Anna Kontulan Pikkuporvarit – pohdintaa aikamme hengestä

***

Tunnettu vasemmistopoliitikko Anna Kontula kurkistaa pamfletissaan pikkuporvarilliseen mielenmaisemaan. Pikkuporvarillisuuteen kuuluu Kontulan mukaan usko siihen, että kaikki on hallittavissa ja lokeroitavissa, ja mikäli jokin on hallitsematonta tai lokeroiden ulottumattomissa, se on pelottavaa, kieltämisen ja kitkemisen arvoista. Pikkuporvarillisuuteen kuuluu läheisesti myös mukavuudenhalu ja häiriöttömän elämän tavoittelu. Siihen kuuluu tehokkaan ihmisen ihannointi ja pyrkimys olla mahdollisimman hyvä työntekijä. Siihen kuuluu kunnollisuus, toksisen puolelle lipsuva terveyskulttuuri sekä itsensä pitäminen edustuskelpoisena.

Pikkuporvarillisuuden primus motor on hallinnan tuoma turvallisuuden tunne. Itse asiassa koko pikkuporvarillisuus, syvemmässä mielessä, ehkä voitaisiinkin tiivistää pyrkimykseksi kohti paremmin hallittua suojattua ja ennakoitavaa elämää. Päästäkseen pelosta näkee pikkuporvari vaivaa ja on valmis huomattaviinkin uhrauksiin.

Kontula aloittaa kirjansa katsauksella historiaan ja tuo esimerkein esiin mikä on ollut mm. taiteilijoiden asema pikkuporvarien kritiikissä ja miten 1800-luvun loppupuolella kritiikki politisoitui työväenluokan nousun myötä. Kontula nostaa esiin myös kiinnostavaa pohdintaa pikkuporvarillisuuden yhteydestä fasismiin, miten luokkalaskua pelkäävä pikkuporvaristo näki Hitlerin valtakunnassa kaipaamansa vakautta, työtä ja vaurastumisen mahdollisuuksia.

Pikkuporvarillisia pistoksia sisimmässä

Pikkuporvarilliset ja keskiluokkaiset piirteet ovat yleisiä, ja varmasti jokainen kirjan lukija tuntee osuman itsessään. Minäkin tunsin. Kirja on yhtä pistävä, joskin syvemmälle yhteiskuntakritiikkiin painottuva ja vähemmän humoristinen, kuin Instagramissa suosituksi tullut Vainkeskiluokkajutut-tili. Pistosten tuntuminen kirjaa lukiessa on ihan okei, ei siitä tarvitse olla heti huolissaan. Kuten Kontulakin kirjoittaa, “On hyvää ja luonnollista, että ihmiset pyrkivät huolehtimaan omasta ja läheistensä turvallisuudesta ja hyvinvoinnista.” Pyrkimys on hyvä niin kauan kunnes se liikkuu niille vaarallisille vesille, joissa luottamus muita ihmisiä kohtaan heikentyy tai joissa omat tavat elää ja toimia nähdään ainoina oikeina tapoina, normeina, joita noudattamattomia ihmisiä pitää paheksua ja alentaa.

Pikkuporvarillisuus on vaarallista juuri tämän ekspansiivisuutensa takia: Se ei tyydy elämään ja antamaan toisten elää, vaan pyrkii rajaamaan kaikkien elämän sellaisiin raameihin, jotka se kenties itsekin täyttää vain vaivoin ja joita muut eivät ehkä lainkaan allekirjoita. Se pyrkii määrätietoisesti ulottamaan omat käsityksensä ja arvostuksensa yleiseksi säännöksi, jota myös kaikkien muiden tulee noudattaa – rangaistuksen uhalla.

Pamfletti herättää ajattelemaan

Kontula tuo teoksessaan esiin näkökulmia, joita ei julkisessa keskustelussa liian usein kuulla. Silmiä avaavaa oli esimerkiksi huomio siitä, miten lihavuutta pidetään erityisen tuomittavana ja miten se nähdään laiskuutena. Mediassa tuodaan usein esiin epäterveellisten elämäntapojen ja ylipainon aiheuttamia kustannuksia yhteiskunnalle. Samaan aikaan työnteon terveysriskejä, niistä aiheutuvia seurauksia tai juurisyitä ei käsitellä läheskään vastaavalla medianäkyvyydellä, vaikka työperäinen masennus on tällä hetkellä keskeisimpiä syitä sairauseläkkeisiin.

