Busted!
Sosiaalinen media pääsi ähäkutti juksaamaan!
Loin viime syksynä Instagramiin tilin, jonka tarkoitus oli jakaa työelämään ja erityisesti osaamiseen liittyviä vinkkejä. Koska olin itse käynyt tuoreekseeltaan tuolloin läpi puolen vuoden työttömän ajanjakson, lähetellyt useita työhakemuksia ja lopulta oivaltanut niitä juttuja mitkä työnhaussa toimii ja mitkä taas ei, niin tiesin et täs on käsillä jotain semmoista osaamista, josta vois olla hyötyä myös muille. Sain sitä paitsi lopulta työpaikankin, eli jotain tein varmasti oikein.
Ryhdyin muitta mutkitta buustaamaan kyseistä tiliä IG:ssä ja toivoin tietty valtavaa suosiota, jotta tää mun aihe ”osaamispohjaisesta CV:stä” olis huomattu. Suosion tai pikemminkin kysynnän mittareina mulla oli ne kuuluisat tykkäykset ja seuraajat. (I know…jälkiviisas on hyvä olla…)
Vaikkakin sain hyvää palautetta ja kiitosta, niin jotenkin se tekeminen siitä sitten vain lyssähti.
Mutta miksi?
Ensinnäkin taisin uskotella itselleni jotain vähän sen suuntaista, että ”kyllähän ne kiinnostuneet löytää tilin, kun vaan käytän oikeita hastageja.”
Ei. Paljon muutakin pitää tehdä.
Toisekseen ne tykkäykset eivät oikeastaan kerro mitään siitä, että olisiko kyseisestä aiheesta ainesta oikeesti bisnekseksi saakka, sillä ihmiset tykkää kuvista eri syistä. Toinen painelee menemään tykäten joka kuvasta jättäen varsinaiset tekstit lukematta, kun taas toinen lukee ja kiinnostuu, mutta ei koskaan paina tykkää (tai mikä sydän nappi onkaan..) painiketta. Koitapa siitä sitten tehdä tulkintasi.
Kolmanneksi. Instagram ei oikeesti kata kaikkia potentiaalisia asiakkaita. Sen käyttö lisääntyy, mutta oliko se kuitenkaan kanavana sellainen, josta sain oikean kuvan palveluni kiinnostavuudesta ihmisten keskuudessa? Ei oikeastaan.
Luultavasti mun olisi kannattanut testata näitä juttuja niiden ihmisten kanssa, jotka oikeesti olisivat olleet työttömiä ja oikeesti olisivat tartteneet jeesiä. Kyllähän itsekin työttömänä surffasin IG:ssä, mutta en kuitenkaan työnhakuvinkkien hamstraamistarkoituksessa. Niitä etsin itse asiassa LinkedInistä.
Eli mitä tästä opin? Mikä asiakas tai kohderyhmä, mieti ja eti oikeesti oikea kanava. Muuten sun päätös mahdollisen bisneksen kannattavuudesta on ihan huuhaata.
Loppuun haluaisin kuitenkin todeta, että silloinen IG kanava toi kuitenkin monia hyviäkin asioita. Sain hyviä kontakteja ja erityisesti virtuaalisesti tuli tutustuttua aika huippuihin tyyppeihin!
Onnistunut kokeilu siis tämäkin.
Tässä vielä loppuun tilastokeskuksen statistiikkaa eri sosiaalisen median kanavien käytöstä eri ikäluokissa:
(Lähde: Tilastokeskus, Vapaa-aikatutkimus 2017)
Artikkelin kuva: Pixabay.