhdellä kädellä. Memory-napit vaunukopan reunoilla painetaan alas ja nostetaan koppa ylhäältä yhdellä kädellä. Asento on ergonominen ja koppa on helppo nostaa silloinkin, kun siellä on vauva ja sen kantaa vähän kuin turvakaukalon.

Aisan keskellä olevat kaksi nappia määräävät koko Priameita, ja ne saa kasaan sekunneissa yhdellä kädellä.

Yksikätisyys toimii myös itse rungon kanssa, nimittäin kahvaan sijoitetut kaksi nappia mahdollistavat sen, että yhdellä liikkeellä aisa painetaan alas ja toisella vaunut taitetaan kasaan. Menee 3 sekuntia ja runko on litteänä ja valmiina auton takakonttiin. Aisaa voi nostaa vaikka kuinka korkeeksi yhdellä napin painalluksella. Jarru, aisan säätö, kaikki toimii kuin unelma.Yksikätisyys pätee myös istuinosan kallistuksissa ja kasauksessa. Istuimen korkeus on muuten suunniteltu täydellisesti niin, että se on täydellinen standardikorkuiselle pöydälle, eli ravintolassa tms. lapsi yltää rattaissa hyvin syömään tarvittaessa. Ja nehän oikeesti pysyy pystyssä itekseen kasattuna, joten ne kulkee helposti mukana myös vähän täydemmässä bussissa tai junassa. Ainiin, ja näissä saa päälle kaksipyörätoiminnon, jolloin niitä voi käyttää vain isojen takapyörien varassa, esimerkiksi jos se on helpompaa tietyssä maastossa.

Memory-napit: Paina nappia, nappi jää pohjaan, nosta koppa yhdellä kädellä ilmaan ja kanna kuin turvakaukalo. Sama pätee istuinosaan.

+ Renkaat

Meillä oli jo ennen järeet pyörät vaunuissa, mutta nää on ihan eri tarina. Jousitetut pyörät on ku unelmat liikkeessä. Menee tiheässä ruohikossa, sorakivillä, mukulakivillä ja vähän rämeikössäkin huoleti, mutta tuntuu höyhenenkevyeltä asfaltilla. Nää rullaa eteenpäin kuin unelma. Renkaat on myös erittäin helppo lukita halutessaan, toisin kuin edeltäjissämme. Kysyin Wauvassa renkaiden takuusta jos niille käy jotain. Myyjä ei osannut vastata asiaan, koska ei oo kuulemma kuullut, että ikinä kävisi mitään. Näin parin kuukauden kokemuksella en oikeastaan ihmettele.

Renkaat lähtee myös todella helposti irti tarvittaessa, jolloin rungon saa entistä pienempään tilaan esim. autossa. Myös etupyörät menee lukkoon todella helposti ja vaivattomasti, mikä on hyvä juttu hankalammassa maastossa.

+ Laatu

Sen vaan tuntee Priameissa ihan kaikessa. Kaikki on mietitty ja hiottu loppuun ja kaikki on niin viimeisen päälle suunniteltu ja toteutettu, että ei ole mitään poikittaista sanaa. Rungon viimeistely on kätevää ja helppokäyttöistä. Iso kori alhaalla menee magneetilla kasaan, kun siellä ei ole mitään, eikä lerppaa tyhjänä. Koriin mahtuu hirveesti tavaraa ja iisisti vaikkapa meidän matkarattaat. Vaikka silmät puolitangossa taittelisi runkoa, se menee just eikä melkein oikein ja vie tosi vähän tilaa, koska menee niin litteäksi ja vaunut tottelevat käyttäjää kuin ajatuksen voimalla.

Tilava tavarakori menee auki helposti ja kasaan magneetilla, eli riittää kun sitä hieman hellästi tuuppaa jalalla kasaan.

Vaunukoppa on ihan omaa luokkaansa. Ensinnäkin, sen saa halutessaan helposti litteeksi. Meillä on valtava auto, joka on hankittu just lapsiperheen arkea silmällä pitäen sillä ajatuksella, että sinne mahtuu koko elämä ja vähän päälle. Mutta, nää vaunut mahtuu koppineen päivineen meidän Kirppuun, kaksipaikkaiseen pikkuautoomme. Vaunukopan saa napsautettua kasaan, jolloin se ei vie autossa juurikaan tilaa. Memory-napit käsittelin jo yllä, mut näissäkin laatu on ihan mieletön. Napsahtaa selkeesti ja kunnolla, mutta on huomaamattomat ja toteutettu kauniisti sivussa. Noi patjat on niin pehmoiset ja laadukkaan oloiset, että itsekin haluaisin kiivetä koppaan nukkumaan. Panorama-ikkuna mahdollistaa sen, että vauva voi maata rattaissa vaikka masullaan ja tuijotella ulos ja lämpimällä vaunuja pystyy tuulettamaan aika tehokkaasti tämän avulla. Kankaat tuntuu ylellisen laadukkaalle, vaunukoppa on tehty supersuojaavaksi tuulelta ja viimalta isolla kuomullaan enkä enää edes keksisi mitä tuossa voisi enää tehdä paremmin.