Pikkuporvarillisuus syntyy aste-erosta, siitä, miten välineellistä tekemisen tapaa painotetaan itseisarvoisen kustannuksella. Kyse on eräänlaisesta nyrjähdyksestä, jossa hyödyllisyysajattelu täyttää ihmisen koko valveillaoloajan. Välinearvon poikkeuksellinen hallitsevuus muodostaa sillan pikkuporvarillisen mielenmaiseman ja kapitalistisen tuotantomuodon välille.

Kirja toimi myös erinomaisena jatkumona itsessäni heränneeseen kritiikkiin liittyen yleistyneeseen tehokkuusajatteluun. Eri kanavissa keskusteluja vie eteenpäin ajatus siitä, miten ihmisen tulee suorittaa töiden lisäksi asioita myös vapaa-ajallaan, tehdä asioita välineellisesti jotain muuta (usein työhön liittyvää) tarkoitusta varten: harrastaa liikuntaa, jotta olisin työkykyinen ja ahkera työntekijä tai vallalla olevaan kauneusihanteeseen sopivamman näköinen, opiskella jotta voisin edetä urallani, meditoida jotta saisin parempaa keskittymiskykyä työhön. Kävin itsekin tällä polulla, ja varmasti otan harha-askelia edelleenkin. Tehokkuusajattelu tuntuu sisäänrakennetulta ajattelutavalta ja suoriutuminen asioista ihmisarvon mittapuulta meidän yhteiskunnassa. Minäkin mittasin ja vertailin, tunsin huonommuutta, yritin enemmän, suorittaa vapaa-ajallakin, vain päätyäkseni törmäykseen seinän kanssa. Tein asioita aamusta iltaan aivan muista syistä, kuin siitä että olisin pitänyt tekemistäni asioista.

Pikkuporvari ei alista välineellisyydelle vain aikaansa ja voimavarojaan, vaan itsensä, kokonaan. Kun perinteisesti identiteetin ja itseisarvoisen toiminnan alueelle mielletyt ominaisuudet saavat taloudellisen arvon ja niitä hyödynnetään omaisuuden kasvattamisessa, puhutaan inhimillisestä pääomasta. Kyse on itsen ymmärtämisestä ainakin osin välineenä – omaisuutena, jonka arvo mitataan sen “tuottavuudella” ja johon on järkevä tehdä “investointeja”.

Kontula kirjoittaa napakasti, tarkasti ja suurentelevasti. Huomiot aikamme hengen tilasta tuntuvat välillä jopa kivuliaan osuvilta.

Pikkuporvarit aiheutti halun kirjata talteen monia lainauksia ja herätti itsetutkiskeluun. Lyhyydestään huolimatta kirja antaa paljon ajattelemisen aihetta. Lämmin suositus minulta tälle kirjalle. Lue ja pohdiskele pikkuporvarillisuutta!

194 s. | Into kustannus 2021 | Kannen suunnittelu Emmi Kyytsönen | Arvostelukappale saatu kustantajalta

kulttuuri uutiset-ja-yhteiskunta kirjat syvallista

Tove Ditlevsenin Nuoruus

***

Kööpenhamina-trilogia jatkuu toisella osalla Nuoruus, joka nimensä mukaisesti johdattaa lukijansa nuoruuteen ja samalla 1930-luvun loppupuolelle ei vain ympäröivän maailman, mutta myös kasvavan nuoren näkökulmasta keikkuvaan aikakauteen.

