Kerrankin hyviä kuukautissuojamainoksia!

Seuraa fakta: kuukautissuojamainokset ovat yleensä ihan helvetin urpoja. Hellästi hymyileviä naisia, kukkaniityllä kirmaamista valkoisissa vaatteissa… Ja sen hämähäkkimieslimpparia muistuttavan sinisen nesteen sivistynyttä lorottamista valkealle taustalle.

Kaikki tietänevät urbaanilegendan tytöstä, joka järkyttyi kuukautistensa alkaessa: miksi minä vuodan verta! Eikö sen nesteen pitänyt olla sinistä ja kirkasta! Ja vaikka kyseessä on urbaanilegenda, en välttämättä hämmästyisi vaikka moista joskus todella tapahtuisikin. Sillä sen lisäksi, että monissa kodeissa puhutaan kuukautisista kovin vähän ja vaikeasti, ovat myös kuukautissuojamainokset -jotka ovat kuukautisten julkisten esiintymisten pääasiallinen kanava- niin pirun kaukana todellisuudesta.

Mutta saattaa olla, että tämä trendi on vähitellen muuttumassa. Olen nimittäin viime aikoina törmännyt pariinkin kuukautisiin liittyvään mainokseen, joissa asian ohi ei puhuta samalla tavalla kuin yleensä. Esimerkiksi tämä kuukausittaisia kotiintoimitettavia Hello, Flo-tamponipaketteja mainostava pätkä ansaitsee ihan valtavat propsit paitsi yleisestä valloittavuudestaan, myös siitä että siinä käytetään sanoja menstruation, vagina ja jopa vadge!

 

https://www.youtube.com/embed/0XnzfRqkRxU

 

Melkein samanlaista riemua minussa herätti myös tämä ensisilmäyksellä venäläiseltä Tampax-mainokselta vaikuttava video. Ainakin tästä käy selväksi, että verta se tosiaan on, se mitä sieltä tulee! Tosiasiassa kyseessä ei ole tosin tamponimainos, vaan ilmeisesti jotakin elokuvaa mainostamaan tehty feikki. Mutta hauska se on silti.

 

Jotakin tällaista kaipaisinkin sekä kuukautisiin suhtautumiseen ylipäänsä että kuukautisia käsitteleviin mainoksiin. Huumoria! Sillä vaikka kyseessä onkin verinen juttu, ei sen silti pitäisi olla niin kauhean vakavaa.

hyvinvointi hyva-olo hopsoa ajattelin-tanaan
Kommentit (10)
  1. Mun mielestä kuukautissuojamainoksissa ja Roosa Nauha-kampanjassa on jotain vähän samanlaista.
    Rintasyöpä ei ole mikään iloinen ihana vaaleanpunainen juttu. Eikä kaikki todellakaan kykene mihinkään aktiiviseen elämäntyyliin menkkojen aikana. Mutta olen kyllä ehdottomasti huumorin puolesta! Tuo Hello Flo on ihan mahtava 🙂

  2. Mahtava tuo Camp Gyno -mainos! 😀

    Itseä kyrsii näissä perinteisissä mainoksissa se, että naisesta tehdään jotenkin avuton ja korjattava vuotava aukko. Kuukautisten oletetaan tekevän elämästä paljon vaikeampaa mitä se todellisuudessa on.

    1. Korjattava-sana on oikein mainosti valittu, sillä juuri siltähän naisena usein tuntuu, ainakin jos tulee liikaa tuijottaneeksi mainoksia. Sillä sama tuntuu pätevän lähes kaikkeen – meikkeihin, vaatteisiin, laihdutusruokiin ja kuntosaliohjelmiin. Niitä kaikkia mainostetaan viestillä, jonka mukaan sinussa on sellaisenasi jotakin vikaa, että korjattavaa löytyy – mutta että tällä meidän tuotteella, tällä se pian paranee!

      Ihme ilmiö.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *