Voihan vanhuus

Hän näkee meidät jo parvekkeelta, ettei vain olisi odottanut ikkunassa koko päivän.

Hän tulee rappukäytävään vastaan, halaa ja puhuu taukoamatta. Ilmasta, lapsista, pojan pojastaan ja hänen sanomisistaan. Pojastaan, jota näkee liian vähän, mutta ei sano liian vähästä näkemisestä meillekään.

 Peremmälle tulkaa. Arvovieraiden kultareunaiset Arabian kahvikupit  vuosimallia 1952 odottavat pöydässä. Ovat olleet siinä kaksi päivää, hän kun luuli ja toivoi, että me olisimme tulleet jo keskiviikkona. Emmehän me sellaista olleet luvanneet. Miten täti nyt niin oli käsittänyt.

Mitä tapahtui keskiviikkoisille voileiville. Väärinkäsityksen takia ne ovat kai nyt roskiksessa. Ne ovat kauniita ja maukkaita. Vanhanajan ihmiset tekevät tietynlaisia herkkuvoileipiä.  

Hän esittelee  taulut ja valokuvat. Mennyt elämä on kokoajan läsnä. Puheessa vilisee lääkäreitä ja pappeja. Muistan taas miksi hänelle on niin tärkeää, että minä tulen joka kesä. Pappeus ei juurikaan ole omassa ikäluokassani niin suuressa arvossa, mutta 85-vuotiaalle papit vielä merkitsevät vielä paljon.  Niin tärkeä meidän perhe ei ole, että olisimme päätyneet hänen seinälleen.

Minun pitämistäni radion iltahartauksista hän ei mainitse, vaikka tiedän hänen kiikkustuolistaan kuuntelevan aina aamu- ja iltahartaudet. Parempi näin. Olisi vaikea yrittää selittää, mitä yritin sanoa.

Olen kuullut valokuvien ihmisistä ennenkin. Valitettavasti nimet tulevat sellaisella vauhdilla, etten  pysy perässä. Mutta monia ihmisiä hän kantaa sydämessään. Englannissa asuva Leena, se lääkäri, on luvannut tulla tänä kesänä. Leena lasten kuvat ovat seinällä. Niille kuville hän puhelee ja laulaa aina välillä kun on liian hiljaista.

 Ihmisen ikävä leijuu asunnossa kissan kokoisin kirjaimin. Lähtiessä hän ripustautuu  kaulaan ja käskee meitä tulemaan käymään joka kesä niin kauan kuin hän elää.

Pala nousee kurkkuun. Jos elän vielä 85-vuotiaana toivon, että olisi  joku joka voisi sanoa, että monologini väsyttävät. Toivon, ettei olisi monologeja. Että olisi säännöllisesti käymässä joku, jolle hymyillä. Toivoisin, että jokuja olisi useampi perhe, suku, kyläyhteisö, tai jokin yhteisö.  Jotkut, jotka eivät olisi vain valokuvana seinällä ja kaipauksena kaikkialla.  

 Joku tässä systeemissä meni väärin. Meidän kulttuurissa kaikkien pitäisi olla nuoria ja innovatiivisia ja ajanhermoilla. Täällä on vaikea vanhentua arvokkaasti. Tai ylipäänsä vanhentua.  Missä se ajanhermo muuten on? Mitä on innovatiivisuus?

Suututtaa. Syyllistyttää. Väsyttää.

– Minna T.

 

  

 

vanhus.jpg

Kuva: Iltasanomat

Suhteet Oma elämä Hyvä olo

Muista pyhittää lepopäivä

koira.jpg

Vanhempani syntyivät aikana jolloin kaupat olivat sunnuntaisin kiinni ja koulua käytiin myös lauantaisin. Nykyään vapaata on enemmän ja työpäivien mitta on ainakin länsimaissa lyhentynyt melkoisesti. Toki on niitä, joita kutsumme työnarkomaaneiksi. Mutta jos vain haluaisimme viettää vapaa-aikaa säännöllisesti, siihen on lain suomat puitteet.

Nykyään kaupat on sunnuntaisin auki, kännykät on auki, telkkari on auki, facebook on auki, silmät yölläkin auki ja niillä tiiraillaan uutissivujen uusinta päivitystä. Jouten olo ja kirjan lukeminen oli äitini sunnuntaipuuhaa. Nykyään se on lifestylelystiä nimeltä downshiftaus.

Minä olen tämän ajan uhri. Kesämökillä ahdistaa, kun kännykän aurinkokennolaturi ei ole kovin tehokas. Aurinko ei ole aina auki. Jos koko ajan ei ole puuhaa, minussa herää syyllisyys tekemättömyydestä. Lomalla pitää olla suunnitelma, lomamatkalla pitää olla viikko-ohjelma ja välillä pitää ulkomailla mennä kahvilaan jossa on wlan, jotta voin päivittää itseni facebookissa kartalle ja olla olemassa.

Tekemisen ei ole vapaalla pakko olla erityisen hyödyllistä, mutta sitä on oltava. Elokuviin voi mennä, museossa voi piipahtaa, terassilla voi notkua, mökillä voi istuttaa kukkia, tai grillata koko päivän, mutta olisipa hyvä, jos mökille tulisi vieraita. Pelkkä oleminen ilman mitään tointa, se on vaikeaa.

Jos viikossa olisi yksi valtakunnallinen lepopäivä, niin ehkä tulisi varmemmin levättyä. Kaupat olisivat kiinni, koska kukaan ei olisi kaupassa töissä, elokuviin ei voisi mennä, koska kukaan ei olisi lippukassalla töissä, ravintolaan ei voisi mennä, koska ne olisivat kiinni ja telkkarista ei tulisi ohjelmaa, koska valtakunnallisena viikkovapaana ei kukaan olisi Pasilassa töissä. Tappelu tulisi siitä, että mikä päivä valitaan. Vanha kunnon sunnuntai ei ole kaikkien mieleen.

Jumala pyysi, että pyhittäisimme lepopäivän. Lepopäivän pitämistä säädellään valtion taholta enää kovin vähän. Sen pitäminen jää omalle vastuulleni ja usein kannan vastuuni huonosti. Jumala toivoo, että ihmisellä olisi välillä aikaa olla ihan hiljaa, jotta ihminen kuulisi Jumalan äänen ja oman äänensä. Jotta ihminen jaksaisi olla ihminen.

Nanna H.

 

 

Suhteet Oma elämä Hyvä olo Mieli