Vastamaalattu

VAstamaalattu.jpg

Mitä jos ihmisiin ripustettaisiin tällainen kyltti?
Osattaisiinko sitten tarkemmin varoa?

Viime sunnuntai kirkkovuoden kierrossa oli lähimmäisen sunnuntai. Nojatuolikirkossa puhuttiin tästä. Erityisesti mieleeni jäi, kun Marjaana Toiviainen pohti laupiaan samarialaisen tarinaa siitä näkökulmasta, että mitä on tapahtunut sen elämässsä, joka löi tarinassa toisen maahan ja mitä sen, joka nosti toisen maasta. Ja mitä me toisillemme toimillamme aiheutamme.

Ei se ole helppoa muistaa, että se toinen on se, johon jälki jää, jos itsessä oleva maali on ryppyyntynyt ja jäljet ärsyttävät. Mutta aina välillä tulee hetkiä, kun lähimmäisen taulu näkyy omaa taulua kirkkaammin. Silloin sen muistaa, että kohdatessaan minut, hän on kuin vastamaalattu pinta ja se mitä sanon ja teen jättää jäljen, hyvän tai pahan.

Viime sunnuntaina raitiovaunupysäkillä Kalliossa keskustelukumppanini sanoi, että osaat käyttäytyä niin hyvin, että voisitko opettaa mulle. Enpä siihen muuta osannut sanoa, kuin että ei sitä tarvitse muuta kuin ajatella välillä asioita toisen näkökulmasta. Tähän saamaani kauniiseen kommenttiin riitti se, että vain vastailin hänen aiempiin kysymyksiinsä ja hymyilin huumorille.

Olin muuten viime sunnuntaina katsonut tuon nojatuolikirkon.
 

-Ulla O.
 

Suhteet Oma elämä Mieli

Ihminen on propagandaa

copenhagenpride2013.jpg

Terveisiä Tanskasta, siellä oli ihanaa lomailla!

60-luvun yhteiskunta-poliittisessa keskustelussa syntyi hokema ”henkilökohtainen on poliittista”. Mietipä, miten olisit olematta poliittinen edes päivän. Miten olisit viestittämättä itsestäsi mitään? Tai miten voisit olla altistumatta muiden henkilökohtaiselle politiikalle, propagandalle?

Paras vaihtoehto, minkä keksin, on mennä umpimetsään ja olla siellä yksin kenenkään tietämättä. Jos ei siedä propagandaa eli muita ihmisiä eikä halua olla propagandistinen olemalla julkisesti ihminen, niin kannattaa mennä yksin, kenenkään tietämättä autioon paikkaan ja pysyä siellä sellainen aika, ettei se ylitä kynnystä, jolloin autiossa paikassa pysyminen muodostuisi poliittiseksi teoksi, propagandaksi.

Tätä muun muassa mietin viestintäalan työntekijänä lomallani, kun yritin paeta viestintää, uutisia ja politiikkaa ja silti olla ihmisten parissa. Osoittautui mahdottomaksi, hyvä niin. Sain kaikenlaista ihanaa ihmispropagandaa osakseni ja olin poliittisesti henkilökohtainen minä muiden joukossa.

Hemuli

 

Puheenaiheet Matkat Työ Uutiset ja yhteiskunta