Onnellisten perheiden kanavat, tai eiku..
Katson paljon televisiota, pakkohan se on myöntää ihan suoraan. Varsinaisten ohjelmien sijaan televisiosta tuntuu kuitenkin tulevan paljon enemmän sitä täyteroinaa, nimittäin mainoksia. Ihan rehellisiä mainoksia, jotka suoraan myy jotain. Nyt ei siis puhuta paljon hälistystä piilomainonnosta josta monia bloggaajia syytetään.
Tai ei pitäisi, puhua mutta laitan lusikkani tähän soppaan ja väitän, että mainokset eivät ole puhtaita pulmusia nekään.
Mainoksiin ujutetaan nimittäin myös piilomainontaa joka on se mainoksen varsinainen voima.
Harvinaisen ärsyttäväksi mainossloganiksi on mieleeni iskostunuhe Onnellisten kanavien perhe jolla MTV3 mainostaa kanavapakettiaan. Slogan kääntyy helposti Onnellisten perheiden kanava- muotoon sillä mainonta tukee mielikuvaa. Isät äidit lapset kertovat mitä juuri he katsovat ja kun tämä vielä liitetään kotona olemiseen ja päivärytmeihin ”koulun jälkeen”, ”vaimon kanssa”, on soppa valmis. Osta maikkarin kanavapaketti, saa onnellisempi perhe! Aika kärjistettyä vai? No näin se kuitenkin toimii.
Maikkarin kanavapaketti on vain yksi helppo esimerkki. Mainoksilla myydään ennenkaikkea mielikuvia, ideaaleja, ei niinkään tuotteita. Joitain asioita on lähes pakko omistaa (hammasharja,puhelin,vaatteita,pesuaineita yms) joten niiden ylitsevuotava mainonta ei sinänsä ole välttämätöntä. Kun pesuainetta myydään sillä että elämä voi olla vaikka kuinka riehakasta ja silti vaatteet loistavat aina puhtaana, kaupassa valitsee ehkä kokemusrikkaan elämän nostamalla hyllystä pesuainemerkin x. Kun Venuksen höyliä markkinoidaan biitsi pimuilla ja läheisyydellä peiton alla on mielleyhtymä valmis.
Kun siis rantataan siitä kuka ja mitä markkinoidaan tai myydään blogitekstissä ja onko se piilomainontaa, voitaisiin muistaa, että koko yhteiskuntamme pursuaa mainoksista eivätkä ne ”rehelliset” mainoksetkaan ole pulmusia. Toki mainonta pitää blogeissa ilmaista ja niin suuri osa tekeekin, mutta samalla kun luetaan pilkusta pilkkuun blogeja, saatetaan ottaa vastaan lehtien ja tellun mainokset ihan suorilta käsin. Unohtuu kriittinen medianlukutaito. Tai puhutaanko siitä, kuinka Iholla-sarja toimi loistavana, kuukausien mittaisena buffauksena Heli Kajon levylle? (ps. Heli on ihana)
Ripsiväri mainoksissa käytetään usein tekoripsiä.Se lukee siellä pikkupräntillä mutta kukapa sitä huomaa. Mainoksissa narrataan ja kovasti. Pahemmin kuin blogeissa hei.
Loppuun lusikoikaamme Elovenaa, sillä ratkee riidatkin.
Tarpeeksi vuodattaneena, journalismiin ja mainonnan voimaan ihastuneena, Eve.