”Panorama”-ikkuna, jolla saa tuuletettua ja avattua vauvalle näköalaa enemmän.

Nää patjat on aivan älyttömän pehmeät, paksut ja mukavantuntuiset. Patjat on 100% puuvillaa.

Vaunut pysyy pystyssä taitettuna tarvittaessa (kätevää esim. bussissa tai junassa) ja taittuva vaunukoppa menee helposti ihan pieneenkin autoon. Meidän kaksipaikkainen avoauto oikeassa alakulmassa, yläkulmassa iso maasturi. Vaunukopan taittuminen käy helposti mekanismin avulla, mutta se on tosi järeästi paikallaan aukinaisena.  

Kaikessa mihin koskee, tuntuu viimeistely ja laatu, joka on ihan ensiluokkaista. Jopa niinkin pieni asia kuin sadesuojat. En käyttäny edellisissä vaunuissamme kertaakaan, koska se oli musta tosi ärsyttävä, liimaantu itteensä ja oli hankala pukea päälle. Tässä tää on kuin silkkiä ja liukuu vaivatta paikalleen.

+ Istuinosa

Tää ei ole välttämättä markkinoiden kaunein istuinosa, mutta my God tää on kätevä. Tämä menee täysin vaakatasoiseen asentoon, niin, että meidän 95-senttinen pikkumies mahtuu nukkumaan siinä huoleti tällä hetkellä. Pieni ja kevyt istuinosa onkin ihan supertilava ja lapsi viihtyy siinä erittäin hyvin vielä näin melkein 2,5-vuotiaana. Mikä parasta? Sitä ei tarvii nostaa pois vaunuja taitellessa. Nää kääntyy kasaan näppärästi, yhdellä kädellä ja parilla napinpainalluksella yhdessä tuon istuinosan kanssa. Ja vie tilaa ihan vaan muutaman sentin enemmän kuin pelkästään rungon taittelemalla. Halleluja.

Tuossa yllä rattaat on istuvassa asennossa, puolimakaavassa ja täysin makaavassa. Melkein metrin mittainen lapsi mahtuu kevyesti nukkumaan tuolla päikkärit ihan kunnon vaakasuorassa asennossa. Kuomun saa auki isoksi, mikä tuo tosi reippaasti peittävyyttä. Sekä istuinosassa, että vaunukopassa on taiteltava tuulensuoja, jota on helppo virittää haluamaansa asentoon ja vaunukopassa ei oikeastaan tarvii vaunuverhoa lainkaan, koska suojia saa nostettua ja laskettua tosi kätevästi niin, että niiden väliin jää ehkä 5 cm rako. Myös istuinosan taittelu käy yhdellä kädellä yhdestä vivusta ja istuinosa nousee memory-nappien avulla yhdellä kädellä.

+ Seisomalauta

Jos ruusukultainen runko jousitetuilla renkailla ja kaikilla näppärillä toiminnoilla ei vielä olisi myynyt mulle noita vaunuja, niin seisomalauta olisi sen tehnyt. Nimittäin tässä on paras mun kokeilema seisomalauta. Iso, muttei pyöri jaloissa. Vakaa ja hyvin eteenpäin liukuva. Dante mahtuu seisomalaudalla seistessään aisan ”ali” tuonne vaunukopan luokse, jolloin voi katsella vauvaa, mutta ennen kaikkea ei ole mun tielläni seisomalaudalla, vaan pääsen kävelemään lähellä aisaa enkä hankalassa asennossa. Tilaa on hyvin seistä, eikä lauta heilu yhtään.

Kun lapsi tulee kyydistä, nousee lauta pois tieltä itsekseen nauhamekanismin ansiosta. Tää oli itse asiassa hauska. En tiedä minne tungettiin meidän käyttöohje, kun seisomalauta toimitettiin, ja laitettiin tää kokeilun vuoksi kerran kiinni näihin kun mentiin kauppaan. Mietin ja ihmettelin, että miten se nousee sieltä (asia oli demonstroitu Wauvassa) enkä millään keksinyt. Tässä vaiheessa Cybexin tuotteiden tuntemista oon jo ymmärtänyt sen, että jokainen asia on loppuun harkittu, joten tässäkin on varmasti joku selkeä homma. Pyöriteltiin tota narua ja ihmeteltiin. Naurettiin toisillemme, että me ollaan vaan liian tyhmiä. Puolen tunnin päästä mieheni koki älynväläyksen ja asensi seisomalaudan oikein. Ja kyllä, se nousee nätisti pois häiritsemästä heti kun lapsen paino nousee pois sen päältä.

