Arjen eskapismia

keittiossa.jpg

Harrastukset? Jaa,a. Monenlaista olen kokeillut ja harrastanutkin hetken. Tässä elämäntilanteessa en pysty kovin paljoa harrastamaan. En ehdi.  Yksi ”harrastus” minulla on kuitenkin ollut vuosia. Niin kauan kuin muistan. Ja se on juuri sellainen elämää piristävä ja voimaa antava, niin kuin hyvän harrastuksen oppikirjojenkin mukaan tulee olla olla. Sitä voi harrastaa yksin ja yhdessä. Mukavinta se on kuitenkin yhdessä, vaikka toki se piristää minua ihan yksinänikin. 

Sitä voi kutsua näyttelemiseksi tai draamapedagogiikaksi tai vaikka toiminnallisiksi menetelmiksi. Tai luovuudeksi.  Minä ainakin usein kutsun harrastustani juuri näillä nimillä ja niillä nimillä olen sitä opiskellut.  Oikeasti en koskaan lopettanut leikkimistä, paitsi hetkeksi teiniangstivuosina.  Minulle on luontevaa esiintyä milloin missäkin hahmossa lavalla tai kotona. Astun rooliin sisälle myös silloin kuin esimerkiksi kirjoitan raamattukertomuksia. Tarkastelen maailmaa sen henkilön maailmasta käsin kenestä kirjoitan.  Arkiset askareet pellenä (tai kenä tahansa) sujuvat myös jouhevammin kuin minnana (koska minna ei ole kovin hyvä arki-ihminen).

Harrastukseni avulla olen oikeastaan saanut elää monta elämää. Kun astun sisälle pellen rooliin, siivous – ja elämä – on hauskempaa. Kun eläydyn Marian, Jeesuksen äidin osaan, tunnen kärsimyksen syvemmin. 

En ihmettele saippuaoopperoiden itsekseen puhelevia hahmoja 🙂 On hauskaa seurailla, kuinka tyttäreni suu käy myös kovaa vauhtia hänen eläytyessään vuoroin Niiskuneidiksi, prinsessaksi tai lohikäärmeeksi. Ehkä se on geeneissä.

– Minna T.

Kuva: Luukas Tuominen

p.s. Aika hulluahan se on ja siksi juuri nimensä mukaisesti hulluttelua.

Suhteet Oma elämä Suosittelen Höpsöä

Olkaa hiljaa!

wp_20130822_001.jpg

Harrastusviikolla minäkin kerron uudesta omastani. Ensin ajattelin, että se olisi ruoka, sitten mietin lenkkeilyä. Sitten se olikin kirjat tai lapset. Niitäkin harrastan, mutta mikään niistä ei ole uusi.

Sen sijaan tänä syksynä olen päättänyt harrastaa hiljaisuutta. Kaikki on vielä ihan vaiheessa, mutta päätös on tehty. Siis ihan oikeasti ja ihan säännöllisesti. Ja jotain on jo tapahtunutkin. Kerran se oli oma hetki puistonpenkillä kasvot kohti aurinkoa, usein se on ratikkamietiskelyä, joskus kävelyä pimeässä Helsingin illassa.

Ikävöin joogaa vanhasta kodista, mutta uudesta kotipaikastani en ole vielä löytänyt sopivaa ryhmää. Ikävöin vanhaa kotikirkkoani, jossa niin usein lepäsin. Usein se oli työn etuja, mutta monesti sinne halusi mennä ihan omalla ajallaan.

Nytkin lähellä on kirkko. Muutaman kerran olen sinne poikennutkin, ja olen päättänyt, että poikkean yhä vaan. Tai sitten johonkin toiseen. En kaipaa vahvaa yhteisöllisyyttä, mutta kaipaan yhteyttä. Sitä, että voin ihan rauhassa toisen joukossa olla vain. Toivon, että löydän paikan tai paikkoja, missä voin säännöllisesti hengähtää.

Hiljaisuus, hiljentyminen ja lepo. Siinä se on, mun harrastus.

Katsotaan miten käy. (Liian usein on pää on ihan täynnä olemista. Nytkin takana on kolme inspiroivaa päivää kirkon viestijöiden kanssa: paljon ihmisiä, paljon puhetta, paljon ajatuksia. Ja nyt mä kaipaan niin omaa oloani.)

Jos tiedät sopivia paikkoja tähän harrastukseen, niin ehdota!

1233988_10151817901903374_1599680659_n1.jpg

Mari Inka

Suhteet Oma elämä Liikunta Mieli