Radiojumalanpalveluksissa

radio.jpg

 

Pyrin osallistumaan jumalanpalvelukseen joka viikko. Silloin kun en ole itse toimittamassa messua, kuuntelen sen usein radiosta. Tänään osallistun radiojumalanpalvelukseen peräti kaksi kertaa :). Aamulla, Malmin seurakunnan Jazz-messuun Viikin kirkolla ja illalla klo 18.00 Agricolan kirkon Tuomasmessuun .Tämä messumuoto sopii minulle tässä elämäntilanteessa harvinaisen hyvin.     

Aamulla kävin  niityltä ja ojien vierestä hakemassa ”alttarikukat” . Ihailin niitä auringonvalossa ja join samalla kahvia. En pakota muuta perhettä osallistumaan radiojumalanpalvelukseen, mutta eiväthän he voi välttyäkään sitä kuulemasta. Kotona kun ovat ja radio on auki kodin keskellä, keittiössä. Tyttäreni tanssii virsien tahdissa, taputtaa ja toteaa radiosta tulleen virren olleen ”hyvä esitys”. Mielestäni onkin harmi, ettei suomalaisessa luterilaisuudessa ole sosiaalisesti hyväksyttävää livenäkin kirkossa tanssia. Silloin tyttäreni viihtyisi siellä paremmin.

Kysymys kuuluukin, saako messussa viihtyä.  Minä kyllä viihdyin tämänpäiväisissä radiojumalanpalveluksissa erityisen hyvin, sillä molemmissa oli koskettavaa musiikkia. Olen enemmän ns. enemmän kevyen kuin klassisen musiikin ystävä. Kevyt musiikki on kummallinen sana, sillä se johdattaa minut helpommin elämäni syvien kysymysten äärelle kuin klassinen. Koska molemmissa messuissa saarnat olivat puhuttelvan raskaita, oli hyvä, että musiikki säesti tekstiä ja rukouksia.  Musiikki sekä kevensi, syvensi että viihdytti.

 Pidin päivän molemmista saarnoista. Ne eivät jääneet jonnekin tuhansien vuosien päähän vaan puhuivat minulle. Aamulla jäin miettimään kuuliaisuutta, radikaalia lähimmäisenrakkautta ja sitä suostunko pukeutumaan siihen vaatteeseen, joka minulle on annettu = miten suhtaudun omaan kutsumukseeni ja siihen tiehen, jolle minua on johdatettu. Olenko kiitollinen myös vaikeuksistani? Hyväksynkö senkin, että ne ovat osa kutsumustani? Joo ja en. Joudun toteamaan, etten  ole niin pitkälle pyhittynyt, että kiitollisena jaksaisin vaikeuksistani kiittää. Olen väsynyt.  Kiitos tuntuisi tekopyhältä. Mielestäni olisin ”ansainnut” helpomman elämän. Tätä kaikkea en pyytänyt.

Onneksi osallistuin radion kautta myös illan messuun. Samat tekstit puhuvat nyt eri sävyin. Nyt saarnaa kirjailija-teologi-terapeutti Tommy Hellsten. Hän puhuu siitä, miten kärsimys synnyttää kristityn vaelluksella sen, mikä on ihmiselle parhaaksi. Ilman kärsimystä ei voi olla kuuliaisuutta.

Hän sanoo monia lohdullisia sanoja. Muun muassa nämä:

Kärsimys on paras ja usein ainoa hengellinen opettaja.

Meihin on tultava murtumia, että valo pääsee sisään.

 Itken.

Minun helpompi suostua sille tielle, jonne Paimen minua johdattaa.  

Ainut, josta radiojumalanpalvelukseen osallistujana jään pahasti vaille, on ehtoollinen. Sitä ei voi nauttia virtuaalisesti enkä osaa sen merkitystä sanoin kuvailla.

Jeesus sanoo: ”Tulkaa minun luokseni kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon.”  Yritän päästä pian ehtoolliselle.

kukat.jpg

Jumalanpalveluksen jälkeen aurinko paistaa kirkkaammin. Hengitän kevyemmin. Alttarikimpussani näen elämän eri sävyt.  Miten kauniisti eri värit tukevat toisiaan.  Yksivärinen kimppu  olisi tylsä.

Olen osa suurempaa kokonaisuutta, jossa on kärsitty, iloittu ja harjoitettu radikaalia lähimmäisenrakkautta jo pari tuhatta vuotta.

– Minna T.

Kuvat: Ilkka Tuominen

 

 

 

Suhteet Oma elämä Suosittelen Syvällistä

Kirkonpenkillä selällään

IMG_8606_muokattu.jpg

 

”Sellainen rento tilaisuus olis kiva”, kuulen usein kun perheiden kanssa suunnitellaan yhdessä juhlia ja juttuja. Minäkin nautin kun ei tarvitse kankeilla.  

 Rippileirin jälkeen  kävin nuorille suunnatuissa seurakunnan jutuissa, koska tunnelma siellä oli lämmin ja rento. Tutustuin hengellisyyteen itsessäni. Yhteisissä rukoushetkissä pidin silmät auki, kun muut sulkivat omansa. Etsin kiihkeästi näkymätöntä. Jumalaa. Kärsin suunnattomasta tyhjyydentunteesta, koska aavistelin jotakin enemmän olevan olemassa ja odottavan minua.

 Lokakuun nuortenmessussa katselin, kuinka teinit olivat luoneet Hämeenkylän kirkosta omannäköisensä tilan nuorten iltamessussa. Huterat enkelinsiivet oli tuotu pöydälle, suuria kysymyksiä oli raapustettu paperille siihen viereen. He toteuttivat saarnan pienenä näytelmänä. Ilta hämärsi, tunnelma oli tiivis. He makoilivat pitkin kirkon penkkejä. 

 Minusta kirkossa pitäisi yleensäkin voida välillä maata. Tuntuma on silloin ihan erilainen. Sitähän tämä usko kai on, pienen ihmisen lepoa suuruuden edessä, keskellä, sylissä.

 Rukouksen aikana seinälle heijastettiin kuvia. Joku heistä oli käynyt Lapissa kuvaamassa maisemia. Rukouksia sai käydä kirjoittamassa paperiin, yllättävän moni haki lapun. Myös minä. Vähäeleinen pappi luki rukoukset alttarilta ääneen. Joku oli toivonut, että saataisiin joukkoa suuremmaksi. Siellä oli nyt kolmisenkymmentä henkeä, osa puuttui koeviikon takia.

 Aivan hillittömän hienoa, että nuoret olivat saaneet rakentaa kirkkoon ihan oman jutun. Se oli rosoinen ja aito. Siellä oli hyvä ja helppo olla. Pappi palveli taustalla ja oli ylpeä joukosta. Itse jäin miettimään, millaisen jutun voin kehittää, että aikuisetkin saavat luvan kanssa halutessaan levätä penkillä ja ihmetellä.

 -Katja-Maaria

Suhteet Oma elämä DIY Ajattelin tänään