+++ Esteettisyys

En voi olla kirjoittamatta tästä. Mä oon tosi esteettinen ihminen ja käyttöesineissäkin rakastan sitä, jos laadun ja toimivuuden lisäksi ne käyttöesineet on kauniita. Ja en vaan tiedä kauniimpia rattaita. Näissä on ruusukultainen runko. RUUSUKULTAINEN. Jousitukset on ruusukultaa ja detaljit kaikin puolin niin kauniita. Kankaassa ei ole ylimääräisiä saumoja, patjat on ylellisen näköisiä ja toi nahkaviimeistely? No se kruunaa kaiken. Kun vauvan kanssa vaunuja käyttää jokaikinen päivä, niin ei se kyllä miinus ole, että joka käyttökerralla on vaan fiiliksissä siitä, että noi on vaan niin kauniit. Vitsailin miehelle, että meidän on ehkä pakko hankkia lisää lapsia ihan vaan sen takia, että näitä sais käyttää pidempään 😀 En usko, että voisin kyllästyä näihin yhden lapsen aikana. Ihan kaikki noista jousituksista tuohon vöiden kiinnikkeeseen on vaan niin kauniisti toteutettu.

Jos jossain asiassa on tehty kompromissi esteettisyydessä, siihen on joku erittäin käytännöllinen syy. Esimerkiksi näissä kuvissa vilahtaa istuinosassa hieman hopeista sisävuorta. Vuori pitää paremmin lämpöä vaunujen sisällä talvella ja samalla heijastaa aurinkoa ja lämpöä kesällä pois.

Kaikkien näiden erityisominaisuuksien lisäksi näihin saa vieläpä talveksi etupyörien sijaan sukset kiinnitettyä. Kyllä, sukset. Ei oo vielä käyttökokemusta, niin en sano asiasta vielä mitään, mutta enpä oo nähny markkinoilla muita moisia. Suoraan sanottuna, ainoa mitä mulle tulee mieleen näistä, mikä voisi olla vielä parempaa ois se, että nää työntäis itsensä. Oh but wait! 😀 Nää ei sitä tee, mutta Cybexiltä tuli just maailman ensimmäiset ”sähkövaunut”, eli ePriam. Jep, luitte oikein. Jatkossa Priameita saa siis sähkominaisuuksin, jotka mm. hidastavat rattaita alamäessä, auttavat työntämisessä ylämäessä ja vaikeassa maastossa. Ei, rattaat eivät rullaa karkuun jatkossa sähköpotkulaudan vauhdilla, vaan älykkäät sähköominaisuudet helpottavat käyttöä ja toiminto toimii vaan tietyissä vauhdeissa ja jos toiminnon laittaa päälle.Toiminnon saa päälle jalalla nappia painamalla. ePriamit lanseerattiin juuri ja olisin kovasti halunnut olla paikalla Tukholmassa viime viikolla, mutta toi typerä keuhkoputkentulehdus esti mun matkan täysin. Käykää kattomassa video ja toiminnot Cybexin sivuilta jos kiinnostaa, on aika cool! ePriamit tulee markkinoille ens kuussa ja on jokusen satasen kalliimmat kuin Priamit.

Mä oikeesti mietin tosi pitkään miten saan miehen suostumaan ostamaan uudet vaunut, kun meillä on jo toimivat kotona. Turha huoli, se näki nää kerran ja oli aivan yhtä fiiliksissä. (Voitte ihan itse arvata kuka meillä näitä yleensä taittelee autoon :D) Jotenkin kun meillä on kaikki vaatteet ja muut vielä Dantelta vauvalle, niin ei tuntunut ees pahalta sitten tehdä yhtä tällaista uutta isompaa hankintaa. Olikin ihan mieletön onni, että Cybexillä oltiin kiinnostuneita yhteistyöstä näiden tiimoilta, sillä nämä olisi tulleet meille joka tapauksessa.

