Varasta rukous rakkauslaulusta

//www.youtube.com/embed/Bag1gUxuU0g?rel=0

Gospel eli uskismusa ei ole koskaan kolissut minulle. Ei auta, vaikka biisi olisi periaatteessa hyvä, Jeesus pilaa sen. Näin minun kohdallani, valitettavasti, en mahda sille mitään.

Rehellisyyden nimissä on tosin sanottava, että enpä ole pahemmin gospelille altistunutkaan, joten saa yrittää käännyttää minua linkkaamalla jotain. Näytä epäilijälle!

Sen sijaan kuulen hengellisyyttä paljonkin muussa musiikissa. Jotkut tunnetut artistit, jotka eivät mitenkään identifioidu gospeliin, voisivat mennä lähes täysin siihen kategoriaan. Mietipä vaikka about puolia U2:n biisejä, esmes tätä. Lenny Kravitz ei jätä edes tulkinnan varaa, M.O.T.

Mutta rakkauslaulut, niistä saa kokonaisia rukouksia! Etenkin niistä, joissa oikein anellaan rakasta. On tietysti kyseenalaista, että haluaako Jumalaa tai Jeesusta puhutella ”baby” tai ”honey”, ja jotkut seksuaaliset viitteet menevät mielikuvissa insestin puolelle, jos Taivaan Isää ajattelee… Mutta jos kaiken edellä mainitun yli pääsee, niin rukous á la Lana Del Rey:

Feet don’t fail me now
Take me to the finish line
Oh my heart it breaks every step that I take
But I’m hoping at the gates
They’ll tell me that your mine

Don’t make me sad
Don’t make me cry
Sometimes love is not enough
And the road gets tough I don’t know why

Keep making me laugh

Amen.

                                               Mistä muusta biisistä voisi ryöstää rukouksen?

 

Hemuli

Kulttuuri Musiikki Syvällistä

Poika, joka pelastaa maailman

blogiin_harry-potter_1.jpgKesälukemistooni eksyi pitkästä aikaa Harry Potter –sarja. Kun luin kirjat ensimmäisen kerran vuosia sitten, nautin jännittävästä fantasiasta, juonenkäänteistä ja viihteestä. Nyt kirjat avautuvat kuitenkin tyystin toisella tavalla. Kyseessä on tarina pojasta, joka pelastaa maailman.

Hämmästelin jo aikoinaan katolisen kirkon esiin nostamaa kritiikkiä Harry Potterin tarinasta. Millä perustein ihmeitä tekevä poika, joka taistelee pimeää voimaa vastaan, on vääränlainen tarina lapsille luettavaksi?

Harry pelastui vauvana kuin ihmeen kaupalla varmalta kuolemalta. Tästä ensikohtaamisesta pimeän voiman kanssa hänen otsaansa jäi ikuinen arpi. Jokainen velhomaailmassa tunnistaa hänet, hän on merkitty.

Harry ryhtyy vaaralliseen tehtävään, koska tietää olevansa ainoa, joka siihen on kykenevä. Matkan varrella hän kiintyy tähän pelastusta kaipaavaan maailmaan, jossa hän elää, joka ennen oli hänelle vieras. Hän puolustaa tuttuja ja tuntemattomia, osoittaa rakkautta läheisiinsä: ystäviin, opettajiin ja jopa heihin, joiden tarkoitusperiä hän epäilee. Hän näkee kummisetänsä Siriuksen hyvyyden, kun muut vielä epäilevät Sirius Mustan tarkoitusperiä.

Tarina pojasta, joka pelastaa maailman, kiehtoo sekä lapsia että aikuisia. Kritiikistä huolimatta kirjasarja on yksi maailman suosituimmista. Niin on Raamattukin. Kenen nimissä on legitiimiä kirjoittaa ihmeteoista?

Kulttuuri Kirjat