Vierailulla Lumenella

Torstai-ilta oli jännittävin vähään aikaan. Meidät kutsuttiin Sannin, Virven ja Monan kanssa Espooseen Lumenen tehtaalle, jossa pääsimme kurkistamaan tuotekehityksen osastolle ja eksklusiivinen vierailu veti pään niin pyörälle, etten tästä varmasti heti toivu. Meikäläinenhän näin solu- ja molekyylibiologina on erittäin kiinnostunut kaikesta labratyöhön liittyvästä ja nyt, kun siihen soppaan sekoitettiin vielä Lumenen tuotteet, en meinannut innostuksissani pysyä housuissani!

Kamerat jätettiin kiltisti narikkaan, joten kuvien otosta vastasi Lumenen oma väki. Kaikki Lumenen tuotteet, joitain kynsilakkamassoja lukuunottamatta, valmistetaan siis täällä Espoossa. Tuotekehityspäällikkö Josefin Backman (FT) tiimeineen kokoaa uusia reseptejä trendien, uusien tutkimusten ja tietysti kuluttajamielipiteiden pohjalta. Josefin oli myös sellainen guru, että vaikka pommitimme häntä miten tiukoilla kysymyksillä, rehelliset vastaukset tulivat kuin apteekin hyllyltä vuosien kokemuksen takaa.

Labrakiertelyn ohessa keskustelimme paljon mainonnasta ja siitä, kuinka monet firmat edelleen käyttävät ns. ”pupu-merkkiä” korostaakseen, ettei tuotetta ole testattu eläimillä. Mutta faktahan on se, ettei mitään Suomen tai EU:n alueen kauppojen hyllyiltä löytyvää tuotetta ole testattu eläimiä, koska uusi 2013 vuonna voimaan tullut kosmetiikkadirektiivi kieltää eläinkokein testattujen tuotteiden myynnin.

Tiesittekö myös, että tuotteiden SPF-merkinnöille ei ole mitään tarkkaa määritelmää? Se, onko tuotteella suojakerroin 10 vai 30 riippuu arvioijan silmistä. Tuotteen suojaavuus arvioidaan nimittäin täysin silmämääräisesti ihmisiholla tehdyn kokeen jälkeen. Ja kuulemma täällä EU:ssa aurinkosuojavoiteet käyvät hieman tarkemman seulan läpi, kuin esimerkiksi Aasiassa.

Tässä tutkin rasvan koostumusta valomikroskoopilla :D

Päivän päätteeksi mulle jäi tosi turvallinen kuva Lumenen tuotteista ja tuotannosta: kaikki vaikutti avoimelta ja läpinäkyvältä. Kosmetiikkateollisuudessa mainonta on todella suuressa roolissa ja oli hienoa päästä tutustumaan myös se kaiken PR:n ja julkisuuskuvan taakse. Ja siksi luottamus Lumenea kohtaan säilyy edelleen ehkä jopa hieman vahvempana :)

kulttuuri suosittelen
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.