Minä-kertoja Tove on tullut jo työtätekevään ikään, ja Nuoruuden aikana hän joutuu kokeilemaan opintojen jatkamisen sijaan siipiään monissa työpaikoissa, vanhempiensa päätöksestä. Töiden ohella hän käy kotiintuloaikojensa puitteissa ystävänsä kanssa ulkona, hyvästelee nuoria miehiä alaovella ja kuuntelee äitinsä painostusta mennä vihille milloin kenenkin miehen kanssa. Tove pelkää tavallisuutta. Hän ilahtuu kaikista signaaleista – tulivat ne sitten ikäisiltään ihmisiltä tai huomattavasti vanhemmilta miehiltä – jotka osoittavat hänen olevan jotain muuta, erityistä.

Nuoruus on vain väliaikaista, haurasta ja ohimenevää. Se täytyy käydä läpi, muuta merkitystä sillä ei ole. (154)

Kirja tekee eläväksi nuorelle ominaisen kotoa lähtemisen halun ja rehvakkuuden, mutta myös epävarmuuden. Tove odottaa täysi-ikäisyyttä, havaitsee vanhempiensa vanhentumisen, janoaa vapautta ja kulturelleja keskusteluja. Ditlevsen osoittaa myös, miten nuoren osa on olla ainaisen paheksunnan kohteena työpaikoilla, kotona, aikuisten silmissä. Johtuisiko tämä siitä, että tytöstä kirkkaana paistava nuoruus ja keskeneräisyys saa vanhemmat ihmiset ymmärtämään oman elämänsä rajallisuuden sekä vanhenemisen?

Viime osassa hapuillen runoja kirjoittanut lapsi jatkaa nyt nuorena kirjoittavan suuntansa etsimistä. Hän tuskailee tilan puutetta, tuoden esiin melko universaalejakin kirjoittavien naisten jakamia ajatuksia:

Mutta toivon että minulla olisi paikka jossa voisin harjoitella oikeiden runojen kirjoittamista. Haluaisin huoneen jossa olisi neljä seinää ja ovi jonka saa kiinni. Huoneen jossa olisi sänky, pöytä ja tuoli, kirjoituskone tai lehtiö ja lyijykynä, ei enempää. Niin, ovi jonka saisi lukkoon. (185)

Edelleen Ditlevsenin kerronta ihastuttaa minua. Se on täynnä pieniä arkisia kummallisuuksia, nuoren silmin tehtyjä havaintoja. Hyviä esimerkkejä ovat se, kun sana kunnollinen on nuoren Toven mielestä ”harmaa kuin sateinen taivas jonka läpi yksikään hilpeä auringonsäde ei tunkeudu” tai se, kun Tove ensimmäistä kertaa rakasteltuaan suhtautuu puuhaan niin mutkattomasti ja välinpitämättömästi, että minua melkein naurattaa. Vaikka kirjan riveillä näkyy yhä niukkuus ja hankalat ihmissuhteet, ovat ne kirjoitettu myös lämpimän humoristisella otteella.

Kuten nuoruus elämänvaiheena, on se kirjanakin tunnelmaltaan odottavainen. Teosta ei vedä eteenpäin juoni, vaan nuoren ihmisen sisäinen puhe ja havainnot ympäröivästä maailmasta sekä omasta kirjoittajuudesta. Kirjan loppua kohden Tove pääsee julkaisemisen ihanaan makuun. Jään itse yhtä malttamattomana kuin Tove odottaa aikuisuuttaan odottamaan trilogian viimeisen osan suomennosta. Tämä toinen osa oli jopa parempi kuin edeltäjänsä. Luin kirjan heti Pirkko Saision omaelämäkerrallisen trilogian aloittavan Pienin yhteinen jaettava-kirjan jälkeen, ja näissäpä oli yhteneväisyyksiä teemoiltaan: kirjoittajuuteen herääminen nuorella iällä, tahto olla muuta kuin tavanomainen. Jatkan Saision trilogiaa mahdollisimman pian ja rohkenen suosittelemaan sitä Ditlevsenin trilogian ystäville!

Tässä linkki aiempaan julkaisuuni trilogian ensimmäisestä osasta Lapsuus.

Ovatko Tove Ditlevsenin omaelämäkerralliset teokset tulleet sinulle jo tutuiksi?

191 s. | Schildts & Söderström, 2021. | Alkuteos Ungdom, 1967. | Suomennos Katriina Huttunen | Lainattu kirjastosta.

kulttuuri kirjat