Mä yritin miettiä ihan tosi lujasti sitä, mitä näissä vaihtaisin tai tekisin toisin. Yksi ainoa ”miinus” mulle tuli mieleen. Juomatelineen paikka oli mun mielestä ensin vähän outo, kun se tulee tohon vaunukopan viereen kiinni, eikä mihinkään siihen omien käsien ulottuville. Ihmettelin vähän ja mietin, voinko olla vaan niin hölmö, etten osaa kiinnittää sitä johonkin oikeaan paikkaan. Kävin taas Wauvassa kyselemässä. Ihan oikein on, mutta en vaan ajatellut tarpeeks pitkälle. Toi on nimittäin sellaisella korkeudella, että äiti yltää siihen helposti, mutta niin yltää myös istuinkopassa istuva taapero, istuessaan kummin päin vaan. Aivan. Mä ihan oikeesti tunnen itseni välillä tyhmäksi näiden käyttäjänä, kun näissä on mietitty kaikki mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi.

Priameja saa erivärisinä ja niissä on perusvärien lisäksi tarjolla kauniita kuoseja. Mä halusin ihan vaan mustat, koska näissä toi ruusukulta pääsee ihan eri tavalla oikeuksiinsa. Runkoja saa myös kromisena ja täysmustana halutessaan. Meillä on näissä vaunukoppa ja istuinosa, mutta välivaihtoehtona on myös Lite Cot -koppa. Siitä ei ole kuin hipelykokemuksia, kun mentiin tällä perinteisellä setillä, joka tuntui meille sopivimmalle. Hintaa yhdistelmällä runko + istuinosa + vaunukoppa on n. 1500 €. Omien kustomointien perusteella hinta elää hieman, tuo ruusukulta on esimerkiksi muita hippasen kalliimpi.

Meillä kun on Cybexin turvakaukalo myös, niin yhdistelmä on erittäin helppo, mutta Priameihin saa adaptereita muillekin kaukaloille. Joskin en voi tarpeeksi suositella tota Cybexin Cloud Z-kaukaloa, jos haluaa oikeasti erinomaisen hyvän kaukalon.(Kirjoitan Danten istuimesta ja vauvan kaukalosta omassa postauksessa, ettei tämä mene aivan liian pitkäksi 🙂 

Mä en malta odottaa, että pääsen käyttämään näitä ihan vaunukopan kanssa urakalla. Ollaan tässä nyt pari kuukautta sitten nämä kasattu ja käytetty kauppareissuilla ja muuten vaan, Dante on päässyt totuttelemaan seisomalautaan ja viihtynyt istuinosassakin jo jonkin verran. Saa nähdä tuleeko riita, kun tajuaa, että nää on vauvan 😀 No, toisaalta tuo viihtyy niin hyvin seisomalaudalla, että ehkä vauva saa majailla ihan rennosti tuolla vaunukopassa.

Onko Cybexin tuotteet ja Priamit teille tuttuja?

Kommentit (32)
  1. Moi!

    Harkinnassa toivottavasti pian alkunsa saavalle vauvalle on ollut Stokken Trailzit ja nyt ilmeisesti nämä. Asumme pienellä paikkakunnalla ja lenkkimaastot olisivat niin asfaltilla kuin hiekassa, mahtavatkohan pelittää miten ja etenkin lumessa? Epäilen, ettei saada Stokkeja meidän autoon mitenkään.

    1. Hiekassa ja soralla nää rullaa hyvin, lumessa ei tosiaan olla päästy testaamaan, mutta en usko että on hankaluuksia. On kevyemmät kuin Trailzit heittämällä työntää ja rullaa paremmin. Kasaan taipuu aivan eri tavalla ja meillähän oli Trailzien kanssa Mazda CX-5
      Mahtu siihen, mut muuta sinne ei juuri mahtunutkaan mukaan. Se vaunukoppa on iso. Tää on aivan yhtä tilava kylläkin. Tän plussa on myös paljon parempi liikuteltavuus, Tralzissa pitää nostaa sivuilta kaksin käsin. Kyllä mä näistä ottaisin Cybexit, tai no, otinki 😀 vaikka myös Trailzit on todella hyvät rattaat, nämä vaan mun mielestä paljon paremmat vielä 🙂

  2. Ah mikä valintojen mahdollisuus, kun ei tartte ostaa tuplia! Ihanat!

    1. Nojoo, mä en vaan osaa jotenki ajatella käyttäväni tuplia, niin mennään tällä 🙂

      1. Sama homma täällä viime vuonna; sama ikäero kuin teiän lapsilla eikä hommattu tuplarattaita. Vanhempi lapsi oppinut hyvin kävelemään pitempiäkin matkoja. Istuisi varmaan vieläkin rattaissa jos olis ollu mahollista; mielestäni lasten ei tarvitse istua rattaissa vaan olla liikkeessä mieluummin.

        1. Larppa, Heh niin siis, kaksoset, joten siksi tuplat 😀 Ei ihan niin nopeasti oppinut itse kävelemään 😉

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *