Feikkikansia, tai: Naistenlehtien uudet otsikot
Olen aina rakastanut kaikenlaisia vastamainoksia ja brändiväännöksiä, ja erityisesti nautin feikkilehdistä. Sanasta sanaan -palstan Idan postaama kuva Cosmopolitanin feikkikannesta saikin minut melkein räkäisemään aamukahvini läppärille, niin osuvasti kansi parodioi tietynlaisten naistenlehtien kliseitä.
”SEX – You’re doing it wrong, dammit!”
Toisaalla internetissä puolestaan pohdittiin sitä miltä naistenlehtien jutut näyttäisivät, jos miehet kirjoittaisivat niitä. Otsikoiden perusteella sisällössä ei oikeastaan tapahtuisi kovin huomattavaa muutosta, mitä nyt pikkuriikkinen painotusero.
Netissä näitä esimerkkejä etsiessäni opin myös, että feikkikansia käytetään nykyään mainostamistarkoituksessakin – ja aika törkeästi sittenkin. The Guardian raportoi tämän nuorille tytöille suunnatun, plastiikkakirurgisia toimenpiteitä mainostaneen karsean julisteen tulleen poistetuksi katukuvasta viime viikolla.
Tiedättekö te hyviä lehtiparodioita tai feikkikansia? Tai naurattaako hupi-Cosmo ollenkaan?
Kuvat: cracked.com, coolmaterial.com, guardian.co.uk