Anne Swärdin Jackie
Kaiken alkupisteenä ja tuhoisan tapahtumaketjun aktivoivana voimana Swärdin uusimmassa teoksessa on junamatka Skånesta Tukholmaan. Nuori nainen, joka valehtelee nimekseen Kennedyltä lainaten Jackie, tapaa valkoiseen t-paitaan pukeutuneen miehen tuolla junamatkalla ensi kertaa, eikä tiedä juuri aloittaneensa myös toisen matkan, kohti kärsimystä.
Alkuun Jackie tutustuu uuteen kaupunkiinsa nauttien pimeistä kaduista, asuu neitsytkamarissaan, käy krokii-tunneilla, hivuttaa öisin auki postiluukkuja. Hän löytää tiensä nimettömäksi jäävän miehen luo, astuu koruttomaan ullakkoasuntoon ja miehen elämään, tavattoman rohkeasti luottaen. Mies on kiehtova ja itseensä kietova. Jackie tuntee voimakasta vetoa mieheen, jonka ullakkoasunto vetää magneetin lailla hänet sinne, huolimatta siitä oliko sovittuna töitä tai menoja ystävien kanssa.
“Heidän välisensä raja alkaa hämärtyä, ei tunnu enää niin tärkeältä, mihin toinen päättyy ja mistä toinen alkaa.”
Teoksen tunnelma muuttuu tiheämmäksi saamaa vauhtia kuin Jackien ja miehen suhde lähestyy rajaa, sitä joka herättää huolta. Mies ylittää yksityisyyden rajat, hänen rakkautensa Jackieta kohtaan hivuttautuu hetki hetkeltä ja päivä päivältä lähemmäs vaaraa, väkivaltaa. Se tapahtuu kerran, kaksi, kymmenen, lopuksi ei enää lasketa. Mustasukkaisuus on lopulta niin suurta ja rajatonta, että se täyttää kokonaiset sukkahousut. Miehen ajatuksissa kuohuavat epäilykset, hänellä on loppumaton taipumus kyseenalaistaa jopa asioista uskottavimmat, eikä Jackien taipumus turvautua pieniin valheisiin (kenties itseään suojatakseen) auta asiaa. Mies murtaa Jackien toive, piirre, kiinnostuksen kohde kerrallaan ihmiseksi, jota hän ei itsekään lopulta tunnista.
Swärd tuo kirjassaan hienovaraisesti, mutta silti, ikään kuin alkukantaisella voimalla esiin kiihkon, pakkomielteen ja sairaalloisen mustasukkaisuuden. Lukijana saan tehdä omat karmivat oivallukseni yhtä vääjäämättä kuin Jackie liukuu miehen kontrollin alle. Kertojana ovat vuorotellen Jackie, vuorotellen mies, mikä tekee kirjaan kiehtovan lisän kääntäen valonheittimen myös pahoinpitelevän miehen ajatuksiin.
“Miten tullaan sellaiseksi, joka astuessaan huoneeseen ja kuullessaan jonkun nauravan uskoo ilman muuta, että hänelle nauretaan? Miten sellainen häiriö syntyy ihmisessä? Huomenna Jackie jättää miehen. Mutta huominen ei tule koskaan.”
Jackie kuvaa tunteita tukaloittavasti miten väkivaltainen, kontrolloiva, alistava suhde saa uhrin kadottamaan itsensä, luontaiset ominaisuutensa, reaktionsa ja pahimmillaan elämänilonsa.
Jackien ja miehen suhteen siirtyessä rajan metalliselle, pimeälle puolelle, siirryn lukijanakin synkkyyteen. Huomaan eläytyväni kirjaan koko kehollani: sykkeeni tihenee, rinnan alle muodostuu painava ahdistuksen kupla, alan olla kuin Jackie, sokea ulospääsylle tarinasta, alistuva nimettömän miehen tiukkenevalle otteelle.
Kaksi Swärdin teosta lukeneena voin todeta hänen olevan taiturimainen kompleksisten ihmissuhteiden kuvaaja. Vaikka Jackie jätti joitakin aukkoja jälkeensä, kysymyksiä joihin toivoin vastausta ja henkilöhahmoja, joita toivoin syvennettävän, on kirja kokonaisuutena vahva. En taatusti jätä Swärdin tuotantoon tutustumistani vielä tähän.
344 s. | Otava, 2021 | Alkuperäisteos Jackie, 2020 | Suomennos Jaana Nikula | Teos lainattu kirjastosta (Helmet)