Voi ei! Eilen oli maailmanlaajuinen orgasmipäivä, enkä minä tiennyt siitä! En lauennut lainkaan – en yksin, kaksin, tai vaikka kolmisin. Mikä missaus!
Global Orgasm for Peace -liike kehotti laukeamaan ja omistamaan orkkunsa rauhalle. En ehkä usko ryhmän pyrkimyksiin säädellä maapallon energiakenttää tällä (tai millään muullakaan) keinolla, mutta koska liike ei varsinaisesti vaadi osallistujiltaan liikoja, olisin minäkin ihan mielelläni kantanut korteni kekoon.
Kiertelin päivän lelukaupassa etsimässä lahjoja nuorille siskoilleni, ja nyt olen kurkkuani myöten täynnä kaikkea kiiltävää ja pinkkiä tyttöhöttöä. Sain myös pahanlaatuiset prinsessaöverit. Siinä hyllyjen välissä, taas yhtä kapeauumaista ja suurisilmäistä piirrosmimmiä tuijottaessani, aloin myös pohtia Disney-leffojen naisista antamaa kuvaa. Jotenkin se vähän arveluttaa.
Sanokaa vain nipottajaksi, mutta tällaiset esikuvat eivät todellakaan päädy kenenkään sukulaiseni/ystäväni/tuttavani lahjapaketteihin niin kauan kun minä saan asiasta päättää. Toki minäkin rakastin aikoinani Disney-leffoja, mutta ei se välttämättä tarkoita sitä, että niiden viesti olisi vaikutuksille alttiille lapsosille millään tavalla hyväksi. (Vedänhän minä röökiäkin, kuin korsteeni konsanaan, enkä silti olisi tunkemassa spaddua taaperolle suuhun tutin sijaan.)
Ja siskoille voisinkin vain jaella elämänohjeita. Vaikka tämän nerokkaan prinsessan tyyliin: ”Don’t ever talk to a man until he kisses you on the lips first.”
Eikä Disneyn mieskuvasta voi muuten sanoa paljon parempaa.
Naisten tapaan myös miehet pelkistetään siis muutamaan muka-oleelliseen piirteeseensä, typeriksi kaksiulotteisiksi nättinaamoiksi. Esineellistämiseltä ei välty kukaan. (Prinssien esineellistämiseen olen toki syyllistynyt itsekin, hyi minua – sanottakoon nyt tässä, selvyyden vuoksi, että en kuitenkaan tahtoisi miesten olevan elvisteleviä lihaskimppuja. Lisäksi toivoisin tosiaan realistisempia miehiä myös piirrosleffoihin.)
Tämä video kommentoi hyvin sitä, mitä Disney opettaa Oikeista Miehistä ja näiden suhtautumisesta naisiin:
Lienee siis sanomattakin selvää, että Disney-paketit joutavat minun kohdaltani boikottiin tänä vuonna, ja mahdollisesti tästä iäisyyteen.
Entäpä te? Mitä mieltä olette piirroselokuvien nais- ja mieskuvista?