Piirun verran parempi elämä

wp_20131011_001.jpg

Luin kerran jostain lehdestä, kun joku julkkis totesi kirkon tilaisuuksista, että hiljentyminen lisää hyvinvointia. Ohittamalla ne, elämä on piirun verran huonompaa. Aika paljon sanottu. Moni on varmasti ihan toista mieltä, mutta omalla kohdallani olen joutunut myöntymään, että se on juuri näin. Minun maisemani on aina kirkkaampi, kun astun kirkosta ulos, vaikka kuinka olisin jupissut kirkonpenkissä lasteni takia paikkaa vaihtaneesta mummosta, liian pitkästä saarnasta tai kohtaamattomuudesta koko meiningissä. Silti, kun astun ovesta ulos, maisemani on kirkkaampi. Ajattelen, että kaikesta väsymyksestäni ja vastustuksesta huolimatta pyhä tila hoitaa minua.

Sunnuntaina olin iltamessussa, jossa laulettiin taize-lauluja. Kirkkosalissa oli ehkä viitisenkymmentä ihmistä. Katselin ihmisten kasvoja ja mietin, mikä oli heidät tänään tuonut kirkkoon. Mikä on se kaipuu tai jano, kipu tai ilo, joka on saanut heidät lähtemään. Penkissä oli vanhoja ja nuoria, pieni vauvakin. Tunnistin taas myös itsessäni sen kohdan, joka kaipaa ja joka vähän itkee. Itkee ikävää, pyhää, Jumalaa, elämää ja kaikkea. Ja iltaan astuessa maisema oli taas kirkkaampi.

Sunnuntaina 13.10. klo 18 on Tuomasmessu Agricolan kirkossa Helsingissä. Musiikkivieraana on Yona ja messussa puhuu Tommy Hellsten. Tuomasmessussa erityistä on se, että sitä on tekemässä joka sunnuntai 70 vapaaehtoista. Melko paljon. Joukkoon uppoaa.

..
Kuva on poikani huoneen pöydältä. Siihen näyttää kerääntyvän talon ikonit, ristit, jalkapallopeleistä saadut mitalit ja fair play -kortit merkilliseen asetelmaan.

Mari Inka

 

Suhteet Oma elämä Mieli Suosittelen

Ei enää yhtään kouluväkivaltaa

kynttila.jpg

En kerta kaikkiaan kestä uutista koulupuukotuksesta. En. En halua lukea siitä, en kuulla asiasta mitään, en tietää taustoista, enkä uhreista. Ja silti se on totta. Pakottaudun pysähtymään tämän äärelle.

Turvattomuuden tunne on kamala. Kun alkaa pelätä lastensa puolesta, joutuu lähes paniikkiin. Mitä jos heille tapahtuu jotain tällaista? Mitä jos he haluavat satuttaa toisia kasvettuaan isommiksi? Miten selviävät ne, jotka joutuvat kohtamaan tämän tänään? Pää meinaa pimahtaa.

En myöskään kestänyt toista tämän viikon uutista 18-vuotiaan tytön väkivaltaisesta kuolemasta. Ja monta muutakin uutista on ottanut koville. Miten nämä olisi voinut estää? Milloin olisi voinut muuttaa tapahtumien kulun?

Kirkko saa usein credittiä kriiseistä. Toisaalta sitä voisi arvostella – mitä se nyt ketään hyödyttää, että sitten rukoillaan ja istutaan kirkossa veisaamassa. Eikö Jumala olisi alun perinkin voinut hoitaa asioiden kulun toisin? Eikö olisi tärkeäpääkin tekemistä kriisin keskellä?

Kirkossa ei kriisin kohdatessa onneksi vain istuta kirkossa. Tai jos istutaan, niin sinne on avoimet ovet ja on mahdollista tulla tapaamaan kirkon työntekijää, sytyttää kynttilä, huutaa murheensa kuuluviin. Nämä työntekijät ovat itse osa yhteisöä, mukana murheessa. Seurakunta saattaa syystä tai toisesta näyttää parhaat hetkensä silloin kun hätä on suurin, sillä se tarjoaa paikan kokoontua käsittämättömän äärelle ja ihmisiä, jotka pystyvät kestämään pahimmatkin asiat. Ehkä se voi tarjota myös lohdutusta, johon ihminen ei pysty.

Jumalan suhteen minulla on tämän äärellä enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Silti en osaa muuta kuin kääntyä hänen puoleensa ja painaa pääni. Mitä helvettiä me voimme tehdä, ettei enää yhtään tällaista tapausta tule? Auta auttamaan niitä, jotka tänään sitä erityisellä tavalla tarvitsevat.

Oulun tuomiokirkkoon kokoonnuttiin tänä iltana. Voit osallistua rukoukseen taltioinnin kautta.

Suhteet Oma elämä Uutiset ja yhteiskunta