Yönäytös

kuva_21.jpg
Marisha Pessl: Yönäytös on tämän kirjasyksyn the tiiliskivi. Siinä on 725 sivua. Hartiani ovat jumissa, koska kannoin kirjaa toista viikkoa mukanani kaikkialle. En osaa suoraan lokeroida kirjan hyllypaikkaa, siinä on dekkarimaisia elementtejä, jännitystä sekä ripaus kauhua ja leikittelyä todellisuuden rajojen kanssa.

Pessl koukuttaa lukijan seuraamaan toimittaja Scott McGrathin yritystä selvittää totuus kulttimaineen saavuttaneesta väkivaltaelokuvia ohjanneesta Cordovasta. Cordova on vältellyt julkisuutta ja kaikki jäljet hänen elämästään vaikuttavat katoavan tyhjään. Nyt hänen 24-vuotias tyttärensä löydetään kuolleena ja Scott päättää selvittää asian taustat.

Alkuun pelkäsin, että kirja olisi minulle liian pelottava. Hetkittäin pelottikin. Mutta juuri sopivasti. Ihailen suuresti juonenrakennusta, joka pysyy ihailtavasti kasassa. Kirja sisältää uudenlaista visuaalista ilmettä, joka on onnistunein tähän asti näkemistäni. Verkkosivut, asiakirjat ja valokuvat kulkevat kirjan sivujen lomassa luontevasti. Elokuvallisuus on vahvasti mukana.

kuva_23.jpg

Pessl kirjoittaa hauskasti, yllättävästi ja luo hienon jännitteen. Lukija pääsee huisille matkalle etsimään vastauksia, itsestäänkin. Kaipaan elämääni tarinoita ja tätä lukiessa uppouduin syvälle sen hulluuteen, hengitin henkilöiden mukana, unohdin oman elämäni murheet, intouduin niin, että ratikassa ajoin pysäkkini ohi. Suositten.

”Lapamato joka on syönyt oman häntänsä. Ei ole mitään järkeä lähteä sen perään. Koska sillä ei ole loppua. Se vain kiertyy sydämen ympärille ja puristaa siitä veret pihalle.
 

Kirja ilmestyy pian.

Minä siis harrastan lukemista. Kirjat on POP.

Minna J.

Kulttuuri Kirjat Suosittelen

Vapaa-ajallani pesen pyykkiä

harrastukset_lily.jpg

Oisko tulta-sivulla on tällä viikolla teemana harrastukset. Pienenä minulla oli harrastuksia. Liityin partioon heti kouluun mentyäni ja kävin viikoittain myös kansalaisopiston teatterikerhossa. Varsinkin partiosta tuli rakas harrastus. Kuuluin lippukuntaani, Oulun Pohjan Veikkoihin, aina yliopistoon lähtemiseen saakka. Ystävistäni monet ovat tulleet minulle tutuiksi aikoinaan partiossa.

Enää en harrasta mitään. Varsinkin syksyisin haaveilen kursseille menemisestä. Jos menisin espanjan ryhmään ja alkaisin harrastaa espanjan kieltä? Jos menisin puukäsityökurssille ja harrastaisin nikkarointia? Mihinkään en kuitenkaan mene.

Katsoin wikiartikkelia harrastuksista. Englanninkielisessä artikkelissa oli lista erilaisista harrastustyyleistä. Urheilu, lukeminen, keräily, askartelu, ruuanlaitto, puutarhanhoito, bongailu, eräharrastukset jne. Harrastuksen määritelmiin kuului  muun muassa vapaa-ajalla tekeminen, palkattomuus ja se, että harrastuksesta saa mielihyvää.

Kyllä minä käyn lenkillä silloin tällöin. Se on urheilua. Luen mielelläni kirjoja, jos siihen on aikaa. Kesämökille istutin kukkia alkukesästä ja yrttejä kasvaa kaupungissa keittiön ikkunalaudalla. Se menköön puutarhanhoitoon. Eräharrastuksiin menee tähän aikaan vuodesta metsässä samoilu sekä sienien ja marjojen poimiminen. Ruuanlaittaminen on mieluisaa ympäri vuoden ja leipominen myös.

Asiat joita teemme vapaa-ajallamme palkatta ja ilolla eivät välttämättä ole harrastuksia vaan tavallista elämää. Kotoilu eli homing on minulle verrattain uusi termi. Yritin löytää netistä sille määritelmää. Jossain luki, että kotoilun harrastaminen tarkoittaa kotiin panostamista ja ajan viettämistä kotona viihtyisässä ympäristössä.

Erilaisten kotoilusivujen alta löytyi tietoa resepteistä, askartelusta, vanhojen huonekalun entisöimisestä ja kaikesta muusta pienestä puuhasta, jota arkeemme kuuluu. Onko hienompi termi omalle arjelle nykyään kotoilun harrastaminen? Ehkäpä sillä saakin arki-iltojen ympärille sopivan kultauksen, kun kutsuu kodin toimia harrastukseksi. Ja miksi kotiaskareiden hohtoa pitäisi vähätellä. Tavallinen arki on hyvä juttu.

Nanna H.

Suhteet Sisustus Oma elämä Mieli