Helteet
En ole koskaan ennen ollut näin lämpimässä. Olen aina matkustanut Suomesta etelään vain syksyisin ja talvisin, ja vain kohteisiin, joissa on ollut se mukavat +20-30° lämmintä. Täällä on nyt ollut jo pitkään päivittäin +30-40° varjossa, ja olen yllättynyt että se ei useimmiten tunnu yhtään tukalalta. Ainoa poikkeus ovat nämä tällaiset päivät kuten tänään, jolloin puhaltaa lämmin ja kuiva Terral -tuuli. Sitä kutsutaan osuvasti föönituuleksi, koska se tuntuu samalta kuin hiustenkuivaaja, eikä vilvoita oloa yhtään. Ulkona on kuin kuivassa ja kuumassa saunassa. Tällaisena päivänä ei tee mieli olla ulkona kuin aamulla ja myöhään illalla. Käsitän hyvin mistä siesta -kulttuuri on saanut alkunsa, ja miksi espanjalaiset elävät niin iltapainotteista elämää.
Suomen medioissa kauhistellaan lämpötiloja Keski- ja Etelä-Euroopassa, mutta ihanaa minusta täällä on olla. Sää on joka päivä hyvä, eikä aamuisin tarvitse miettiä mitä pukisi päälle että tarkenee tai että ei kastu. Helteitä pääsee halutessaan pakoon sisätiloihin, sillä kaikkialla on ilmastointi viilentämässä. Ja onhan täällä meri. Rannalla lähes jokaisella on omat aurinkovarjot ja -tuolit mukana. Mekin hankittiin sellaiset erään liian lyhyeksi jääneen rantareissun jälkeen. Täällä on jo tottunut kuumimpina päivinä etsiytymään varjoon aina kun mahdollista, kantamaan tarpeeksi vettä mukana ja aurinkorasvan laitosta on tullut yksi aamurutiineista 🙂 Pahimmat lämpötilat on vielä toki kokematta, mutta kun sellaisia joskus tulee, niin niistäkin varmasti selviää ihan hyvin.
